Fem hydrogenanlegg klare for byggestart: – Et stort steg mot utslippsfri sjøfart
Fem prosjekter som i fjor fikk tildeling fra Enova til hydrogenproduksjon skal bygges. Dette markerer et avgjørende skritt mot etableringen av et nettverk for hydrogen langs norskekysten, fra Oslofjorden til Bodø.

Høsten 2024 tildelte Enova 777 millioner kroner til fem produksjonsanlegg for hydrogen. Nå har alle aktørene bekreftet at de har tatt investeringsbeslutning, som betyr at de går videre med bygging.
Prosjektene vil bidra til å gjøre hydrogen tilgjengelig som drivstoff for maritim sektor i Norge, og dermed demonstrere hydrogen som klimaløsning i maritim sektor.
I tillegg vil prosjektene legge grunnlaget for betydelige utslippskutt.
Nettverk langs kysten
Anleggene blir del av et nettverk for produksjon og bunkring av hydrogen, som vil strekke seg langs hele kysten, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. Denne utviklingen vil gjøre det enklere for rederier å velge nullutslippsløsninger, og kan redusere utslippene i maritim sektor med opptil 200 000 tonn CO₂ årlig.
Det tilsvarer rundt fem prosent av utslippene fra norsk sjøfart og fiskeri.
Hydrogen og ammoniakk regnes som noen av de mest lovende drivstoffene for fremtidens skipsfart.
Målet med Enovas støtte er å demonstrere den første fungerende verdikjeden for hydrogen som drivstoff i maritim sektor i Norge. Om dette lykkes vil satsingen virke som et springbrett for videre utvikling og omstilling av maritim sektor i Norge, og kan skape ringvirkninger også globalt.
På sikt vil hydrogen bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk.

Disse prosjektene realiseres:
-
Slagentangen, Vestfold: GreenH i samarbeid med Grieg New Energy og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner kroner.
-
Egersund, Rogaland: Kaupanes Hydrogen (Hydrogen Solutions, Dalane Energi, Eigersund Næring og Havn). Støttebeløp: 206 millioner kroner.
-
Florø, Vestland: HyFuel (Hydrogen Solutions, Fjord Base, Sogn og Fjordane Energi). Støttebeløp: 180 millioner kroner.
-
Kristiansund, Møre og Romsdal: GreenH. Støttebeløp: 118,66 millioner kroner
-
Bodø, Nordland: GreenH. Støttebeløp: 128,65 millioner kroner.
-
Kristiansand, Agder: Greenstat, dette prosjektet fikk støtte fra Enova i 2022 og er alt under bygging. Støttebeløp: 148 millioner kroner.
Viktig milepæl
– Dette markerer en viktig milepæl for norsk hydrogensatsing, sier Sigmund Ø. Størset, målansvarlig for hydrogen og ammoniakk i Enova.
– Når prosjektene nå går fra planlegging til bygging, tar vi et stort steg mot å gjøre hydrogen til et tilgjengelig drivstoff og et reelt alternativ for sjøfarten i Norge, fortsetter han.
Milepælen er likevel bare ett skritt på veien mot målet om å demonstrere hele verdikjeden for hydrogen i maritim sektor.
– Nå gjelder det å holde trykket oppe og bygge skip som kan bruke hydrogen som drivstoff. Enova har satset særskilt på dette de siste tre årene og tar nå nye grep, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.
– Til nå har vi støttet skip som kan seile helt utslippsfritt med hydrogen eller ammoniakk. Men fra neste år, åpner vi også for ombygging av eksisterende skip som i hovedsak skal gå på hydrogen og ammoniakk, i tillegg til diesel. Målet er å få med flere på omstillingen og gjøre det enklere å demonstrere teknologiene, sier hun.
I tillegg forlenges muligheten til å søke på Enovas støtteprogrammer for hydrogen og ammoniakk i fartøy, frem til 2028.
Ammoniakk står for tur
Enovas satsing skal også bidra til å etablere fungerende verdikjeder for ammoniakk som drivstoff, en like viktig klimaløsning for skipsfarten.
I oktober gikk fristen ut for å søke støtte til bygging av bunkringsanlegg for ammoniakk. Disse anleggene skal legge grunnlaget for et første nettverk som gjør ammoniakk tilgjengelig for sjøfarten langs kysten.
Enova behandler nå søknadene og arbeider for å kunne offentliggjøre resultatene av konkurransen innen nyttår.
For spørsmål om Enovas satsing på hydrogen og ammoniakk, kontakt:
Sigmund Ø. Størset, telefon: +47 986 11 167
For spørsmål om Enovas støtteordninger for maritim transport, kontakt:
Elin Ulstad Stokland, telefon: +47 990 24 166
Fakta om hydrogen:
Hydrogen er en energibærer som kan lagre og frakte energi uten CO₂-utslipp når det brukes som drivstoff. Det er spesielt viktig for sektorer med høyt energibehov, som maritim transport, tungtransport og industri.
-
Produksjon i Norge:
Hydrogen kan produseres fra vann (elektrolyse) ved hjelp av fornybar strøm, eller fra naturgass med karbonfangst. Norge har rikelig tilgang på fornybar energi fra vannkraft og vind, noe som gir et sterkt utgangspunkt for grønn hydrogenproduksjon.
-
Hvorfor er dette avgjørende for maritim sektor?
Maritim transport står for betydelige klimagassutslipp. For å nå klimamålene og sikre nullutslippsløsninger, må rederiene ha tilgang til hydrogen langs hele kysten. De nye produksjonsanleggene fra Slagentangen til Bodø vil gjøre dette mulig.
-
Bruksområder:
-
Maritim transport
-
Tungtransport
-
Industri
-
Produksjon av grønn ammoniakk og metanol
-
Fordeler:
-
Null utslipp ved bruk
-
Høy energitetthet, egnet for lengre distanser
-
Kan bidra til å redusere klimagassutslipp i sektorer som er vanskelige å elektrifisere
-
Utfordringer:
-
Kostnader ved produksjon og distribusjon
-
Behov for infrastruktur og bunkringsløsninger
-
Tilgang på tilstrekkelig fornybar energi
Nøkkelord
Kontakter
Elin Ulstad StoklandSeniorrådgiver, Enova SF
Tel:+47 990 24 166elin.ulstad.stokland@enova.noSigmund StørsetSeniorrådgiver, Enova SF
Tel:+47 986 11 167sigmund.storset@enova.noMariann StrandPresseansvarlig, Enova SF
Tel:+47 906 41 873mariann.strand@enova.noBilder



Lenker
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Lanserer Enova-støtte til flere boligeiere26.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
På oppdrag fra Regjeringen har Enova laget en ny støtteordning som skal gjøre det enklere for flere å ta gode energivalg i egen bolig.
– Viktige steg mot utslippsfrie skip30.6.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Enova støtter nå nye prosjekter som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i skip. I tillegg gis det støtte til etablering av anlegg for lagring av ammoniakk.
Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler26.6.2025 12:22:50 CEST | Pressemelding
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom