Fundraising Norge

Oppfordrer til digital dugnad: Ny kampanje skal redusere datalagringens klimaavtrykk

Del

Bedrifter og organisasjoner går sammen om en nasjonal digital ryddedugnad. Målet er å øke bevisstheten om miljøkonsekvensene av databruk og lagring.

Visste du at et enkelt nettsideklikk gir omtrent 1 gram CO₂-utslipp?
I 2020 tok vi like mange bilder som i hele det forrige århundret til sammen. Over to milliarder mennesker er daglig aktive på internett. Likevel tenker få over hvor mange bilder, dokumenter og filer som ligger lagret – og enda færre er klar over energiforbruket dette krever.
Dette ønsker initiativet Slettedagen å endre på.

For første gang arrangeres Slettedagen, en aksjon som oppfordrer bedrifter og privatpersoner til å slette ubrukte og unødvendige data fra skyer og servere.
– Det postes rundt 60 000 bilder på Instagram hvert minutt. Hvis bare to av disse bildene har like stor rekkevidde som Ronaldo sine innlegg, vil de bruke like mye strøm som det kreves for å drive alle husstandene i Washington DC, New York og London i et helt år, sier Vilgunn Kronstad, en av initiativtakerne.
Bak kampanjen står en gruppe bedrifter og ideelle organisasjoner tilknyttet paraplyorganisasjonen Fundraising Norge. Ideen kom etter et foredrag med kommunikasjonsrådgiver Eivind Skogen, som har spesialisert seg på hvordan digitale vaner påvirker miljøet.
– Klikkene våre forurenser mer enn vi tror. Alt vi gjør digitalt har et fysisk fotavtrykk. Jo mer vi gjør digitalt, jo mer forurenser vi. Derfor må vi rydde opp, slette gamle filer og vurdere om feriebildene fra 2003 virkelig må ligge i skyen, sier Skogen.

Datalagringssentre over hele verden oppbevarer dokumenter, bilder og filer, og bruker enorme mengder strøm.
Slettedagen er satt til tirsdag 2. desember, rett etter en periode med intensiv digital markedsføring i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Initiativet er en del av Giving Tuesday, en internasjonal bevegelse som fremmer gavmildhet og bærekraft etter en måned med kjøpepress.

– Vi ønsker ikke å gi folk dårlig samvittighet for å dele bilder eller lagre i skyen, men vi vil skape bevissthet om hvor mye unødvendig data vi har liggende, sier Charlotte Arnø Storebakken, koordinator for Giving Tuesday i Norge.
Hun oppfordrer alle til å registrere hvor mye de sletter på kampanjens nettside for å bidra til et grønt regnskap.
– Et grovt anslag er at 100 bilder tilsvarer 250 MB og 1000 dokumenter er 1 GB, forklarer hun.

En ny type dugnad

– Om sommeren rydder vi strender og fjæra. Nå håper vi alle blir med på en innendørs, men like viktig digital ryddedugnad, sier Vilgunn Kronstad.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: privat
Last ned bilde
Foto: privat
Last ned bilde
Foto: Fundraising Norge
Last ned bilde

Lenker

Om Fundraising Norge

Fundraising Norge er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom fundraising. Formålet vårt er å arbeide for bedre rammebetingelser og en høyere anseelse for organisasjoner som arbeider med fundraising. Fundraising Norge ble stiftet i 1994 og er partipolitisk nøytrale.

Følg pressemeldinger fra Fundraising Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fundraising Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fundraising Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye