Norsk elbilforening

Dette gjør vinteren med elbilen din

Del

Elbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.

Det er særlig to egenskaper som avgjør hvor godt en elbil fikser vinteren: Om den har en effektiv varmepumpe og om den kan forvarme batteriet før hurtiglading langs kalde vinterveier.
Det er særlig to egenskaper som avgjør hvor godt en elbil fikser vinteren: Om den har en effektiv varmepumpe og om den kan forvarme batteriet før hurtiglading langs kalde vinterveier. Foto: Jamieson Pothecary, elbil.no

─ Når batteriet er kaldt leverer det fra seg mindre energi. Kald luft er tettere enn varm luft, som øker luftmotstanden, mens snø og slaps kan øke rullemotstanden. Samtidig vil du ha det varmt og behagelig. Alt dette betyr at den bruker mer energi enn på sommeren, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening. 

To viktige egenskaper

Det er særlig to egenskaper som avgjør hvor godt en elbil fikser vinteren: Om den har en effektiv varmepumpe og om den kan forvarme batteriet før hurtiglading langs kalde vinterveier.

─ Varmepumpe betyr at mye mindre av energien i batteriet går til å varme opp kupeen, mens forvarmingen gir deg langt kortere ladestopp langs vinterveien, sier Frydenlund.

Det er særlig disse egenskapene som skiller moderne, gode elbiler fra tidligere generasjoner. Men det er verdt å merke seg at ikke alle nyere elbiler har disse tilvalgene.

─ Det er også er lurt å forvarme kupeen mens bilen er tilkoblet ladeboksen før du legger i vei, om bilen har varmepumpe eller ei, siden det også betyr økt rekkevidde.

Det lille batteriet

Elbiler har et lite 12V-batteri i tillegg til hovedbatteriet. De fleste moderne elbiler starter vedlikeholdslading av dette batteriet når bilen åpnes eller kjører, og dessuten under lading.

I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn i fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende smøreolje. Avhengig av kapasitet og alder kan det likevel slite i kulda. 

 Dersom man kjører mange korte turer, rekker det lille batteriet noen ganger ikke å få nok vedlikeholdslading fra hovedbatteriet. Slike turer innebærer rask oppvarming og bruk av varme i ratt og seter, som kan bidra til for lav spenning i det lille batteriet, sier Frydenlund. 

Fem gode elbilråd for vinteren:

1. Forvarm bil og batteri før avreise

Lader du bilen fram til avreise, er batteriet varmere og du får lengre rekkevidde. Forvarmer du kupéen samtidig, slipper du å bruke energi fra batteriet til å varme opp bilen. Dette vil gi deg mange ekstra mil.

2. Unngå å hurtiglade når batteriet er kaldt

Om vinteren er det lurt å unngå å hurtiglade på starten av en kjøretur. Et kaldt batteri hurtiglader veldig sakte. Batteriet varmes opp når du kjører, men er det mange kuldegrader kan det ta lang tid før batteriet blir varmt nok til å lade raskere. Derfor er det lurt å lade på slutten av turen i stedet for å vente til dagen etter når bilen har blitt kald igjen.

3. Forvarm batteriet hvis du kan

Mange nyere elbiler gir deg muligheten til å forvarme batteriet før du hurtiglader. Noen modeller gjør dette automatisk når du planlegger et ladestopp i navigasjonssystemet, mens på andre modeller må du aktivere det manuelt.

Å forvarme batteriet spiser litt av batterikapasiteten til bilen din, men det henter du raskt inn, for du får mye kortere ladestopp.

4. Praktisk med ladebrikke når det er kaldt

Ladebrikken tæpper du like enkelt som et bankkort på hurtigladeren for å starte å lade. Da slipper du å knote med kalde fingre for å finne fram riktig app på telefonen din. Medlemmer i Elbilforeningen får tilsendt vår blå ladebrikke, som kan brukes på majoriteten av norske ladeselskaper i hele Norge.

5. Sjekk lufttrykket i dekkene

Har bilen din for lavt lufttrykk i dekkene, øker rullemotstanden og energiforbruket. Det gir deg kortere rekkevidde. Riktig luftrykk finner du i manualen til bilen din, eller på et klistremerke i døren.

Er det veldig kaldt kan lufttrykket gå betydelig ned. Derfor kan det være lurt å sjekke trykket på en bensinstasjon, dersom du ikke har automatisk varsling i bilen.

For flere vintertips, besøk elbil.no.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

─ Når batteriet er kaldt leverer det fra seg mindre energi. Kald luft er tettere enn varm luft, som øker luftmotstanden, mens snø og slaps kan øke rullemotstanden. Samtidig vil du ha det varmt og behagelig. Alt dette betyr at den bruker mer energi enn på sommeren, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
─ Når batteriet er kaldt leverer det fra seg mindre energi. Kald luft er tettere enn varm luft, som øker luftmotstanden, mens snø og slaps kan øke rullemotstanden. Samtidig vil du ha det varmt og behagelig. Alt dette betyr at den bruker mer energi enn på sommeren, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye