St1 Norge

Historisk seiling på rent biodrivstoff

Del

Onsdag la MS Richard With fra kai i Bergen på det som blir tidenes første klimanøytrale seiling på den legendariske ruta mellom Bergen og Kirkenes. Hybridskipet skal gjennomføre den rundt 5 000 kilometer lange rundturen på 100 prosent biodrivstoff fra St1, som er produsert av blant annet brukt frityolje.

Her lastes Hurtigruteskipet MS Richard With for sin historiske seilas ut fra Bergen. Tankbilene står klar for å bunkre med 100% biodrivstoff som er laget av matavfall og brukt frityrolje på St1s raffineri i Gøteborg.
Her lastes Hurtigruteskipet MS Richard With for sin historiske seilas ut fra Bergen. Tankbilene står klar for å bunkre med 100% biodrivstoff som er laget av matavfall og brukt frityrolje på St1s raffineri i Gøteborg. Hurtigruten

– Dette er et historisk øyeblikk i Hurtigrutens over 130 år lange historie langs kysten og for klimaet. Og ikke minst er det et konkret bevis på at det er mulig å kutte utslipp ved å bruke bærekraftig biodiesel som er tilgjengelig i dag og uten å investere milliarder i nye skip og ny infrastruktur, sier konsernsjef Hedda Felin i Hurtigruten.

Seiler på brukt frityrolje

Seilasen går på HVO100, et biodrivstoff fra St1. Det er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.

– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1.

De siste fire årene har Hurtigruten investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. MS Richard With er ett av skipene som har fått installert batteripakker og nye motorer. 

– Hurtigruten mener bærekraftig biodrivstoff er den raskeste og mest kostnadseffektive veien til utslippskutt. Dette gjelder spesielt for sjøfarten, hvor nullutslippsteknologien for større skip fortsatt er noen år fram i tid, sier Felin.

Verifisert drivstoff

St1 Norge fremhever seilasen som et eksempel på hvordan man kan kutte utslipp ved å bruke eksisterende teknologi og utprøvd biodrivstoff.

– Denne seilingen viser hvordan sirkulære løsninger kan skape reelle utslippskutt i dag. Hurtigruten viser handlekraft, og for oss i St1 handler dette om å bruke teknologi og ressurser smartere. Vi gjør avfall til drivstoff og viser at omstilling er mulig nå, sier Rankinen.

Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som så er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg. Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet.

Seilasen går langs den klassiske Kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen med vanlige rutetider til alle de 34 havnene i ruta.  MS Richard With kommer til Ålesund torsdag og til Trondheim fredag. Ferden fortsetter så videre over polarsirkelen og til snuhavnen i Kirkenes, hele veien med lokale passasjerer, gods og turister om bord. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Her lastes Hurtigruteskipet MS Richard With for sin historiske seilas ut fra Bergen. Tankbilene står klar for å bunkre med 100% biodrivstoff som er laget av matavfall og brukt frityrolje på St1s raffineri i Gøteborg.
Her lastes Hurtigruteskipet MS Richard With for sin historiske seilas ut fra Bergen. Tankbilene står klar for å bunkre med 100% biodrivstoff som er laget av matavfall og brukt frityrolje på St1s raffineri i Gøteborg.
Hurtigruten
Last ned bilde
Produktet Hurtigruten seiler på er sertifisert biodrivstoff, HVO 100 med opprinnelse fra brukt matolje og matavfall fra England.
Produktet Hurtigruten seiler på er sertifisert biodrivstoff, HVO 100 med opprinnelse fra brukt matolje og matavfall fra England.
Hurtigruten
Last ned bilde
Konsernsjef i Hurtigruten, Hedda Felin (t.h) og Lea Rankinen fra St1
Konsernsjef i Hurtigruten, Hedda Felin (t.h) og Lea Rankinen fra St1
St1
Last ned bilde

Om St1 Norge

St1 er et nordisk energikonsern med visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Konsernet forsker på, og utvikler, økonomisk- og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 fokuserer på salg av drivstoff, raffinering og fornybare energiløsninger som avfallsbasert biodrivstoff og vindkraft. Konsernet har 1270 St1 og Shell-stasjoner i Norge, Sverige og Finland. Selskapet har sitt hovedkontor i Finland og har mer enn 1000 ansatte. I Norge har St1 om lag 300 Shell-stasjoner, samt depot- og forsyningsnettverk over hele landet. St1 Norge jobber også aktivt med vindkraft, lading og andre alternative energikilder for transport. www.st1.no

Følg pressemeldinger fra St1 Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra St1 Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra St1 Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye