Nordmenn bruker over 700 kroner på julekalender
En undersøkelse fra Opinion viser at halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år, og vi bruker i gjennomsnitt over 700 kroner på kalenderen – en tydelig økning fra tidligere år.

Opinions juleundersøkelse som vi gjennomførte i oktober, viser at halvparten av nordmenn planlegger å kjøpe julekalender i år.
Adventskalenderen står sterkt i norske hjem, og stadig flere legger litt ekstra i årets desemberglede. Det har vært en utvikling over flere år at vi kjøper dyrere og mer luksuriøse adventskalendere. I år vil nordmenn i gjennomsnitt bruke i overkant av 700 kroner. Mange velger varianter med kosmetikk, drikkevarer eller dyr sjokolade fremfor den tradisjonelle bildekalenderen.
De mest populære typene er spiselige kalendere (41 %), pakkekalendere (34 %) og parfyme- og velværekalendere (12 %). Bare 4 prosent går for den klassiske varianten med bildekalenderen – like mange som de som velger erotiske julekalendere.
– Julekalenderen har gått fra å være en enkel tradisjon til å bli et luksusprodukt. Mange ønsker å gjøre desember litt ekstra hyggelig, og vi ser at folk i økende grad velger luksuriøse kalendere fremfor den klassiske bildekalenderen. Det sier mye om hvordan juletradisjonene endrer seg i takt med forbruksvanene, sier John Lauring Pedersen, administrerende direktør i Opinion.
Menn tar initiativ til erotiske julekalendere
Opinions juleforskning de siste ti årene viser at kvinner tradisjonelt står for de fleste juleforberedelsene. I år ser vi imidlertid at menn i større grad tar ansvar – i hvert fall når det gjelder erotiske julekalendere. Det er et interessant kjønnsskille ved nedbrytningen på hvem som planlegger å kjøpe erotiske julekalendre – tre ganger så mange menn som kvinner sier at dette står på listen over ting man må fikse før jul.
– Erotiske kalendere ser ikke ut til å vokse i popularitet, men de har funnet sitt marked. Om dette markerer begynnelsen på et bredere ansvarsskifte i juleplanleggingen, gjenstår å se. Men det viser at menn også kan når de vil, sier John Lauring Pedersen.
For mer informasjon om Opinions juleundersøkelser og nordmenns juletradisjoner, ta gjerne kontakt med Opinions juleforsker John Lauring Pedersen, john@opinion.no / 91733359
Om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført web-basert med et landsrepresentativt utvalg på 1000 nordmenn i oktober 2025. Resultatene må tolkes innenfor feilmarginer på opp til 3,2%.
Nøkkelord
Kontakter
Elise OseidAnalytiker/kommunikasjonsrådgiverOpinion AS
Analytiker og kommunikasjonsrådgiver i Opinion. Jobber i hovedsak med kommunikasjon, markedsføring, event og synlighet for Opinion.
John Lauring PedersenAdministrerende direktørOpinion AS
Administrerende direktør/CEO i Opinion Jobber primært med administrasjon og ledelse i Opinion og Opinion Holdings andre selskaper.
Bilder

Opinion AS
Opinion er Norges største byrå innen samfunns- og markedsanalyse. Opinion er et fullservice markedsanalysebyrå, og gjennomfører intervjubaserte undersøkelser for norske og utenlandske oppdragsgivere innenfor privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Opinion
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opinion på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opinion
UNG2026: Unge er bekymret for økte priser og egen økonomi25.11.2025 15:12:13 CET | Pressemelding
Opinions UNG2026 viser at unge både er opptatt av og bekymret for økonomien sin. 7 av 10 unge er bekymret for økte priser og 6 av 10 er bekymret for egen økonomi. Økte priser er den største bekymringen blant unge.
Lav tillit til myndigheters og bedrifters innsats for miljøet3.11.2025 13:33:05 CET | Pressemelding
Et klart flertall av nordmenn mener i en internasjonal undersøkelse at verdens regjeringer ikke gjør det som er nødvendig for å ta vare på miljøet. Få mener de fleste bedrifter opererer med seriøst samfunnsansvar og bærekraft.
Pressekonferanse: Opinion lanserer UNG2026 – rapport og målgruppestudie om unge i Norge | torsdag 23. oktober 2025 kl. 09:00, Klingenberg kino17.10.2025 10:46:55 CEST | Presseinvitasjon
Opinion lanserer en av landets mest omfattende målgruppestudier om unge (15–25 år) torsdag 23. oktober 2025 på Klingenberg kino kl. 09:00. Mediene inviteres til egen pressesone kl. 10:00, der Opinion er tilgjengelig for intervjuer og svarer på spørsmål. Sunniva Tillson, kjent som StSunniva, stiller også til intervjuer.
Verdensdagen for psykisk helse – Kvinner og unge føler oftere på vanskelige følelser9.10.2025 16:39:22 CEST | Pressemelding
Unge og kvinner skiller seg fra den øvrige befolkningen ved at flere kjenner på vanskelige følelser, viser en undersøkelse fra Opinion. Samtidig er det menn som topper selvmordsstatistikken, oppsøker sjeldnere helsehjelp og tyr til grubling og alkohol.
Økte levekostnader påvirker nordmenns økonomi og helse7.10.2025 12:45:32 CEST | Pressemelding
6 av 10 nordmenn har kuttet eller planlegger å kutte kostnader på grunn av økte levekostnader. Flere blant de som planlegger å kutte utgifter plages av stress og dårligere søvn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom