Kim Riseth ansatt som publiseringsredaktør i Nationen
TIL REDAKSJONEN: Denne pressemeldingen sendes på vegne av Nationen
Kim Riseth blir Nationens nye publiseringsredaktør, og får rollen som en pådriver for digital utvikling, kunstig intelligens (KI) og vekst. – Jeg har fått muligheten til å bli litt kjent med Nationen og folkene der nå i høst, og dette er en veldig spennende rolle som jeg gleder meg til å fortsette i, sier han.

Samtidig er Wilma Bergseth ansatt i en ett års prosjektstilling som some- og videoansvarlig i avisa
– Nationen har allerede gjort mye bra på sosiale medier, og har hatt en veldig god økning i lesertall og abonnementssalg i høst. Nå gjelder det å forsterke dette og få så mange som mulig av de nye leserne til å bli lojale abonnenter. Nationen har en unik mulighet til å ta en enda større posisjon innen tema som engasjerer mange nå, som matsikkerhet og folks liv utenfor de store byene. Det vil vi gjøre ved å kombinere den sterke kompetansen journalistene i Nationen har på disse områdene med nye verktøy som video, lyd og KI, for å nå ut enda bredere, sier Riseth.
Kim Riseth har bred erfaring som redaksjonell leder, og var blant annet ansvarlig redaktør i Namdalsavisa i 15 år fram til oktober 2024. Han gikk da inn i et ettåring engasjement som prosjektredaktør for samarbeidet mellom Amedia og partneraviser i TA Media i Trøndelag. I høst har han vært tilknyttet Nationen som prosjektredaktør. Kim Riseth har også bakgrunn fra VG som journalist, utenrikskorrespondent og nyhetsleder.
– Nationen er en avis som skal prøve å skildre det store i det lille, og vise konsekvensene av politikk for vanlige folks liv. Det er noe jeg kjenner meg igjen i fra utenriksjournalistikken i VG og lokaljournalistikken i Namdalsavisa, og det motiverer meg veldig sterkt for jobben, sier han.
– Vil styrke oss
– Jeg er ikke i tvil om at Kim Riseth vil styrke oss, både som ledergruppe og redaksjon. Kim har i løpet av de få ukene han har jobbet med oss gjennomført endringer som har gitt oss økt abonnementslesning og satt fart i utviklingsprosjektene våre. Med en sterk og dyktig leder som han i Nationen så er vi godt rustet for 2026, sier ansvarlig redaktør i Nationen, Jannicke Engan.
Wilma Bergseth har bakgrunn fra VG og NRK, både som journalist og frontsjef og har det siste året jobbet som frontsjef for Nationen.
– Jeg er veldig glad for at Wilma har takket ja til å fortsette hos oss og til å ta et fagansvar for sosiale medier og video. Hun har et unikt talent til å se potensialet i en sak, og har vært en viktig bidragsyter til å øke rekkevidden vår på some det siste året, sier Jannicke Engan.
– Jeg ser veldig frem til muligheten jeg har fått til å videreutvikle some-profilen til Nationen. Jeg har allerede hatt gleden av å jobbe her et år som frontsjef,og gleder meg til å gå enda mer inn i video og some, sier Wilma Bergseth.
– Dette er et felt med store muligheter for å spre den gode journalistikken vi lager til mange, og et viktig og riktig steg for Nationen, sier hun.
Økte abonnementssalget mest
I Mediebedriftenes offisielle lesertall som ble lagt fram i tredje kvartal, hadde Nationen nesten 16 prosent økning i lesertall fra i fjor. Det var blant de med høyest økning i landet.
– Under Black Week-kampanjen var Nationen den avisen i Amedia som hadde høyest økning i salg blant sammenlignbare aviser. Men det som er ekstra morsomt er at abonnementssalget har holdt seg veldig høyt utenom kampanjene også. Mye av det skyldes effekten av jobben blant andre Wilma har gjort med sosiale medier. Det gjør at Nationen er blant de mediehusene i Amedia som i år har høyest økning i andel abonnenter i målgruppa 30 til 49 år. Det gir et veldig godt grunnlag for å fortsette og videreutvikle satsingen, sier Kim Riseth.
Kontakter
Kim Riseth
Publiseringsredaktør i Nationen. Epost: kim.riseth@nationen.no Telefon: 90 54 89 97
Wilma Bergseth
Some- og videoansvarlig i Nationen. Epost: wilma.bergseth@nationen.no Telefon: 90 53 36 16
Jannicke Engan
Ansvarlig redaktør i Nationen. E-post jannicke.engan@nationen.no. Telefon 93 05 48 56
Bilder


Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Skjalg Fjellheim blir ny politisk redaktør i Finnmark10.12.2025 09:58:00 CET | Pressemelding
Til redaksjonen: Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av Amedias aviser i Finnmark. Skal lede debattsatsingen i Finnmarksavisene. Avisene iFinnmark, Sør-Varanger Avis, Finnmarksposten og Hammerfestingen lanserte i fjor debattsatsingen Finnmarkdebatten. Nå er Skjalg Fjellheim ansatt som ny politisk redaktør for Amedia-avisene i Finnmark etter at Frode Børfjord går av ved nyttår.
Alt klart for Danmarks største medieallianse15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Amedia og Berlingske Media inngår en ny, historisk avtale med JFM og lanserer Danmarks største medieallianse. Dette vil styrke redaktørstyrte medier lokalt og nasjonalt.
Øksnesavisa inngår partneravtale med Amedia13.10.2025 09:12:14 CEST | Pressemelding
Øksnesavisa på Myre i Vesterålen blir partneravis i Amedia, landets største avisutgiver. – Å være på lag med Amedias utprøvde verktøy og en stor kunnskapsbank på feltet, gir trygghet for oss når vi nå endelig skal ta spranget fra papir til nett, sier Gøril Gabrielsen i Øksnesavisa. Gabrielsen var en av grunnleggerne av avisa for 33 år siden.
Sønstelie konstitueres som leder av Lyngdals Avis5.9.2025 14:32:00 CEST | Pressemelding
Erik H. Sønstelie konstitueres som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lyngdals Avis.
Magne Storedal konstituert i Lyngdals Avis22.8.2025 11:50:27 CEST | Pressemelding
Magne Storedal er konstituert som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lyngdals Avis. Han kommer fra Lofot-Tidende, der han har hatt en tilsvarende rolle.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom