Avinor

Avinor styrker kunnskapsgrunnlaget for hydrogen på norske lufthavner

Del

Avinor har inngått avtale med Norconsult om å gjennomføre en mulighetsstudie for hydrogeninfrastruktur på flyplasser. Samtidig inviterer Avinor aktører gjennom en RFI (Request for Information) til å bidra med løsninger og ideer for testing av hydrogeninfrastruktur.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde Øystein Løwer/AVINOR

Studien skal bidra til økt kunnskap om hvordan hydrogen kan lagres, fylles og distribueres på lufthavner, og legge grunnlaget for fremtidig testing og etablering av løsninger både for bakkekjøretøy og – på sikt – fly.

– Selv om det er noen år til vi vil se hydrogendrevne fly i kommersiell trafikk, trenger vi tid til å bygge erfaring med infrastrukturen som kreves på lufthavnene. Derfor er det viktig å komme i gang med dette arbeidet nå, sier Birgitte Johannessen, programansvarlig for hydrogen i Avinor.

Skal kartlegge hva som kreves for å ta hydrogen i bruk

Formålet med studien er å identifisere hva som må til for å etablere en lager- og fyllestasjon for hydrogen på en lufthavn. Arbeidet skal omfatte tekniske spesifikasjoner, regulatoriske krav, infrastrukturbehov, kostnadsestimater, logistikk og forsyningskjede, samt operasjonelle prosedyrer og sikkerhets- og risikoanalyser.

Studien gjennomføres i tre faser:

  • Fase 1: Mulighetsstudie med oppstart i september 2025, med en varighet på seks måneder
  • Fase 2: Konseptutvikling (opsjon)
  • Fase 3: Prosjektplanlegging og -gjennomføring (opsjon)

Grunnlag for testing fra 2027

Arbeidet vil legge grunnlag for etablering og testing av hydrogeninfrastruktur på lufthavner. Testing og demonstrasjoner planlegges i hovedsak fra 2027, med forberedelser fra høsten 2025.

Studien åpner for innspill fra markedet knyttet til både bakkekjøretøy og luftfartøy som kan teste infrastrukturen. Dialogen så langt viser at det trolig er mest aktuelt å starte med kjøretøy og/eller fyllesystemer for luftfartøy, før selve flyene.

Avinor ønsker også å kartlegge interessen i markedet og har derfor publisert en RFI (request for information). Formålet med denne forespørselen til markedet er å identifisere mulige partnere og innovasjonsaktører som ønsker å benytte eller bidra til utvikling av testinfrastruktur for hydrogen på lufthavner.

RFI: https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/649489-2025

Frist: 1. desember 2025

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Øystein Løwer/AVINOR
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye