EU feiger ut og bremser elbilmålet
EU vraker sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler fra 2035. – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I dag presenterte EU-kommisjonen forslaget som innebærer en betydelig svekkelse av 2035-målet. Forslaget skal nå behandles i EU-parlamentet.
EUs opprinnelige mål var å redusere utslippene fra nye biler med 100 prosent innen 2035. Noe som i praksis ville betydd helelektrisk nybilsalg i Europa i 2035.
De nye reglene innebærer at bilprodusentene må redusere utslippene på nye biler med gjennomsnittlig 90 prosent innen 2035.
– Det kan høres ut som en liten justering, men i praksis betyr det grønt lys for salg av dyre ladbare hybrider også etter 2035. Disse bilene kutter ikke utslippene slik vi trenger, understreker Bu.
Svekkelsen av 2035-målet kommer sammen med flere regelendringer som er til fordel for hybridbiler og alternativt drivstoff. Bilindustrien får også lengre tid på seg på å oppfylle utslippskravene.
Europeisk bilindustri er bakpå
De nye reglene kommer etter massivt press fra europeisk bilindustri samt tyske og italienske myndigheter. Elbilforeningen frykter dette vil gjøre at europeisk bilindustri taper i konkurransen mot kinesiske elbiler.
– Vi står ved et avgjørende tidsskille for europeisk bilindustri. Europa trenger mer elbilpolitikk, ikke mindre, sier Bu.
Hun er også kritisk til at dette kan gi dyrere biler for forbrukerne:
– Vi vet at ladbare hybrider er dyrere å produsere, så dette gir også gi dyrere biler for forbrukerne.
Look to Norway
Mens Europa vakler i elbilpolitikken er historien en helt annen i Norge. I 2025 er så godt som alle nye biler, elektriske.
– Det skjer fordi Norge har hatt en ambisiøs elbilpolitikk over flere år, der avgiftsfritak og bompengerabatt er rettet mot forbrukerne for å få de til å velge en elektrisk bil, sier Bu.
– Framfor å kjempe for fossilbilen burde europeisk bilindustri presse fram mer forbrukervennlig elbilpolitikk. Det er mildt sagt surrealistisk at vi i Norge allerede har vi fått til det som noen i Europa mener er urealistisk å få til om ti år. De burde ta seg en tur hit.
Fakta
EUs utslippsmål for bilparken beregnes ut fra antall gram co2 per kjørte kilometer, gjennomsnittlig for alle nye personbiler. I dag er kravet 94 g/km i gjennomsnitt per nye bil. Opprinnelig var kravet 0 g/km i 2035, noe som i praksis betyr at bilprodusentene kun kan selge elektriske biler. Justeringen som kom i dag, innebærer at utslippskravet for 2035 settes til 11 g/km. Det betyr at mange nye biler i 2035 kan være ladbare hybrider. Det er biler som i teorien har lave utslippstall, men som i realiteten har langt høyere utslipp.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noThomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler3.12.2025 12:33:37 CET | Pressemelding
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge. − Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalg november: Elbilrush før varslet momsøkning1.12.2025 10:40:03 CET | Pressemelding
Det er løp- og-kjøp-elbil-stemning i Norge. Elbilandelen i årets nest-siste måned endte på 97,6 prosent, og fire av fylkene har en elbilandel på over 99 prosent. Aller høyest kommer Telemark med 99,7 prosent! − Dette viser at folk vil ha elbil så lenge den har en konkurransedyktig pris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hurtigladedekning ikke lenger en bekymring27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tre år siden var dårlig dekning av hurtigladere den største hodepinen for norske elbilister. Nå har bekymringen falt til åttendeplass. Hva skjedde?
─ Ikke la FOMO-en ødelegge for deg i biljakten21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Du trenger ny elbil, og på grunn av regjeringens forslag om økt moms allerede 1. januar 2026, haster du til bilbutikken. – Ikke la FOMO-en gå på bekostning av å finne en bil som dekker dine hverdagsbehov, er Elbilforeningens ekspertråd.
Dette gjør vinteren med elbilen din18.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom