Halvparten av spillstudioer bruker nå AI: – Dette endrer hele industrien
Gamingindustrien er på vei ut av nedgangstiden, viser en ny rapport fra BCG.

55% av gamere spiller mer enn for seks måneder siden, og industrien går igjen inn i vekstmodus etter flere år med stagnasjon. Det kommer frem av en fersk rapport fra det anerkjente konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG).
Samtidig er det voksne spillere som driver mye av veksten.
- Blant 60-åringer og eldre (babyboomere) spiller over 40% minst fem timer i uken.
- Blant 40–50-åringer (Generasjon X) er tallet over 50%.
Mange i disse gruppene introduserer også barna for gaming allerede før skolealder – noe som bidrar til en bredere og mer langsiktig spillerbase.
AI-bruk og UGC vokser stort
På utviklersiden skjer det et teknologisk skifte: omtrent halvparten av spillstudioer bruker nå AI, og mer enn 7 000 spill på PC-plattformen Steam – verdens største digitale spillplattform – rapporterer AI-integrasjon. Dette gjør utviklingen raskere og billigere, og åpner for nye typer spillopplevelser.
Samtidig eksploderer brukergenerert innhold (UGC). Fortnite og Roblox alene utbetaler anslagsvis 1,5 mrd. dollar til skapere i år, og over 40% av spillerne sier de engasjerer seg i mer UGC enn i fjor.
Cloud gaming går mainstream
Cloud gaming er også i ferd med å gå fra nisje til mainstream: 60% har prøvd det, 80% har hatt en positiv opplevelse, og markedet kan vokse fra 1,4 mrd. dollar til over 18 mrd. før 2030.
Likevel er spillerne mer prisbevisste. Rundt 75% sier pris påvirker kjøpsvalgene, og mange venter på rabatt. Bransjen må derfor tenke nytt om lanseringer, abonnement og innholdspakker for å ta ut potensialet i den nye vekstfasen, mener rapportforfatterne.
Høye forventinger fra brukerne
– I løpet av de neste fem årene forventer vi en eksplosjon av nytt spillinnhold og nye spillere. Cloud gaming, brukergenerert innhold, AI og åpningen av app-butikker vil forandre hvordan spill utvikles og distribueres, , sier Ernesto Pagano, senior partner i BCG og medforfatter av rapporten.
- Spillere vil forvente mer – ferskere opplevelser, sterkere fellesskap og frihet til å spille på tvers av enheter, avslutter Pagano.
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder

Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
To nye Managing Director og Partner hos BCG Oslo17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Boston Consulting Group (BCG) forfremmer Thomas Vikenes og Morten Bjørnson til Managing Director og Partner. Begge er basert ved BCGs Oslo-kontor.
79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart3.11.2025 08:20:54 CET | Pressemelding
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom