Norsk elbilforening

Du kan spare tusenlapper på å leie elbil fremfor fossilbil

Del

Det lønner seg å velge elbil når du leier bil. Vi har sammenlignet prisene på elbil og fossilbil hos de største leiebilselskapene i Norge.

Du får leid en elektrisk Volkswagen ID.4 til en billigere penge enn en fossil Toyota RAV4.
Du får leid en elektrisk Volkswagen ID.4 til en billigere penge enn en fossil Toyota RAV4. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Nå er det knappe to måneder til jul, og kanskje har du behov for å leie bil til juleferien?

Da lønner det seg å leie en elbil – hvis du ønsker det rimeligste alternativet.

Vi har sjekket leiepriser på bil hos Hertz, Sixt og Avis på flyplassene i Oslo, Bergen og Trondheim. Prisene varierer stort fra sted til sted, men elbiler kommer alltid billigst ut.

– Lenge var det dårlig med elbiler hos bilutleieselskapene, men nå er det mange tilgjengelig for dem som er pris- og miljøbevisste, og ønsker en god og lettkjørt bil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.  

Bilene vi har sammenlignet priser på, er Volkswagen ID.4 og Toyota RAV4, som begge er mellomstore biler med plass til en familie på fire og greit med bagasje.

Å velge elbil kan spare deg tusenlapper

Siden juleferien nærmer seg, var det naturlig å sjekke hva disse bilene vil koste å leie fra 22. til 29. desember.

I sammenligningen vår ser vi at å leie en VW ID.4, som du henter på Oslo lufthavn, koster fra 8 638 til 10 438 kroner. Leier du en Toyota RAV4 her, må du ut med mellom 14 496 til 19 710 kroner.

Oslo er definitivt den dyreste lokasjonen av de tre vi har sjekket. Både i Bergen og Trondheim er det langt billigere priser å hente.

Henter du en ID.4 på Bergen lufthavn koster det mellom 3 501 og 5 068 kroner, mens kostnaden for å leie en RAV4 er fra 6 281 til 7 030 kroner.

I Trondheim får du leid elbil på Værnes fra 4 018 til 5 186 kroner, mens et fossilt alternativ koster fra 4 613 til 9 009 kroner å leie.

Mindre avgifter og lavere driftskostnader

Hovedårsaken til prisforskjellen er at innkjøpsprisen per bil nå er blitt mye høyere for fossilbiler enn elbiler, og de blir derfor også dyrere å leie.

Leiebilselskapene må nemlig betale samme avgifter for biler som Ola Nordmann. Det skal altså lønne seg å kjøpe nullutslippsbiler både for privatpersoner og bedrifter.

I fjor endret regjeringen momsreglene for leasing og bilutleie, etter at næringsdrivende innen leasing og bilutleie i praksis hadde momsrabatt for fossile biler, og i tillegg har engangsavgiften på nye fossilbiler økt mye.

Disse faktorene er nok en sentral del av forklaringen på at elbiler nå er blitt billigere hos utleieselskapene. I tillegg er vedlikeholdsutgiftene som kjent lavere for elbiler.

Dermed er det billigere for leiebilselskapene å kjøpe inn elbiler – og billigere for deg å leie.

Tallene våre er hentet fra de ulike leiebilselskapenes nettsider 22. oktober 2025.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye