Enova

Norge sikrer forspranget til sjøs

Del

Det er kanskje ikke så lett å få øye på, men den nødvendige omstillingen til sjøs skjer akkurat nå: Stadig flere norske fartøyer vil gå på batterier. Og det skal bygges flere ladeanlegg.

Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss.
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi

Et teknologisk skifte er på gang til sjøs og i våre fjorder. Nå er tildelingene fra fjerde runde i Enovas støtteprogram Batteri i nullutslippsskip klare, og aldri før har interessen for batteridrift for sjøfarten vært større: 612 millioner kroner tildeles i denne runden for dette programmet. Hvis prosjektene blir satt ut i live, tilsvarer det et kutt på 18 659 tonn CO2. Hvert eneste år.

Siden alt henger sammen med alt, må fartøy ha muligheter for å lade, og ladeanleggene må ha besøk av fartøy. I denne runden har fem nye fartøy og fire ombygginger fått tilsagn om støtte, inkludert ett prosjekt med rotorseil. I tillegg er det fem nye ladeanlegg på gang. Prosjektene viser at batteridrift passer til de fleste behov til sjøs.

Som hånd i hanske

Felleskjøpet har i over hundre år sendt store mengder korn og gjødsel sjøveien for å holde norske bønder med det de trenger. Nå tar de et steg inn i fremtiden sammen med K. Sætre Rederi AS. Planen er å bytte ut dagens dieseldrevne frakteskip med et som går på batteri. Og for å få det til, bygger de også ladestasjoner langs kysten: én ladestasjon ved Felleskjøpets kai i Vestnes og én ved Kambo i Moss.

Når det nye batteriskipet er klart og ladestasjonene på plass, kan Felleskjøpet frakte varer langs kysten fra Moss i sør til Glomfjord i nord så å si uten utslipp. Skipet skal gå på 91 prosent elektrisk drift i snitt, og dermed kutte CO2-utslippet med rundt 1 540 tonn hvert eneste år.

– Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5 000 tonn last, sier Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS.

Skipet skal frakte korn nordover og gjødsel sørover, så det blir fullt lastet begge veier. Satsingen passer med andre ord som hånd i hanske for partene.

– Vi er svært takknemlige for støtten fra Enova, som er avgjørende for videre framdrift. Som landets største totalleverandør til landbruket, har vi et ansvar for å redusere klimaavtrykket også når det kommer til transport, sier Ada Schjelderup, konserndirektør drift og utvikling i Felleskjøpet Agri.

Prosjektet viser at det er fullt mulig å bruke batteridrevne løsninger også i tung godstransport til sjøs. Det kan åpne døren for enda mer utslippsfri sjøfart, forteller Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder i maritim transport i Enova.

– Samarbeidet mellom Felleskjøpet og K. Sætre Rederi er et godt eksempel på hvordan grønn teknologi og nytenking kan gjøre både miljøet og logistikken bedre. Dette er et tydelig eksempel på hvordan vi sammen kan få fart på det grønne skiftet og forhåpentlig inspirere flere, sier Forsnes Jahn.

Batteribåter også i Barentshavet

Rederiet Northshore AS i Tromsø planlegger å bygge to batterielektriske forsyningsskip (PSV) som skal betjene offshorefelt i Barentshavet. Skipet skal erstatte dagens dieseldrevne fartøy og kutte utslippene til null. Det blir det første i sitt slag, og skal vise at det er mulig å drive forsyningstrafikk til havs uten utslipp. Lengden på skipet vil bli 89 meter, og vekten med alt medregnet kan komme opp i 4500 tonn, inkludert en batteripakke tilsvarende tusen elbiler. Rekkevidden er ikke så aller verst, den heller: Cirka 655 nautiske mil, som tilsvarer 1.200 kilometer, like langt som mellom Oslo og Tromsø. På én lading.

Etter planen kan skipet være i drift i 2028, og beregninger viser et kutt per skip på 3 759 tonn CO2 hvert år sammenlignet med et moderne dieselskip

Det er bergenserne i Plug AS som skal gjøre det mulig å lade skipene mens de ligger til kai ved Polarbase i Hammerfest. Prosjektet viser hvordan samarbeid mellom teknologiselskaper og maritime aktører kan skape varige endringer og gjøre utslippsfrie skip til den nye normalen.

– Tildelingen fra Enova er et sterkt signal om at Norge satser på grønne maritime løsninger. Denne støtten gjør det mulig for oss å realisere en teknologi som kan sette en ny standard for utslippsfrie offshoreoperasjoner. For Northshore betyr dette både verdiskaping, kompetansebygging og et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid, sier Østen Mortvedt, CEO i Northshore AS.

Når batteridrift fungerer offshore, viser det at teknologien er moden for krevende forhold og lengre driftstid uten tilgang på lading, forteller Forsnes Jahn i Enova.

Erfaringene herfra forventes å bane vei for videre utslippskutt i offshorenæringen nasjonalt og internasjonalt.

Også utslippsfritt i Geirangerfjorden

I april vedtok Stortinget at alle passasjerskip under 10 000 tonn skal ha null utslipp i de fem verdensarvfjordene Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden fra og med 1. januar 2026. Samme krav vil større passasjerskip møte i 2032, altså om sju år.

Vestlandske Trafikk AS tar nå et banebrytende skritt for grønn omstilling i maritim turisttrafikk. Selskapet, som seiler på den UNESCO-vernede Geirangerfjorden, skal bygger om to ferger til helelektrisk drift. Med batteridrift på plass vil fergene kunne seile hele dagen, og lade om natten hos leverandøren Plug AS. Det er heller ikke her småtteri som kuttes: 1 975 tonn CO₂ per år.

Rederiet har jobbet tett med norske verft og teknologileverandører for å sikre at alt går som planlagt. Dette blir et pionerprosjekt som viser hvordan eksisterende ferger kan bygges om til utslippsfrie løsninger.

Også Geiranger Fjordservice AS, som har fraktet turister der siden 1969, skal nå skifte ham. Deres passasjerbåt og stolthet «Geirangerfjord II» skal bygges om til helelektrisk drift.

«Geirangerfjord II» skal fortsatt seile i verdensarvområdet, men da vil dieselmotorene ryke ut, og inn kommer to stillegående elektromotorer. Batteriene lades mellom turene i Geiranger og om natten når det er lav belastning på nettet. Utslippskuttet er regnet ut til å bli 135 tonn CO₂ i året, som tilsvarer omtrent 50 000 liter diesel. Slik blir luften renere, motorduren borte, og både turister og fastboende får en bedre opplevelse av fjorden.

Verftet Fjellstrand skal stå for selve ombyggingen, mens flere norske leverandører bidrar med alt fra batterier til propeller. Det er med andre ord mange som trekker i samme retning for å få dette til. Enova bidrar med litt over seks millioner kroner.

Enovas er til for å få fart i den nødvendige omstillingen vi nå står midt i. Slik blir det billigere og enklere å ta i bruk ny teknologi som sørger for at grønn sjøtransport blir den nye normalen. For omstillingen skjer nå: Fartøyene får stadig lengre rekkevidde.

Disse prosjektene har fått tilsagn om støtte

Fartøy

Selskap

Fartøystype 

Antall fartøy 

 Tildelt støttebeløp 

Prosjekttype

NORTHSHORE AS

Offshore forsyningsskip (PSV)

2

200 000 000

Nybygg

SEISTAR PROSESSFARTØY AS

Prosessfartøy, havbruk

1

100 000 000

Nybygg

VESTLANDSKE TRAFIKK AS

Persontransport, bilferge

1

17 200 000

Ombygging

VESTLANDSKE TRAFIKK AS

Persontransport, bilferge

1

51 600 000

Ombygging

K SÆTRE REDERI AS

Bulk

1

100 000 000

Nybygg

SCALE AQUACULTURE RENTAL AS

Arbeidsbåt, havbruk

1

3 500 000

Nybygg

GEIRANGER FJORDSERVICE AS

Persontransport, turisme

1

6 031 610

Ombygging

GMI REDERI AS

Bulk

1

52 500 000

Ombygging

Ladeanlegg

Selskap 

Lokasjon, kommune

Tildelt støttebeløp

PLUG AS

Polarbase, Hammerfest

52 879 400

GMI REDERI AS

Bingsa, Ålesund             

10 752 065

GMI REDERI AS

Vartdal, Ørsta

8 985 065

FELLESKJØPET AGRI SA

Vestnes, Vestnes

4 720 000

FELLESKJØPET AGRI SA

Kambo, Moss

4 140 000

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss.
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss.
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Last ned bilde
Vestlandske Fjordtrafikk skal bygge om to ferger til batterielektrisk drift.
Vestlandske Fjordtrafikk skal bygge om to ferger til batterielektrisk drift.
Foto: Vestlandske Fjordtrafikk
Last ned bilde
Turister kan i fremtiden fraktes i en ombygd Geirangerfjord II som er batteridrevet.
Turister kan i fremtiden fraktes i en ombygd Geirangerfjord II som er batteridrevet.
Foto: Geiranger Fjordservice
Last ned bilde

Om oss

Livskraftig forandring

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 120 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet. 

Følg pressemeldinger fra Enova

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Enova

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye