Opinion

Nordmenn bruker over 700 kroner på julekalender

Del

En undersøkelse fra Opinion viser at halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år, og vi bruker i gjennomsnitt over 700 kroner på kalenderen – en tydelig økning fra tidligere år.

Halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år
Halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år Canva

Opinions juleundersøkelse som vi gjennomførte i oktober, viser at halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år.

Adventskalenderen står sterkt i norske hjem, og stadig flere legger litt ekstra i årets desemberglede. Det har vært en utvikling over flere år at vi kjøper dyrere og mer luksuriøse adventskalendere. I år vil nordmenn i gjennomsnitt bruke i overkant av 700 kroner. Mange velger varianter med kosmetikk, drikkevarer eller dyr sjokolade fremfor den tradisjonelle bildekalenderen.

De mest populære typene er spiselige kalendere (41 %), pakkekalendere (34 %) og parfyme- og velværekalendere (12 %). Bare 4 prosent går for den klassiske varianten med bildekalenderen – like mange som de som velger erotiske julekalendere.

– Julekalenderen har gått fra å være en enkel tradisjon til å bli et luksusprodukt. Mange ønsker å gjøre desember litt ekstra hyggelig, og vi ser at folk i økende grad velger luksuriøse kalendere fremfor den klassiske bildekalenderen. Det sier mye om hvordan juletradisjonene endrer seg i takt med forbruksvanene, sier John Lauring Pedersen, administrerende direktør i Opinion.

Menn tar initiativ til erotiske julekalendere

Opinions juleforskning de siste ti årene viser at kvinner tradisjonelt står for de fleste juleforberedelsene. I år ser vi imidlertid at menn i større grad tar ansvar – i hvert fall når det gjelder erotiske julekalendere. Det er et interessant kjønnsskille ved nedbrytningen på hvem som planlegger å kjøpe erotiske julekalendre – tre ganger så mange menn som kvinner sier at dette står på listen over ting man må fikse før jul.

– Erotiske kalendere ser ikke ut til å vokse i popularitet, men de har funnet sitt marked. Om dette markerer begynnelsen på et bredere ansvarsskifte i juleplanleggingen, gjenstår å se. Men det viser at menn også kan når de vil, sier John Lauring Pedersen.

For mer informasjon om Opinions juleundersøkelser og nordmenns juletradisjoner, ta gjerne kontakt med Opinions juleforsker John Lauring Pedersen, john@opinion.no / 91733359

Om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført web-basert med et landsrepresentativt utvalg på 1000 nordmenn i oktober 2025. Resultatene må tolkes innenfor feilmarginer på opp til 3,2%. 

Nøkkelord

Kontakter

Elise OseidAnalytiker/kommunikasjonsrådgiverOpinion AS

Analytiker og kommunikasjonsrådgiver i Opinion. Jobber i hovedsak med kommunikasjon, markedsføring, event og synlighet for Opinion.

Tel:+47 906 85 435elise@opinion.no

John Lauring PedersenAdministrerende direktørOpinion AS

Administrerende direktør/CEO i Opinion Jobber primært med administrasjon og ledelse i Opinion og Opinion Holdings andre selskaper.

Tel:+47 917 33 359john@opinion.no

Bilder

John Lauring Pedersen  - Opinion AS
John Lauring Pedersen - Opinion AS
Hannah Oseid
Last ned bilde

Opinion AS

Opinion er Norges største byrå innen samfunns- og markedsanalyse. Opinion er et fullservice markedsanalysebyrå, og gjennomfører intervjubaserte undersøkelser for norske og utenlandske oppdragsgivere innenfor privat og offentlig sektor.

Logo - Opinion AS

Følg pressemeldinger fra Opinion

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opinion på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opinion

Pressekonferanse: Opinion lanserer UNG2026 – rapport og målgruppestudie om unge i Norge | torsdag 23. oktober 2025 kl. 09:00, Klingenberg kino17.10.2025 10:46:55 CEST | Presseinvitasjon

Opinion lanserer en av landets mest omfattende målgruppestudier om unge (15–25 år) torsdag 23. oktober 2025 på Klingenberg kino kl. 09:00. Mediene inviteres til egen pressesone kl. 10:00, der Opinion er tilgjengelig for intervjuer og svarer på spørsmål. Sunniva Tillson, kjent som StSunniva, stiller også til intervjuer.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye