Black Friday og førjulstid er høysesong for svindel
(Fornebu, 21. november 2025) Vi er inne i årets travleste tid for netthandel. Black week-tilbudene florerer. Det gjør også svindelforsøkene. Dette bør du se etter.

– I de siste ukene før jul ser vi økt phishingaktivitet via e-post og SMS og en økning i antall falske nettbutikker. Falske tilbud, falske hentemeldinger og falske betalingsoppfordringer er gjengangere, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet i Telenor.
Telenor blokkerte i tredje kvartal nesten 7 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag. Svindelaktiviteten mot nordmenn er høy, og det er ingen grunn til å tro det vil avta de neste ukene.
YouGov gjennomførte en landsrepresentativ spørreundersøkelse på vegne av Telenor i oktober. 6 av 10 spurte svarte at de er ekstra på vakt mot svindel og digital kriminalitet i perioden vi nå går inn i med Black Friday og julehandel.
KI gjør det vanskeligere å avsløre
– Jo, mer personalisert og målrettet et svindelforsøk er, jo vanskeligere vil det være å avsløre. Mange er nok på vakt når de mottar en direktemelding de ikke forventer via SMS eller e-post, men ikke alle er like kritiske til annonser eller nettsider de selv har søkt opp. Her er det lett å bli lurt. De kriminelle benytter seg gjerne av annonser i sosiale medier og søkeroptimaliserte treff i google for å spre sine svindelforsøk, sier Busch.
Med kunstig intelligens har det også blitt mulig å bygge falske nettbutikker som inneholder produktanmeldelser fra tilsynelatende fornøyde kunder. Disse nettbutikkene er vanskelig å skille fra ekte. De har tilsynelatende samme funksjonalitet som du vanligvis finner på slike nettsider, som kundeservice, returordninger og så videre. Telenor har også fått rapportert svindel gjennomført av chatbot på falske nettsider. Her brukes KI ikke bare til datainnsamling, men også til å utføre selve svindelen.
– KI kan bygge nettsider som ser svært troverdige ut, og de kan bygge detaljerte profiler av deg basert på spor du har lagt igjen på nett som for eksempel cookies og delte data. De kriminelle bruker algoritmene i sosiale medier til å nå deg med tilbud de vet du er interessert i. De kan fabrikkere positive kommentarer og likes fra andre slik at man blir sittende med en følelse av at her er det mange andre fornøyde kunder. Dette gjør det naturligvis mye vanskeligere å gjennomskue svindelen, advarer Busch.
Vær skeptisk og bruk teknologi
Busch anbefaler å alltid stoppe opp, og å vurdere situasjonen, samt kontrollere fakta før man gjennomfører et kjøp, særlig hos ukjente nettbutikker.
- Ved den minste tvil bør du aldri dele sensitiv informasjon som brukernavn, passord, personnummer, verifiseringskoder, BankID-detaljer eller betalingsopplysninger, sier han og legger til:
- KI har bidratt til at digital kriminalitet er vanskeligere å gjennomskue, men man kan også bruke det selv. Ved å spørre ChatGPT om erfaringene med en nettbutikk, vil du ofte få en pekepinn på om andre kan ha hatt dårlige erfaringer med nettsiden. Du kan også bruke teknologi i form av sikkerhetsfilter og andre tjenester som kan hjelpe deg å identifisere om dette er svindel og blokkere sider du ikke bør besøke, avslutter Busch.
Nøkkelord
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noPressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor lanserer Streamix: – Gir deg full kontroll over strømmetjenestene dine17.11.2025 12:28:15 CET | Pressemelding
Telenor lanserer tjenesten Streamix, en helt ny måte å ta styring over strømmetjenestene på. Kun strømmetjenester, alt på ett sted, til én fast månedspris.
Telenors sikkerhetspuls: – Bruker sosiale medier til å spre skadevare12.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 12. november 2025) Telenor blokkerte 628 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i tredje kvartal. Svindelaktiviteten rettet mot nordmenn er fortsatt høy, men metodene har endret seg dette kvartalet.
Telenor: Økt sannsynlighet for destruktive cyberangrep og sabotasje15.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 15. oktober 2025) Norge står i dag overfor den mest alvorlige geopolitiske situasjonen siden andre verdenskrig. Det haster å bygge samfunnet mer robust og motstandsdyktig, slår Telenor fast i ny Sikkerhetsrapport.
Ekstremværet Amy: Telenor øker beredskapen2.10.2025 16:42:52 CEST | Pressemelding
Det varslede ekstremværet Amy kan skape utfordringer for mobil- og bredbåndsnettet. Telenor øker beredskapen og bemanningen gjennom helgen.
Nordmenns mobilvaner: Finnmarkinger ringer mest, 21-åringer surfer hardest – og meldingsiveren er størst i Agder24.9.2025 11:15:28 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Telenor om nordmenns mobilvaner viser at 21-åringer er landets største dataforbrukere, mens Finnmarkinger ringer langt mer enn resten av landet. Agder topper SMS-statistikken, og kvinner sender klart flest meldinger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom