Den Norske Turistforening

– Naturen og lommeboka taper på lure-salg

Del

Vi må ha en ærligere samtale om overforbruk og kjøpefest, mener DNT ung. De arrangerer “Grønn fredag” istedenfor “Black Friday” og håper flere aktører blir med på å snu trenden fra kjøpefest til gjenbruksglede.

En henger med brukte klær har en etikett med teksten: "Brukt, men godt nok!" og et resirkuleringssymbol.
Mindre forbruk og mer gjenbruk og reparasjon! Det er målet med Grønn fredag. André Marton Pedersen

Grønn fredag er DNT ungs motsvar til Black Friday, og skal inspirere alle til å redusere forbruket sitt. Initiativet har gjennom flere år utviklet seg til en nasjonal byttedag med lokale arrangementer som skal bevisstgjøre folk om klimaavtrykket av å stadig kjøpe nytt. Dagen har fokus på miljøvennlig friluftsliv, gjenbruk og reparasjon.    

– Vi som elsker naturen og friluftsliv må innse at det vi driver med også kommer med et fotavtrykk på klimaet og naturen. Friluftslivet kan bli grønnere, og ikke minst haster det å forbruke mindre klær og utstyr. Grønn fredag gir alle en gyllen mulighet til å bli med på en snuoperasjon, sier Benedicte Sivertsen, leder i DNT ung.  

Hun understreker at man ikke trenger å komme på et Grønn fredag-arrangement for å snu vanene sine.  

– Forbruket kan ikke fortsette. Vi må ta grep for å legge om vanene våre, senke forbruket og minske miljøbelastningen. Det kan vi gjøre gjennom å kjøpe mindre, bytte og kjøpe brukt på nett, reparere det vi allerede har eller låne utstyr vi trenger til tur, er oppfordringen fra Sivertsen.  

Frykter mer luresalg og kjøpepress 

DNT ung-lederen påpeker at i de årene DNTs ungdomsorganisasjon har arrangert Grønn Fredag, har salgsfenomenene knyttet til Black Friday fått enda større oppslutning.  

– Nå er det en hel måned som er malt svart av tvilsomme salg. Jeg forstår godt at mange trenger å finne gode tilbud nå når alt er dyrere og mange har dårligere råd enn før. Og nettopp det spiller de store kjedene på! Derfor er min oppfordring å tenke nøye etter om man i det hele tatt trenger det som noen vil lure oss til å kjøpe, sier Siverstsen.  

Hun mener både forbrukere, butikkjeder og myndigheter må snakke mer ærlig om hva salgene i november er og hvorfor vi som forbrukere lokkes. Likevel er hun håpefull. 

– Det er svært gledelig at mange vil arrangere og komme på ulike Grønn fredag-arrangementer og at vi ser stadig flere som reagerer på “Black Friday”. Jeg ønsker enda flere organisasjoner og kjeder velkommen med for å farge november grønn de neste årene!  

Her er det lokale arrangementer  

Oslo
Hadeland
Rakkestad
Drammen
Tønsberg
Larvik
Sandefjord
Kongsberg
Kristiansand
Stavanger
Bergen
Åndalsnes 
Trondheim
Stjørdal
Lødingen

Mer informasjon:   

Nøkkelord

Kontakter

DNTs pressetelefon

Åpen også kveld og helg (ikke sms)

Tel:48450526

Bilder

En henger med brukte klær har en etikett med teksten: "Brukt, men godt nok!" og et resirkuleringssymbol.
Mindre forbruk og mer gjenbruk og reparasjon! Det er målet med Grønn fredag.
André Marton Pedersen
Last ned bilde
En kvinne i en trøye med DNT-logo ser i kameraet.
Benedicte Sivertsen er leder i DNT ung.
Marius Dalseg
Last ned bilde
En kvinne holder opp en anorakk.
Kjernen i Grønn fredag-konseptet er brukt- og bytte-arrangementer.
Daniel Jacobsen.
Last ned bilde
Alt text: Grå genser med lapp som markedsfører Grønn fredag og bæredyktig shopping.
Du kan gjøre et brukt-kupp på Grønn fredag!
Daniel Jacobsen
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Den Norske Turistforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Turistforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Turistforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye