Boston Consulting Group

Halvparten av spillstudioer bruker nå AI: – Dette endrer hele industrien

Del

Gamingindustrien er på vei ut av nedgangstiden, viser en ny rapport fra BCG. 

Yngre gamere foretrekker konsoller – særlig PlayStation og Switch – mens de over førti bruker mest tid på mobilspilling, viser BCGs Video Gaming Report 2026.
Yngre gamere foretrekker konsoller – særlig PlayStation og Switch – mens de over førti bruker mest tid på mobilspilling, viser BCGs Video Gaming Report 2026. EyeEm/BCG

55% av gamere spiller mer enn for seks måneder siden, og industrien går igjen inn i vekstmodus etter flere år med stagnasjon. Det kommer frem av en fersk rapport fra det anerkjente konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG). 

Samtidig er det voksne spillere som driver mye av veksten. 

  • Blant 60-åringer og eldre (babyboomere) spiller over 40% minst fem timer i uken.
  • Blant 40–50-åringer (Generasjon X) er tallet over 50%. 


Mange i disse gruppene introduserer også barna for gaming allerede før skolealder – noe som bidrar til en bredere og mer langsiktig spillerbase. 

AI-bruk og UGC vokser stort 

På utviklersiden skjer det et teknologisk skifte: omtrent halvparten av spillstudioer bruker nå AI, og mer enn 7 000 spill på PC-plattformen Steam – verdens største digitale spillplattform – rapporterer AI-integrasjon. Dette gjør utviklingen raskere og billigere, og åpner for nye typer spillopplevelser. 

Samtidig eksploderer brukergenerert innhold (UGC). Fortnite og Roblox alene utbetaler anslagsvis 1,5 mrd. dollar til skapere i år, og over 40% av spillerne sier de engasjerer seg i mer UGC enn i fjor. 
 
Cloud gaming går mainstream 

Cloud gaming er også i ferd med å gå fra nisje til mainstream: 60% har prøvd det, 80% har hatt en positiv opplevelse, og markedet kan vokse fra 1,4 mrd. dollar til over 18 mrd. før 2030. 

Likevel er spillerne mer prisbevisste. Rundt 75% sier pris påvirker kjøpsvalgene, og mange venter på rabatt. Bransjen må derfor tenke nytt om lanseringer, abonnement og innholdspakker for å ta ut potensialet i den nye vekstfasen, mener rapportforfatterne. 

Høye forventinger fra brukerne 

– I løpet av de neste fem årene forventer vi en eksplosjon av nytt spillinnhold og nye spillere. Cloud gaming, brukergenerert innhold, AI og åpningen av app-butikker vil forandre hvordan spill utvikles og distribueres, , sier Ernesto Pagano, senior partner i BCG og medforfatter av rapporten. 

- Spillere vil forvente mer – ferskere opplevelser, sterkere fellesskap og frihet til å spille på tvers av enheter, avslutter Pagano. 

Kontakter

Bilder

Yngre gamere foretrekker konsoller – særlig PlayStation og Switch – mens de over førti bruker mest tid på mobilspilling, viser BCGs Video Gaming Report 2026.
Yngre gamere foretrekker konsoller – særlig PlayStation og Switch – mens de over førti bruker mest tid på mobilspilling, viser BCGs Video Gaming Report 2026.
EyeEm/BCG
Last ned bilde

Lenker

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye