EU feiger ut og bremser elbilmålet

Del

EU vraker sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler fra 2035. – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I dag presenterte EU-kommisjonen forslaget som innebærer en betydelig svekkelse av 2035-målet. Forslaget skal nå behandles i EU-parlamentet.

EUs opprinnelige mål var å redusere utslippene fra nye biler med 100 prosent innen 2035. Noe som i praksis ville betydd helelektrisk nybilsalg i Europa i 2035.

De nye reglene innebærer at bilprodusentene må redusere utslippene på nye biler med gjennomsnittlig 90 prosent innen 2035.

– Det kan høres ut som en liten justering, men i praksis betyr det grønt lys for salg av dyre ladbare hybrider også etter 2035. Disse bilene kutter ikke utslippene slik vi trenger, understreker Bu. 

Svekkelsen av 2035-målet kommer sammen med flere regelendringer som er til fordel for hybridbiler og alternativt drivstoff. Bilindustrien får også lengre tid på seg på å oppfylle utslippskravene.

Europeisk bilindustri er bakpå

De nye reglene kommer etter massivt press fra europeisk bilindustri samt tyske og italienske myndigheter. Elbilforeningen frykter dette vil gjøre at europeisk bilindustri taper i konkurransen mot kinesiske elbiler.

– Vi står ved et avgjørende tidsskille for europeisk bilindustri. Europa trenger mer elbilpolitikk, ikke mindre, sier Bu.

Hun er også kritisk til at dette kan gi dyrere biler for forbrukerne:  

– Vi vet at ladbare hybrider er dyrere å produsere, så dette gir også gi dyrere biler for forbrukerne.

Look to Norway

Mens Europa vakler i elbilpolitikken er historien en helt annen i Norge. I 2025 er så godt som alle nye biler, elektriske.

– Det skjer fordi Norge har hatt en ambisiøs elbilpolitikk over flere år, der avgiftsfritak og bompengerabatt er rettet mot forbrukerne for å få de til å velge en elektrisk bil, sier Bu.

 – Framfor å kjempe for fossilbilen burde europeisk bilindustri presse fram mer forbrukervennlig elbilpolitikk. Det er mildt sagt surrealistisk at vi i Norge allerede har vi fått til det som noen i Europa mener er urealistisk å få til om ti år. De burde ta seg en tur hit.

Fakta

EUs utslippsmål for bilparken beregnes ut fra antall gram co2 per kjørte kilometer, gjennomsnittlig for alle nye personbiler. I dag er kravet 94 g/km i gjennomsnitt per nye bil. Opprinnelig var kravet 0 g/km i 2035, noe som i praksis betyr at bilprodusentene kun kan selge elektriske biler. Justeringen som kom i dag, innebærer at utslippskravet for 2035 settes til 11 g/km. Det betyr at mange nye biler i 2035 kan være ladbare hybrider. Det er biler som i teorien har lave utslippstall, men som i realiteten har langt høyere utslipp.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye