– Skoler med under 100 elever er for små

Del

Forskning viser at små skoler betyr fattige sosiale miljø, mindre læring mellom elevene og få utdannende lærere. 

Portrettbilde av voksen mannmed briller som smiler og ser i kamera, med bøkhyller fulle av bøker i bakgrunnen.
Thomas Nordahl, forsker ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning Sverre Galgum Universitetet i Innlandet

Onsdag 12. november arrangerer Lytring debatt i Lofoten kulturhus i Svolvær. Spørsmålet som skal diskuteres er om små bygdeskoler kan ta vare på barnas læringsmiljø og faglige utvikling.

I debattpanelet finner vi Thomas Nordahl, forsker ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, som er en del av Universitetet i Innlandet. Han har sett på sammenhengen mellom læringsutbytte og skolestørrelse både nasjonalt og internasjonalt, og selv om det er vanskelig å sette et eksakt elevtall som minstemål, er konklusjonen klar:

– Hvis skolen har færre en 100 elever, er den for liten, sier Nordahl.

– Da blir klassene så små, at det sosiale miljøet blir fattig. Vennskap er viktig i skolen og det er vanskeligere å etablere nære vennskap når det er færre å velge mellom, sier han.

Nordahl påpeker også at elever lærer mye av hverandre. I en liten gruppe, blir effekten mindre.

– Å ha en skolehverdag med mange jevnaldrende er ganske vesentlig i denne sammenhengen, sier han.

I tillegg sliter småskolene med kompetansemangel.

–  Det blir vanskeligere å rekruttere utdannede lærere. Andelen ansatte i undervisningsstillinger uten lærerkompetanse er høyere i små skoler, sier Nordahl.  

I Norge er vi vant til høylytte protester når skoler blir foreslått nedlagt. Steffen Nordgård er FAU-leder ved Eidet skole, som ligger i Bø i Vesterålen. Her går foreldregruppa mot strømmen og godtar at skolen legges ned.

– Vi prøver å ikke være følelsesstyrt og heller tenke fornuftig og rasjonelt. Dermed er vi klar til å flytte ungene våre til en annen skole, sier Nordgård.

Bø kommune har 224 grunnskoleelever fordelt på fire skoler. Eidet skole er en barneskole med bare 24 elever.

– Skolen har for få elever. Om to elever i samme klasse ryker uklar, er det kanskje ingen flere å spille på. Om elevene trenger bistand fra skolehelsetjenesten, må de fort vente i dager eller uker. Vi har mye å tjene på å samle de få elevene vi har i kommunen, sier Nordgård, som også deltar i debatten 12. november.

Her får han selskap av Erlend Gjerve, politiker i Vågan, og Marit Solstad, som er forsker ved Nord universitet og forfatter av den ferske boka «Små skolar og kortreiste elevar – Til det beste for elevar, bygdesamfunn og land». Debatten ledes av ansvarlig redaktør for Lytring, Anki Gerhardsen, og strømmes direkte på lytring.no, der den også kan sees i opptak.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra Nord universitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nord universitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nord universitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye