Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Nedgang etter rekord-september

Del

Nybilregistreringene bremset noe opp i oktober. Det skjer samtidig som bilbransjen melder om økt interesse fra kunder som vil sikre seg elbil før nye momsregler innføres.

NEDGANG: Det ble registrert 11 138 nye personbiler i oktober, som er 3,6 prosent færre enn i oktober i fjor og 22,3 prosent færre enn i september i år.
NEDGANG: Det ble registrert 11 138 nye personbiler i oktober, som er 3,6 prosent færre enn i oktober i fjor og 22,3 prosent færre enn i september i år. Shutterstock Shutterstock

Det ble registrert 11 138 nye personbiler i oktober, som er 3,6 prosent færre enn i oktober i fjor og 22,3 prosent færre enn i september i år. 

Elbilandelen var 97,4 prosent i oktober, ned fra 98,3 prosent i september, og holder seg dermed på et rekordhøyt nivå. Totalt for året er elbilandelen nå på 95,2 prosent. Tallene bekrefter at Norge fortsatt er verdensledende i elektrifiseringen av nybilmarkedet. 

– Oktober er ofte en roligere måned, og årets tall ligger innenfor det som er normalt for sesongen. Mange vurderer nok å fremskynde bilkjøp for å sikre seg dagens momsfritak, og bilbransjen melder om økt aktivitet, men effekten av dette vises foreløpig ikke i registreringstallene, sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Etter årets ti første måneder er det registrert 124 463 nye personbiler, noe som er 20,4 prosent flere enn i samme periode i fjor. 

Volkswagen tilbake på topp 

Volkswagen var det mest registrerte bilmerket i oktober med 1 565 biler og 14,1 prosent markedsandel, fulgt av Volvo og BMW. Tesla falt til fjerdeplass med 671 biler og 6 prosent markedsandel, etter å ha hatt over dobbelt så høy markedsandel i september. 

– Leveransetakten varierer mellom merkene. Tesla, som alltid utleverer mange biler i forbindelse med kvartalsavslutninger, hadde færre biler registrert i oktober, mens Volkswagen, Volvo og BMW har hatt jevn tilførsel av biler gjennom høsten. Leveringstakten gir naturlige utslag i markedsandelene fra måned til måned, sier Stokke. 

Konkurransen tetner i mellomklassen 

De mest registrerte modellene i oktober viser et tydelig skifte mot flere nye modeller i mellomklassen. Tesla Model Y holder førsteplassen, men Volvo EX40 og Volkswagen ID.7 følger tett etter. Nye modeller som BYD Sealion 7 og Škoda Elroq har raskt etablert seg på topplistene. 

– Modellstatistikken viser at konkurransen tetner til. Nye modeller hevder seg raskt, og salget er jevnere fordelt mellom flere merker enn tidligere. Det tyder på at elbilmarkedet er i ferd med å modnes, sier Stokke. 

Økende el-andel for varebiler 

Det ble registrert 2 713 nye varebiler i oktober, en økning på 21,4 prosentsammenlignet med samme måned i fjor. 

Samtidig økte elbilandelen til 45,9 prosent, opp fra 43 prosent i september i år. 

Så langt i 2025 er 44,8 prosent av alle nye varebiler elektriske, en klar økning fra 28,7 prosent på samme tid i fjor. 

– Elektrifiseringen av varebilene går fremover, men mange bedrifter har en strammere økonomi enn tidligere. Forutsigbare insentiver og stabile rammevilkår er derfor avgjørende for at utviklingen skal fortsette, sier Stokke. 

Stabilt bruktmarked 

Det ble gjennomført 48 476 eierskifter av personbiler i oktober, som er 3 prosent flere enn i samme måned i fjor. Aktiviteten ligger omtrent på gjennomsnittet for året og bekrefter et stabilt bruktmarked. 

Elbilandelen i bruktmarkedet er 29,4 prosent, en tydelig økning fra året før. Bensin- og dieselbiler utgjør fortsatt rundt 60 prosent, mens ladbare hybrider står for resten. 

– Det viser at økonomi og tilgjengelighet fortsatt styrer bruktmarkedet. Mange velger eldre biler fordi prisforskjellen til nyere elbiler er betydelig. Dermed går fornyelsen av bilparken langt saktere enn utviklingen i nybilsalget, sier Stokke. 

Til sammenligning hadde bare 2,6 prosent av nyregistrerte biler i oktober forbrenningsmotor, hybrider inkludert. 

– Syv av ti biler i den norske bilparken går fortsatt på bensin eller diesel, og gjennomsnittsalderen er 11,4 år. Nye biler har langt bedre sikkerhetsutstyr, og fornyelsen av bilparken handler derfor like mye om trygghet som om klima, sier Stokke. 

Mot en aktiv avslutning på året 

Regjeringens forslag om å senke grensen for momsfritak på elbiler fra 500 000 til 300 000 kroner fra 2026, og å fjerne fritaket helt fra 2027, gjør at mange sannsynligvis vurderer å fremskynde bilkjøp for å sikre seg dagens vilkår. 

Ifølge OFVs avgiftskalkulator kan de foreslåtte endringene gjøre en vanlig familiebil til rundt 500 000 kroner opptil 125 000 kroner dyrere på bare 14 måneder – tilsvarende en prisøkning på om lag 25 prosent. 

Flere bilimportører melder om høy ordreinngang, men mange av bilene vil først bli registrert mot slutten av året. 

– Mange vil sikre seg elbil før de nye momsreglene trer i kraft, og det ligger an til høy aktivitet mot slutten av året. Erfaringen fra tidligere år viser at slike endringer ofte gir et tydelig oppsving i registreringene i årets siste måneder. Oktober kan derfor ha vært «stille før stormen», sier Stokke. 

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye