Statens vegvesen

Kjørefeltsignal i Rennfast-tunnelene skal gi mindre kø

Del

Julen kom tidlig for trafikanter i Stavanger-området i år.

Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

For i dag ble kjørefeltsignalene i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen tatt i bruk.

Dette betyr bedre trafikkflyt og kortere køer ved bilstans og andre hendelser i de to undersjøiske tunnelene som er helt avgjørende for trafikken nord for Stavanger sentrum.

Mer forutsigbar framkommelighet

Det er tre kjørefelt i hver av tunnelene. Det nye systemet innebærer at Vegtrafikksentralen kan fjernstyre rødt og grønt lys, slik at det ikke lenger er nødvendig å stenge tunnelen ved mindre alvorlige hendelser. I stedet kan ett eller to kjørefelt holdes åpne.

Fram til mandag denne uken var Byfjordtunnelen stengt 174 ganger og Mastrafjord 120 ganger.

– Nå blir det mer forutsigbar framkommelighet både for privatbilister og den betydelige mengden næringstrafikk i regionen. Så denne luken i julekalenderen er svært gledelig å åpne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Mål: Færre stenginger

Det store flertallet av hendelsene som har gjort det nødvendig å stenge, og som dermed har medført betydelige forsinkelser, er stanset kjøretøy, gjenstander i vegbanen og berging av kjøretøy.

– På grunn av trafikantenes sikkerhet er alt dette hendelser som har gjort det nødvendig å stenge. Med mulighet til å holde minst ett kjørefelt åpent, er målet å få ned antall stenginger, sier avdelingsdirektør Svenn Finden i Statens vegvesen.

Det vil fortsatt være hendelser som vil kreve ledebil og gi kø, og til med stenginger.

Høytrafikkerte tunneler

Byfjordtunnelen trafikkeres i gjennomsnitt av 11.500 kjøretøy per døgn, hvorav 1.610 er tungtrafikk.

De tilsvarende tallene for Mastrafjordtunnelen er 9.650 og 1.607.

Takker trafikantene

De fysiske arbeidene med etablering av kjørefeltsignal startet i midten av juni.

Arbeidet har foregått som nattarbeid med kolonnekjøring mens arbeidet pågikk.

– Vi takker trafikantene for tålmodighet og godt samarbeid i anleggsperioden, og vi er glad for å kunne gi dem en enklere reisehverdag tilbake, sier Finden.

Prosjektet har hatt en kontraktsverdi på 43,7 millioner (inklusiv moms).

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye