Dette gjør vinteren med elbilen din
Elbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.

─ Når batteriet er kaldt leverer det fra seg mindre energi. Kald luft er tettere enn varm luft, som øker luftmotstanden, mens snø og slaps kan øke rullemotstanden. Samtidig vil du ha det varmt og behagelig. Alt dette betyr at den bruker mer energi enn på sommeren, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
To viktige egenskaper
Det er særlig to egenskaper som avgjør hvor godt en elbil fikser vinteren: Om den har en effektiv varmepumpe og om den kan forvarme batteriet før hurtiglading langs kalde vinterveier.
─ Varmepumpe betyr at mye mindre av energien i batteriet går til å varme opp kupeen, mens forvarmingen gir deg langt kortere ladestopp langs vinterveien, sier Frydenlund.
Det er særlig disse egenskapene som skiller moderne, gode elbiler fra tidligere generasjoner. Men det er verdt å merke seg at ikke alle nyere elbiler har disse tilvalgene.
─ Det er også er lurt å forvarme kupeen mens bilen er tilkoblet ladeboksen før du legger i vei, om bilen har varmepumpe eller ei, siden det også betyr økt rekkevidde.
Det lille batteriet
Elbiler har et lite 12V-batteri i tillegg til hovedbatteriet. De fleste moderne elbiler starter vedlikeholdslading av dette batteriet når bilen åpnes eller kjører, og dessuten under lading.
I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn i fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende smøreolje. Avhengig av kapasitet og alder kan det likevel slite i kulda.
─ Dersom man kjører mange korte turer, rekker det lille batteriet noen ganger ikke å få nok vedlikeholdslading fra hovedbatteriet. Slike turer innebærer rask oppvarming og bruk av varme i ratt og seter, som kan bidra til for lav spenning i det lille batteriet, sier Frydenlund.
Fem gode elbilråd for vinteren:
1. Forvarm bil og batteri før avreise
Lader du bilen fram til avreise, er batteriet varmere og du får lengre rekkevidde. Forvarmer du kupéen samtidig, slipper du å bruke energi fra batteriet til å varme opp bilen. Dette vil gi deg mange ekstra mil.
2. Unngå å hurtiglade når batteriet er kaldt
Om vinteren er det lurt å unngå å hurtiglade på starten av en kjøretur. Et kaldt batteri hurtiglader veldig sakte. Batteriet varmes opp når du kjører, men er det mange kuldegrader kan det ta lang tid før batteriet blir varmt nok til å lade raskere. Derfor er det lurt å lade på slutten av turen i stedet for å vente til dagen etter når bilen har blitt kald igjen.
3. Forvarm batteriet hvis du kan
Mange nyere elbiler gir deg muligheten til å forvarme batteriet før du hurtiglader. Noen modeller gjør dette automatisk når du planlegger et ladestopp i navigasjonssystemet, mens på andre modeller må du aktivere det manuelt.
Å forvarme batteriet spiser litt av batterikapasiteten til bilen din, men det henter du raskt inn, for du får mye kortere ladestopp.
4. Praktisk med ladebrikke når det er kaldt
Ladebrikken tæpper du like enkelt som et bankkort på hurtigladeren for å starte å lade. Da slipper du å knote med kalde fingre for å finne fram riktig app på telefonen din. Medlemmer i Elbilforeningen får tilsendt vår blå ladebrikke, som kan brukes på majoriteten av norske ladeselskaper i hele Norge.
5. Sjekk lufttrykket i dekkene
Har bilen din for lavt lufttrykk i dekkene, øker rullemotstanden og energiforbruket. Det gir deg kortere rekkevidde. Riktig luftrykk finner du i manualen til bilen din, eller på et klistremerke i døren.
Er det veldig kaldt kan lufttrykket gå betydelig ned. Derfor kan det være lurt å sjekke trykket på en bensinstasjon, dersom du ikke har automatisk varsling i bilen.
For flere vintertips, besøk elbil.no.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
60 prosent mener regjeringen faser inn elbilmoms for raskt17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et klart flertall i befolkningen ønsker en mer gradvis innfasing av moms enn det regjeringen foreslår, og en av fire sier de ville valgt fossilbil ved full elbilmoms. Det viser en undersøkelse InFact har gjort for Norsk elbilforening.
Elbildominans i alle fylker – men distriktene kan bli hengende langt etter3.11.2025 11:02:01 CET | Pressemelding
Elbilen har tatt over nybilsalget i hele landet. I oktober utgjorde elbiler hele 97,6 prosent av nybilsalget, og over 90 prosent i samtlige fylker. Forskjellene mellom by og bygd er visket ut i nybilsalget – men på veiene er det stor forskjell.
Elbilforeningen fyller 30 år31.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Stortinget forhandler om fremtiden for den norske elbilsatsingen, feirer Elbilforeningen sitt 30-årsjubileum. Den 1. november fyller Elbilforeningen 30 år.
Du kan spare tusenlapper på å leie elbil fremfor fossilbil30.10.2025 08:38:03 CET | Pressemelding
Det lønner seg å velge elbil når du leier bil. Vi har sammenlignet prisene på elbil og fossilbil hos de største leiebilselskapene i Norge.
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig15.10.2025 10:09:52 CEST | Pressemelding
– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom