BankAxept og Visa anbefaler ny bransjestandard for bedre betalingsvalg i butikk
BankAxept kunngjør i dag en felles avtale med Visa om å anbefale en
ny bransjestandard i Norge som sikrer tydeligere informasjon om betalingsvalg i butikk. De anbefalte justeringene av brukerreisen og tydeligere informasjon i betalingsterminalene ivaretar på en bedre måte både forbrukernes og butikkenes rett til å velge hvordan de vil betale eller motta betaling når det benyttes kombinerte kort.

I Norge utsteder bankene kombinerte betalingskort, vanligvis med BankAxept og Visa. De fleste
butikker har forhåndsinnstilt betalingsterminalene til å velge én av de to betalingsvaremerkene,
men kundene kan overstyre butikkens foretrukne valg om ønskelig – vanligvis ved å trykke på den
gule knappen på terminalen. I en veiledning fra oktober 2024 påpekte Finanstilsynet at løsningen
med «gul knapp» har svakheter, noe den felles anbefalingen som presenteres i dag adresserer.
– Gjennom dialog har vi sammen utviklet en anbefalt ny bransjestandard som er i tråd med
gjeldende regelverk, og som tillater butikker å forhåndsinnstille betalingsterminalen til automatisk
å velge et bestemt betalingsvaremerke, som kunden deretter kan velge å overstyre. Vi håper og tror
dette vil bidra til etterlengtet ro for aktørene i verdikjeden for butikkbetaling, sier Øyvind Westby
Brekke, administrerende direktør i Stø, selskapet bak BankAxept.
– Vi er glade for å ha kommet til enighet med BankAxept om en anbefalt ny bransjestandard i Norge
for betalingsvalg i butikk. Ved å innføre tydeligere informasjon i terminalen og forbedre brukerreisen
gjør vi det mye enklere for kundene å bytte mellom betalingsvaremerker – noe som styrker norske
forbrukeres mulighet til å velge hvordan de vil betale, sier Bente Irene Josefsen, landssjef for Visa i
Norge.
Synliggjøre butikkens valg og forbrukers valgmulighet
For både BankAxept og Visa har det vært viktig å gjøre butikkens foretrukne betalingsvaremerke og
kundens valg mer transparent og forståelig, samtidig som betalinger kan gjennomføres enkelt og
effektivt uten unødvendig friksjon.
De anbefalte brukerreisene innebærer at skjermen på betalingsterminalen tas i bruk for å
synliggjøre og veilede kunder som ønsker å overstyre butikkens valg. Dersom kunden ikke ønsker å velge noe annet enn butikkens foretrukne betalingsvaremerke, er prosessen uendret – kunden
trenger kun å tæppe kortet.
Både BankAxept og Visa stiller seg bak den anbefalte nye løsningen, som ivaretar både butikkens
og kundens rett til å velge og fremmer sunn konkurranse mellom innløsere, terminalleverandører
og kortordninger. En felles tolkning av loven fremmer like spilleregler og konkurransevilkår.
BankAxept og Visa er på de fleste vanlige bankkort i Norge – rundt 7,2 millioner kort totalt – men
ikke alle. Partene håper og tror at også andre kortordninger vil støtte den nye løsningen.
Prinsippene i den anbefalte bransjestandarden:
• Butikken kan forhåndsinnstille terminalen til automatisk å velge et bestemt
betalingsvaremerke, som kunden deretter kan velge å overstyre
• Enkel og effektiv brukerreise med minst mulig friksjon
• Transparens og paritet knyttet til betalingsvalg forbedres
BankAxept og Visa jobber nå med å utarbeide detaljerte illustrasjoner til markedet.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandPressesjef Stø
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@stoe.noOliver CarraPressekontakt Visa
Tel:+46 (0) 70-821 96 12carrao@visa.comBilder


Om BankAxept
BankAxept er det nasjonale betalingskortet i Norge, og er landets klart mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept håndterer mer enn tre av fire korttransaksjoner i fysisk handel i Norge. Butikker foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør. BankAxept leveres av selskapet Stø AS. Les mer på stoe.no/bankaxept.
Om Visa
Visa (NYSE: V) er en verdensledende aktør innen digitale betalinger som muliggjør transaksjoner mellom forbrukere, selgere, finansinstitusjoner og offentlige aktører i mer enn 200 land og territorier. Vårt oppdrag er å koble verden sammen gjennom det mest innovative, praktiske, pålitelige og sikre betalingsnettverket, slik at enkeltpersoner, bedrifter og økonomier kan blomstre. Vi tror at økonomier som inkluderer alle, løfter alle, og ser tilgang som grunnleggende for fremtidens pengeflyt. Les mer på Visa.no.
Om oss
Stø AS, tidligere BankID BankAxept, står bak Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge, leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde/antihvitvasking og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer mer enn 3 av 4 av korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
Sparebanken Norge går mot null tap på ID-tyverier6.10.2025 06:01:00 CEST | Pressemelding
Med svindelvarsler fra BankID og en egenutviklet rød-knapp-funksjon, stanser Sparebanken Norge nesten alle ID-tyverier.
BankID sparer samfunnet for milliarder28.8.2025 06:30:09 CEST | Pressemelding
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.
Christoffer Hernæs blir teknologisjef i Stø20.8.2025 06:57:00 CEST | Pressemelding
Christoffer Hernæs er ansatt som ny teknologisjef (CTO) i Stø, selskapet bak BankID og BankAxept.
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom