Statens vegvesen

Kjørefeltsignal i Rennfast-tunnelene skal gi mindre kø

Del

Julen kom tidlig for trafikanter i Stavanger-området i år.

Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

For i dag ble kjørefeltsignalene i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen tatt i bruk.

Dette betyr bedre trafikkflyt og kortere køer ved bilstans og andre hendelser i de to undersjøiske tunnelene som er helt avgjørende for trafikken nord for Stavanger sentrum.

Mer forutsigbar framkommelighet

Det er tre kjørefelt i hver av tunnelene. Det nye systemet innebærer at Vegtrafikksentralen kan fjernstyre rødt og grønt lys, slik at det ikke lenger er nødvendig å stenge tunnelen ved mindre alvorlige hendelser. I stedet kan ett eller to kjørefelt holdes åpne.

Fram til mandag denne uken var Byfjordtunnelen stengt 174 ganger og Mastrafjord 120 ganger.

– Nå blir det mer forutsigbar framkommelighet både for privatbilister og den betydelige mengden næringstrafikk i regionen. Så denne luken i julekalenderen er svært gledelig å åpne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Mål: Færre stenginger

Det store flertallet av hendelsene som har gjort det nødvendig å stenge, og som dermed har medført betydelige forsinkelser, er stanset kjøretøy, gjenstander i vegbanen og berging av kjøretøy.

– På grunn av trafikantenes sikkerhet er alt dette hendelser som har gjort det nødvendig å stenge. Med mulighet til å holde minst ett kjørefelt åpent, er målet å få ned antall stenginger, sier avdelingsdirektør Svenn Finden i Statens vegvesen.

Det vil fortsatt være hendelser som vil kreve ledebil og gi kø, og til med stenginger.

Høytrafikkerte tunneler

Byfjordtunnelen trafikkeres i gjennomsnitt av 11.500 kjøretøy per døgn, hvorav 1.610 er tungtrafikk.

De tilsvarende tallene for Mastrafjordtunnelen er 9.650 og 1.607.

Takker trafikantene

De fysiske arbeidene med etablering av kjørefeltsignal startet i midten av juni.

Arbeidet har foregått som nattarbeid med kolonnekjøring mens arbeidet pågikk.

– Vi takker trafikantene for tålmodighet og godt samarbeid i anleggsperioden, og vi er glad for å kunne gi dem en enklere reisehverdag tilbake, sier Finden.

Prosjektet har hatt en kontraktsverdi på 43,7 millioner (inklusiv moms).

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye