Ti nye aviser får produksjonstilskudd
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.

Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet. Tilskuddet skal fremme uavhengig journalistikk, karakterisert av høy kvalitet, særlig i nyhets- og aktualitetsmedier i markeder som er for små til å være bærekraftige, eller som er alternativer til de ledende nyhetsmediene i de ulike mediemarkedene.
– Denne støtteordningen er viktig for det samlede mediemangfoldet, både nasjonalt og lokalt, sier Hanne Sekkelsten, fungerende direktør i Medietilsynet.
I alt 163 aviser får produksjonstilskudd i år. Åtte av avisene mottar produksjonstilskudd for første gang, og to er tilbake i ordningen etter noen års fravær. Av disse ti er syv lokalaviser og tre nasjonale nisjemedier. Lokalavisene er Askøy24, Malviknytt, Hustadvikingen, KRS Avisen Kristiansand, iSolør.no, Telen og Klæbuposten, mens de nasjonale nisjemediene som får støtte for første gang i år er iNyheter, Verdinytt og Samtiden.
Søkere må fylle en rekke krav for å få tilskudd
Produksjonstilskuddet er den største av de direkte mediestøtteordningene og likestiller papir- og nettaviser.
For å få produksjonstilskudd må avisene oppfylle en rekke krav. De må blant annet ha som hovedformål å formidle nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten, i tillegg til å ha et bredt tilbud av nyhets, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder. Nisjeaviser må ha et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv.
Seks av de nye søkerne får avslag
Motparten, Jessheimpuls, Salangen Nyheter, Dagens Medisin, Altinget og Watch Media får avslag fordi disse publikasjonene ikke oppfyller vilkår i forskriften for å kvalifisere for tilskudd.
Altinget og Watch Media får avslag fordi de ikke oppfyller kravet om kun å gi ut ett nyhets- og aktualitetsmedium.
Når det gjelder Motparten vurderer Medietilsynet at avisen ikke tar reell betaling for innholdet sitt, mens Dagens Medisin får avslag fordi Medietilsynet vurderer at avisen hovedsakelig er rettet mot ansatte i et bransjefellesskap, og forskriften gjelder derfor ikke for avisen.
Jessheimpuls får avslag fordi avisen ikke har publisert nok egenproduserte redaksjonelle saker for å oppnå minstekravet på 480, mens Salangen Nyheter ikke har et høyt nok abonnementstall.
Morgenbladet får størst økning
Klassekampen får mest i støtte i år. Avisen mottar også i år maksimaltilskuddet på 45 millioner kroner. Morgenbladet får den største økningen i kroner, og får 31,4 millioner kroner, mot 26,7 millioner kroner i 2024. Det skyldes at avisens andel av de nasjonale nummer to-medienes brukerinntekter har økt fra 16,4 pst. i 2024 til 18,1 pst. i 2025.
Dagsavisen får den største reduksjonen i tilskudd sett opp mot fjoråret. Avisen får 23,7 millioner kroner i tilskudd i år, mot 26,2 millioner kroner i 2024. Reduksjonen skyldes at avisens andel av de nasjonale nummer to-medienes brukerinntekter gikk ned fra 13,4 pst. i 2024 til 10,8 pst. i 2025.
| Avis | Tilskuddskategori | Produksjonstilskudd |
| Klassekampen | Nasjonalt nummer to-medium | 45 000 000 |
| Morgenbladet | Nasjonalt nummer to-medium | 31 416 029 |
| Vårt Land | Nasjonalt nummer to-medium | 26 738 503 |
| Bergensavisen | Lokalt nummer to-medium | 26 234 692 |
| Dagsavisen | Nasjonalt nummer to-medium | 23 684 346 |
| Nationen | Nasjonalt nummer to-medium | 21 889 668 |
| Dagen | Nasjonalt nummer to-medium | 17 625 976 |
| Avisa Oslo | Lokalt nummer to-medium | 9 732 478 |
| Dag og Tid | Nasjonalt nisjemedium | 8 033 050 |
| Nidaros | Lokalt nummer to-medium | 7 405 598 |
Se hele oversikten over årets tildeling av produksjonstilskudd her.
Tildelingen i Excel-format versjon finnes her.
Fakta om produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier
- Produksjonstilskuddet er den største direkte mediestøtteordningen, og Medietilsynet forvalter ordningen. I 2025 blir 440,6 millioner kroner fordelt i støtte. Bevilgningen økte med 16,1 millioner kroner fra 2024.
- Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av redaktørstyrte tekstbaserte nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet. Ordningen er plattformnøytral.
- Ordningen er særlig rettet mot nyhetsmedier i markeder som er for små til å være bærekraftige, og nyhetsmedier som er alternativer til de ledende nyhetsmediene i større markeder. Produksjonstilskuddet skal korrigere for markedssvikt for mindre nyhetsmedier og nummer to-medier i slike markeder.
- Når nye aviser søker støtte, vurderer Medietilsynet søkeren opp mot kravene i forskrift om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Kravene gjelder blant annet innhold, antall abonnenter og driftsøkonomi.
Kategorier i tilskuddsordningen
- Alenemedium: nyhets- og aktualitetsmedium som er alene på utgiverstedet.
- Nummerenmedium: nyhets- og aktualitetsmedium som har det høyeste abonnementstallet på utgiverstedet.
- Nummertomedium: nyhets- og aktualitetsmedium som har en konkurrent med høyere abonnementstall på utgiverstedet.
- Nasjonale nummertomedier: nummertomedium som har minst 500 av abonnementstallet fordelt på minimum fem av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor utgiverfylket, og som har minst 20 redaksjonelle årsverk.
- Nasjonale nisjemedier: nummertomedium som har minst 200 av abonnementstallet fordelt på minimum fem av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor utgiverfylket. Nasjonale nisjemedier har et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv, men er smalere i sin innholdsprofil enn øvrige nyhets- og aktualitetsmedier.
Nøkkelord
Kontakter
Stian Barsnes-Simonsenkommunikasjonssjef
Tel:922 82 241stian.barsnes.simonsen@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom