Skolelederforbundet

Mona Søbyskogen valgt til Skolelederforbundets nye leder

Del

Mona Søbyskogen ble i dag valgt til ny leder for Skolelederforbundet. Hun tar over etter Stig Johannessen som har vært forbundsleder i 8 år. Søbyskogen har vært nestleder i forbundet de siste fire årene.

Mona Søbyskogen nyvalgt leder i Skolelederforbundet
Mona Søbyskogen nyvalgt leder i Skolelederforbundet

Den påtroppende lederen fikk stående applaus, og ingen motkandidater, på landsmøte til Skolelederforbundet. Søbyskogen er ydmyk, motivert og ser frem til å jobbe for at de viktigste lederne skal bli sett, hørt og lyttet til.

  • Jeg er ydmyk og glad over å ha blitt vist denne tilliten, og gleder meg til å jobbe for at ledere i barnehage og skole skal få den rollen de fortjener og trenger for at barn og unge skal få en trygg, spennende og god barnehage og skole.

Søbyskogen legger vekt på at ledelse i skole og barnehage er avgjørende for barns utvikling, trygghet og fremtid.

  • Det handler om barn og unges behov for trygghet, læring og tilhørighet, derfor må politikere forstå at det er nødvendig å satse på barnehage og skole. Skolelederforbundet krever at tiden der ledere i skole og barnehage må stå i innsparing og kutt i støtten til barn og unge må være over.  

Barnehager og skoler er der vi bygger samfunnet vårt. Lederne får tillit og rammer til å utøve godt lederskap.  Investering i ledelse er en investering i barnas fremtid.

Mona Søbyskogen er tydelig på hva hun mener er den viktigste oppgaven

– Jeg skal jobbe hardt for å styrke lønns- og arbeidsvilkårene til ledere i barnehage og skole. Ledere i barnehage og skole er avgjørende for å sikre god kvalitet. Det viktige budskapet vårt er; å satse på ledelse er å satse på kvalitet og trygghet for barna våre, Vi må få en satsning på de viktigste lederne vi har i Norge, sier den nyvalgte lederen Mona Søbyskogen.

  • «Hvis vi virkelig ønsker å sikre rekruttering av dyktige lærere, bygge sterke lag rundt barna og beholde og rekruttere ledere, må vi satse på lederne. Vi må få tillit og mulighet til å være de gode lederne som gir barna den beste starten på livet,» understreker Johannessen.

Ledere i skole og barnehage står i et kontinuerlig krysspress mellom nasjonale mål, lokale prioriteringer og profesjonelt skjønn. Han peker på at ledelse handler om å sikre strukturer, tid og prioriteringer som gjør klasserommet og barnehagen til trygge fellesskap for barn og unge. Gode støttefunksjoner rundt lederne er ikke en kostnad, men en forutsetning for kvalitet i opplæringen.

Robert Flataas fra Trondheim ble valgt til nestleder i Skolelederforbundet.

Kontakter

Bilder

Nyvalgt leder Mona Søbyskogen og nestleder Robert Flataas
Nyvalgt leder Mona Søbyskogen og nestleder Robert Flataas
Last ned bilde
Last ned bilde
Det nye sentralstyret i Skolelederforbundet
Det nye sentralstyret i Skolelederforbundet
Last ned bilde
Mona Søbyskogen, leder av Skolelederforbundet
Mona Søbyskogen, leder av Skolelederforbundet
Last ned bilde

Skolelederforbundet

Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Ledelse i skolen – nøkkelen til barns trivsel og utvikling30.10.2025 10:43:23 CET | Pressemelding

I høst skal arbeidstiden til ledere i skolen forhandles. Skolelederforbundet mener det er nødvendig at KS prioriterer ledere i skole for å sikre rekruttering og beholde lærere, ansatte og ledere i skolen. Rapport fra NTNU Samfunnsforskning forteller flere skoleledere at de vurderer å forlate yrket. For å sikre barna våre en motiverende, trygg og god skole må vi styrke skoleledelsen, sier 2. nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen. «Skolelederes arbeidshverdag – Arbeidstidsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv» er skrevet av NTNU Samfunnsforskning, på oppdrag fra Skolelederforbundet. Rapporten, bekrefter det vi vet, at skoleledere har en arbeidshverdag med lange dager, stort ansvar og komplekse arbeidsoppgaver. Flere rektorer oppgir at de er tilgjengelig så å si døgnet rundt, og at de har arbeidsuker på opptil 60 timer. Dette kan utfordre balansen mellom jobb og fritid. Rapporten støtter opp under konklusjoner i tidligere forskning og undersøkelser Skolelederforbunde

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye