Forbrukernes favoritt-idé kan bli ny salgssuksess i meierihyllen
Beate Sofie (31) sikret seg seieren i Q-Meierienes konkurranse og mottar 10 000 kroner for sin idé som kombinerer naturlige proteiner med hverdagsnytelse.

– Jeg har savnet et produkt – et mellommåltid som både smaker godt og er sunt. Jeg ville lage noe som gir kos med god samvittighet, sier Beate Soife Dyrdahl (31) om hvordan idéen oppsto.
– Bonusbarna mine på 12 og 16 likte det så godt da jeg testet det hjemme. Selv elsker jeg søtt og salt – spesielt sjokolade som er litt salt!, sier Beate, som til vanlig bor i Lalm i Ottadalen. Foreldrene hennes bor et steinkast unna Q-Meieriene i Gausdal.
Beate ble mer enn overrrasket da Q-meieriene overrasket henne med premien.
– Det føles helt sjukt å vinne dette her – jeg prøvde jo bare en ny vri på kjøleskapsgrøten og sendte inn forslaget til Q. Veldig spennende å se om det kommer helt til meierihylla. Jeg gleder meg til å bli med Q i prosessen!
Hun håper produktet blir en realitet og tatt godt imot av flere.
– Mange som trener ønsker å spise sunt, men vil også kose seg. Tror kanskje spesielt ungdommen kommer til å sette pris på det – det er enkelt å ta med seg på skole, trening og ellers i hverdagen.
Forbrukerdrevet innovasjon som arbeidsform
– Forbrukerdrevet innovasjon er selve kjernen i Q. Vi ser at en viktig suksessfaktor for å lykkes med innovasjon over tid er å ta med seg fansen sin i hele innovasjonsløpet, sier Q-sjef Kristine Aasheim.
Hun understreker at dette bare er starten:
– Først skal idéen godkjennes av Innovasjonsstyret, og deretter starter den spennende reisen sammen med Beate. Dette er det morsomste vi gjør, så det gleder vi oss til!, sier en entusiastisk Q-sjef.
Q har tidligere lykkes med flere smaksvinnere utviklet i samarbeid med forbrukere – blant annet Q-Kefir, Yoghurt på pose, Rømme med skrulokk og datomerkingen Best før, ikke dårlig etter, for å nevne noen.
Q Proteinmelk er basert på en idé fra Marthe Victoria, som ble med i hele utviklingsløpet. Produktet har testet til best på smak i sin kategori og har i dag blitt en stor salgssuksess.
– Det er nettopp denne typen samarbeid vi ønsker å gjenskape – der forbrukeren er med fra idé til ferdig produkt, sier Aasheim som minner at forbrukere når som helst kan legge sine idéer inn i Min Q idé hvor Q idag har over 12 000 idéer.
Fire finalister – én vinner
Av over 800 innsendte ideer ble fire sterke finalister valgt ut. Det var forbrukerne som stemte frem vinneren:
-
Liten klemmepose med naturell yoghurt – praktisk og sølefritt for små og store
-
Frokostshake – en komplett frokost på farten
-
Yoghurtpålegg – smørbar yoghurt til brødskiva
-
Vinneren: Skyr kjøleskapsgrøt med smak av crispy sjokolade og karamell
Fra idé til butikk
Q-Meieriene har allerede vist at forbrukerideer kan bli til virkelighet. Nå starter en grundig prosess der Beate får være med i alt fra design til utvikling av smak.
– Det er viktig for oss at vinneren blir en aktiv del av reisen fra idé til ferdig produkt. Målet er å skape et produkt som både treffer forbrukernes behov og leverer på Q sine kvalitetskrav, sier Annette Waage Jung, innovasjonsdirektør i Q-Meieriene.
Kontinuerlig idé-jakt
Q-sjef, Kristine Aasheim, understreker at alle når som helst kan sende inn din idé til Min Q idé når som helst. Blir det en innovasjon, kan du vinne Q innovasjonspris og 10.000 kroner.
– Forbrukerdrevet innovasjon er selve kjernen i Q – for i Q er du sjefen og det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på, slår Q-sjef Kristine Aasheim fast.
👉 Send inn på www.q-meieriene.no/min-q-ide
Kontakter
Kristine AasheimQ-sjefenQ-Meieriene
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder


Om Q-Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Plastfritt Hav mottar 250 000 kroner19.11.2025 12:57:18 CET | Pressemelding
Plastfritt Hav på Giske utenfor Ålesund er tildelt 250 000 kroner gjennom Q-Meierienes Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut blant flere hundre nominerte organisasjoner.
Vant 10 000 kroner på returkartonglotteriet16.10.2025 09:57:54 CEST | Pressemelding
Turid fra Sotra ble den heldige vinneren da Q-Meieriene nylig gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet.
Nyheter fra Q – rett fra forbrukeridé til butikkhylla8.9.2025 12:51:04 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene lanserer Q Proteinyoghurt Creamy Caramel og Q Kefir Bringebær – to fristende innovasjoner utviklet i tett samarbeid med engasjerte Q-forbrukere.
Sommerens enkleste miljølodd1.7.2025 09:29:26 CEST | Pressemelding
I sommer blir melkekartongen din mer enn en kilde til frisk og god melk – den blir også et lodd i returkartonglotteriet. Q-Meieriene har i samarbeid med Grønt Punkt Norge gjort det enklere enn noensinne å delta.
Ungdomsskoleelever imponerte verdensmester – med restemat!4.6.2025 12:53:46 CEST | Pressemelding
Finalen i Q Matredderdagen 2025 ble en fest for både smaksløkene og miljøengasjementet. Tre ungdomsskoleklasser fra Austevoll, Radøy og Skjevik konkurrerte om å lage den beste to-retteren basert på mat som ellers ville blitt kastet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom