Direktoratet for byggkvalitet

5 millioner digitale nabovarsler er blitt levert

Del

Siden en forsiktig start i 2018, har digital utsending av nabovarsler i byggesaker blitt nesten enerådende. Bare i porto har utbyggere spart 1,5 milliarder kroner.

Bilde av par som mottar digitalt nabovarsel
Over fem millioner digitale nabovarsler har funnet veien til de digitale postkassene. Carl Martin Nordby DiBK

- Dette er en digital suksesshistorie som virkelig har betydd en effektivisering for byggenæringen. Med et ekstra løft på videreutvikling av digitale verktøy for plan- og byggesaksprosesser vil vi se stadig flere gevinster i form av tid og penger spart, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.

Fellestjenester BYGG

Ordningen med digitale nabovarsler er del av Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) sin satsning på digitale byggesaker. Fellestjenester BYGG er direktoratets digitale regelverksplattform som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune.

– Fellestjenester BYGG er utviklet sammen med leverandører i byggenæringen og IKT næringen, og digitale nabovarsler er bare en del av dette. I fjor ble nær 70 prosent av byggesøknadene fra profesjonelle aktører sendt inn via Fellestjenester BYGG. Andelen som benytter de digitale søknadsløsningene øker stadig, sier direktør i DiBK, Per-Arne Horne.

Mer satsing på automatisering

Regjeringen vil i statsbudsjettet for 2026 øke bevilgningen til DiBK med 30 millioner kroner for å sette enda mer fart og kraft i forenklingsarbeidet. Pengene skal brukes til å digitalisere og automatisere plan- og byggesaksprosessene. Bevilgningen kommer i tillegg til en økning på 30 millioner kroner det siste året.

- Jeg tenker at dette er et naturlig steg i arbeidet med å få fart på byggesaksprosessene. Når kommunene også får frigjort tid fra rene rutineoppgaver, vil de også få bedre kapasitet til å håndtere mer komplekse byggesaker, mener kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.

Nøkkelord

Bilder

Bilde av par som mottar digitalt nabovarsel
Over fem millioner digitale nabovarsler har funnet veien til de digitale postkassene.
Carl Martin Nordby DiBK
Last ned bilde
Bilde av Per-Arne Horne, direktør i Direktoratet for byggkvalitet.
Direktør i Direktoratet for byggkvalitet, Per-Arne Horne.
Ilja C. Hendel DiBK
Last ned bilde
Bilde av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran
Kommunal- og distriktsdepartementet
Last ned bilde

Om Direktoratet for byggkvalitet (DiBK)

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter innenfor bolig- og byggkvalitet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.

Vårt arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen og byggevaremarkedet. Direktoratet skal ha oversikt over hvordan regelverket virker, og ha god kunnskap om og bidra i den faglige utviklingen i samhandling med kommuner, byggenæringen og andre aktører.

En viktig oppgave er å øke kunnskapen i samfunnet - spesielt i byggenæringen og kommunene - om byggeregler, byggkvalitet og byggesaksprosess.
Direktoratet for byggkvalitet er et virkemiddel for å realisere bygningspolitikken. Direktoratet skal bidra til å oppfylle to hovedmål:

  1. Raskere boligbygging og gode byggkvaliteter
  2. Forvaltningen av bolig- og bygningssektoren skal være effektiv og brukerrettet.

Følg pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for byggkvalitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye