Kundene velger norsk – salget av Gartner-grønnsaker opp over 30 prosent
For to uker siden kuttet KIWI prisene på en rekke norske grønnsaker. Nå viser ferske tall at salget har økt med over 30 prosent.

– Det er fantastisk å se at kundene virkelig velger norsk når prisene går ned. Vi ønsket å gjøre det enklere og billigere å spise sunt og velge norske produkter, og det ser ut til at vi har truffet blink, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
KIWI lanserte kampanjen for to uker siden med mål om å øke salget av norske grønnsaker med 30 prosent. Prisene ble kuttet med mellom 20 og 50 prosent, og tallene viser nå at målet allerede er nådd.
– Vi vet at kundene våre ønsker å kjøpe norsk, og at de gjerne vil spise mer grønnsaker. Med faste, lave priser på norske Gartner-grønnsaker helt fram til nyttår håper vi at flere velger norsk både til hverdags, jul og nyttår. Vi heier på den norske bonden og vil gjøre juletallerkenen både billig og helnorsk, sier Kjuus.
Blant de mest solgte grønnsakene i kampanjen er gulrøtter, poteter, kålrot og løk. Dette er typiske grønnsaker som er favoritter nå på høsten og før jul, og som nå har fått et ekstra løft.
Butikkene merker trykket
I KIWI-butikkene over hele landet har kundene strømmet til grønnsakshyllene.
– Vi ser en skikkelig boom i salget. Kundene synes det er flott at vi satser på norske grønnsaker, og mange forteller at de kjøper mer grønnsaker enn vanlig. Det er både sunt, mer bærekraftig og bra for bonden, sier butikksjef Marius Torgersen ved KIWI Årnes.
Vil fortsette å satse på norsk
KIWI lover å holde prisene lave på norske grønnsaker helt frem til nyttår, og håper satsingen skal bidra til å øke både forbruket og stoltheten rundt norske råvarer.
– Dette er et bevis på at pris betyr noe, også når det gjelder sunne valg. Når kundene velger norsk, løfter det hele verdikjeden – fra bonden til middagsbordet, sier Kjuus.
Kontakter
Nora Mile HelgesenKommunikasjonssjef og koordinator bærekraftKIWI
Tel:47852437Nora.Helgesen@kiwi.noOm oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen legger ned Dollarstore21.10.2025 14:30:00 CEST | Pressemelding
Etter en samlet vurdering har NorgesGruppen besluttet å starte en kontrollert avvikling av Dollarstore-kjeden. Kjeden har over tid hatt en negativ utvikling i kundetrafikk og omsetning, og tiltak som har vært gjennomført for å snu trenden – blant annet oppgraderinger av butikker, endringer i sortiment og justeringer i pris – har ikke gitt ønsket utvikling.
Effektiv hviletid, fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg16.10.2025 13:47:46 CEST | Pressemelding
ASKO tar et nytt, viktig steg mot en fossilfri transportsektor. Nå åpner selskapet Norges første kommersielle megawatt-ladeanlegg (MCS) i Vestby. Her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt samtidig, nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter.
NorgesGruppen styrker arbeidet med matvareberedskap: Vil opprette 100 beredskapsbutikker1.10.2025 08:35:33 CEST | Pressemelding
Som en konsekvens av den stadig mer urolige situasjonen internasjonalt, har NorgesGruppen besluttet å opprette minst 100 beredskapsbutikker.
NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen30.9.2025 09:18:07 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom