Oppfordrer til digital dugnad: Ny kampanje skal redusere datalagringens klimaavtrykk
Bedrifter og organisasjoner går sammen om en nasjonal digital ryddedugnad. Målet er å øke bevisstheten om miljøkonsekvensene av databruk og lagring.
Visste du at et enkelt nettsideklikk gir omtrent 1 gram CO₂-utslipp?
I 2020 tok vi like mange bilder som i hele det forrige århundret til sammen. Over to milliarder mennesker er daglig aktive på internett. Likevel tenker få over hvor mange bilder, dokumenter og filer som ligger lagret – og enda færre er klar over energiforbruket dette krever.
Dette ønsker initiativet Slettedagen å endre på.
For første gang arrangeres Slettedagen, en aksjon som oppfordrer bedrifter og privatpersoner til å slette ubrukte og unødvendige data fra skyer og servere.
– Det postes rundt 60 000 bilder på Instagram hvert minutt. Hvis bare to av disse bildene har like stor rekkevidde som Ronaldo sine innlegg, vil de bruke like mye strøm som det kreves for å drive alle husstandene i Washington DC, New York og London i et helt år, sier Vilgunn Kronstad, en av initiativtakerne.
Bak kampanjen står en gruppe bedrifter og ideelle organisasjoner tilknyttet paraplyorganisasjonen Fundraising Norge. Ideen kom etter et foredrag med kommunikasjonsrådgiver Eivind Skogen, som har spesialisert seg på hvordan digitale vaner påvirker miljøet.
– Klikkene våre forurenser mer enn vi tror. Alt vi gjør digitalt har et fysisk fotavtrykk. Jo mer vi gjør digitalt, jo mer forurenser vi. Derfor må vi rydde opp, slette gamle filer og vurdere om feriebildene fra 2003 virkelig må ligge i skyen, sier Skogen.
Datalagringssentre over hele verden oppbevarer dokumenter, bilder og filer, og bruker enorme mengder strøm.
Slettedagen er satt til tirsdag 2. desember, rett etter en periode med intensiv digital markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Initiativet er en del av Giving Tuesday, en internasjonal bevegelse som fremmer gavmildhet og bærekraft etter en måned med kjøpepress.
– Vi ønsker ikke å gi folk dårlig samvittighet for å dele bilder eller lagre i skyen, men vi vil skape bevissthet om hvor mye unødvendig data vi har liggende, sier Charlotte Arnø Storebakken, koordinator for Giving Tuesday i Norge.
Hun oppfordrer alle til å registrere hvor mye de sletter på kampanjens nettside for å bidra til et grønt regnskap.
– Et grovt anslag er at 100 bilder tilsvarer 250 MB og 1000 dokumenter er 1 GB, forklarer hun.
En ny type dugnad
– Om sommeren rydder vi strender og fjæra. Nå håper vi alle blir med på en innendørs, men like viktig digital ryddedugnad, sier Vilgunn Kronstad.
Nøkkelord
Kontakter
Per Mejlænder BrynningKommunikasjonsrådgiverFundraising Norge
Tel:992 37 227per@fundraisingnorge.noCharlotte Arnø Storebakken
Koordinator for Giving Tuesday i Norge, som arrangerer Slettedagen
Eivind Skogen
Tel:99290107eivind.skogen@gmail.comVilgunn Kronstad
Vilgunn Kronstad jobber i selskapet Stex, og er en av initiativtakerne bak Slettedagen.
Bilder
Lenker
Om Fundraising Norge
Fundraising Norge er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom fundraising. Formålet vårt er å arbeide for bedre rammebetingelser og en høyere anseelse for organisasjoner som arbeider med fundraising. Fundraising Norge ble stiftet i 1994 og er partipolitisk nøytrale.
Følg pressemeldinger fra Fundraising Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fundraising Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fundraising Norge
85 ideelle organisasjoner krever handling: Vil doble skattefradraget for gaver24.11.2025 16:00:00 CET | Pressemelding
Lederne for 85 ideelle organisasjoner fortviler over manglende forståelse for betydningen av private donasjoner. Etter halveringen av skattefradraget på donasjoner til ideelle organisasjoner i 2022 har inntektene falt med 7,5 milliarder. Nå krever de at fradragsbeløpet økes for både privatpersoner og bedrifter.
Medie-Norge tar samfunnsansvar i ny nasjonal kampanje etter kuttene i USAID3.7.2025 13:13:55 CEST | Pressemelding
I en tid hvor verdens bistandssystem er under sterkt press, viser medie-Norge at det fortsatt finnes kraft i fellesskapet. Gjennom kampanjen Tomrom – det som gjenstår når hjelpen forsvinner, har norske mediehus samlet seg i et unikt løft for å støtte ideell sektor og sette søkelys på de alvorlige konsekvensene av kutt i internasjonal bistand.
Fundraising Norge reagerer på statsbudsjettet for 2025: – Holder en hel sektor for narr7.10.2024 10:08:50 CEST | Pressemelding
Paraplyorganisasjonen for over 140 norske ideelle og frivillige organisasjoner mener regjeringen viser en alvorlig mangel på anerkjennelse av organisasjonenes rolle i samfunnet. Blant medlemmene er Norges Røde Kors, Redningsselskapet, Barnekreftforeningen, Dyrebeskyttelsen, Sykehusklovnene og Frelsesarmeen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


