OsloMet

Lanserer KI-roboter til språk- og faglæring

Del

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet lanserer KI-løsningen nafoki.no rettet mot flerspråklige elever, ungdom og voksne.

Foto av en lærer og tre voksne elever som ser på data i et klasserom
KI-robotene skal gi støtte til språk- og faglæring for flerspråklige ungdom og voksne. Foto: Katarina S. Hundal

– Den viktigste styrken ved KI-løsningen er at du har et verktøy som alltid er tilgjengelig og som kan gi deg flerspråklig støtte, forteller Helene Aarem, som er seksjonssjef hos NAFO.

– Hvis du lærer et nytt språk, er det utrolig mye du lurer på hele tiden. Ofte er det mange problemer du må løse på kort tid. En språkbot er en tålmodig samtalepartner som hele tiden prøver å forstå hva du ønsker og gi deg et svar, forteller Kjetil Roppestad, som har vært med på å utvikle løsningen. 

Lanserer språkboter

KI-løsningen for flerspråklige voksne lanseres i november, og egne løsninger for elever i grunnskolen og for elever på yrkesfag i videregående lanseres i 2026. NAFO arrangerer et åpent frokostseminar på OsloMet 28. november der løsningen presenteres. Det er mulig å følge lanseringen på nett.  

– I første omgang lanserer vi en språkbot rettet mot flerspråklige voksne. Språkboten blir en slags robotpedagog som kan gi støtte på morsmål og andre språk brukerne kan. Den kan også gi forklaringer på enklere norsk, og skal tilpasse seg norsknivået til brukeren, forklarer Roppestad.  

– Dette skal være en fleksibel løsning som gjør at ungdom og voksne kan bruke språkbotene i formell og uformell opplæring, og i hverdags- og arbeidsliv, forteller Aarem.  

Språkbot som kan tolke bilder 

NAFO lanserer også en bildebot, der man kan ta bilder med mobilen og få forklaringer av hva man ser på bildet på flere språk. 

– Hvis du skal prøve å finne et verktøy på arbeidsplassen din, kan du ta et bilde og få beskrevet at dette var skiftenøkkelen for eksempel. Eller man kan ta bilde av en plakat og få den oversatt hvis man ikke forstår den, forklarer Aarem.  

Et trygt og tilpasset verktøy for minoritetsspråklige 

– Det finnes mange KI-løsninger, men denne løsningen er laget spesielt for vår målgruppe, altså minoritetsspråklige. Det er en gruppe vi ser at i liten grad tas hensyn til i andre lokale løsninger. Mange bruker i dag utrygge språkroboter hvor man for eksempel ikke har kontroll på hvor data lagres. Derfor så vi behovet for å lage en sikker løsning som er tilpasset denne målgruppen, sier Aarem.  

Avgjørende å ha en åpen løsning 

– Det har vært viktig for oss å få til en løsning som er gratis, åpen for alle og uten innlogging. Voksne beveger seg ofte hyppig mellom ulike systemer. Fra asylmottak til voksenopplæring, ut i arbeidslivet i en midlertidig jobb, og så kanskje tilbake i opplæring. Da mister man hele veien tilgang til støttesystemer, så det å kunne ha noe åpent tilgjengelig i lomma som man kan ta opp og bruke i læringssituasjoner, samme hvilket system man befinner seg i, tenker vi har stor verdi, utdyper Aarem.  

Støtte til lærerne  

NAFO utvikler også språkboter som skal hjelpe lærere med å planlegge undervisningen og lage undervisningsopplegg. Språkbotene kan blant annet hjelpe til med å lage tilpassede tekster og oppgaver med flerspråklig støtte.  

– Vi ønsker at det skal være effektiviserende for læreren slik at man kan bruke mer tid på individuell oppfølging og tilpassing, forteller Aarem. 

God pedagogisk bruk av KI 

Både Roppestad og Aarem har bakgrunn som lærere i voksenopplæringen. De legger vekt på at språkbotene er et verktøy som kommer i tillegg til vanlig opplæring, og at de må brukes på en bevisst måte.   

– Jeg tror nøkkelen for lærere er å integrere KI i god praksis. Undervisningen generelt trenger ikke forandre seg så mye, forteller Roppestad.  

– Det er viktig å ha fokus på hvordan vi bruker KI på en god måte i klasserommet. Selv om vi er optimistiske med tanke på hva KI kan gjøre, ønsker vi ikke at elever skal sitte alene foran en skjerm på skolen hele dagen. Vi ønsker at det skal brukes som en ressurs der det er fornuftig, avslutter Aarem. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto av Helene Aarem, Kevin Utap, Eli Rugard, Kjetil Roppestad, Bjørn Teistung og Ye Cai
Helene Aarem, Kevin Utap, Eli Rugard, Kjetil Roppestad, Bjørn Teistung og Ye Cai fra NAFOs KI-gruppe
Foto: Katarina S. Hundal
Last ned bilde
Foto av Helene Aarem.
Helene Aarem, seksjonssjef ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Foto: Katarina S. Hundal
Last ned bilde
Foto av Kjetil Roppestad
Kjetil Roppestad, rådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Foto: Katarina S. Hundal
Last ned bilde

Om oss

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.

OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.

OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) er en del av Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

NAFO skal bidra til at flerspråklige og flerkulturelle perspektiver blir ivaretatt i alle ledd i utdanningssystemet fra barnehage til høgskole- og universitetsnivå. Vi driver et landsdekkende arbeid for å fremme tilpasset og god opplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne i inkluderende flerkulturelle læringsfellesskap.

Følg pressemeldinger fra OsloMet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra OsloMet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye