Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.

I forbindelse med øvelsen vil det være flere utrykningskjøretøy på vegen i tidsrommet kl. 10-12 onsdag 29. oktober. Dette blir gjort for at nødetatene og Vegtrafikksentralen (VTS) skal kunne utvikle et tettere samarbeid og utnytte hverandres kapasiteter fullt ut ved en hendelse.
For trafikantene vil dette medføre at de må ta hensyn til utrykningskjøretøy. Det legges ikke opp til at tunnelen stenges under øvelsen, siden øvelsen gjennomføres som en ren utrykningsøvelse.
Øvelse i sanntid
I forbindelse med en fiktiv trafikkulykke i Elgskauåstunnelen skal nødetatene gjennomføre en øvelse i sanntid. Det betyr at øvelsen tar utgangspunkt i en hendelse i tunnelen der det spilles ut et planlagt scenario for å øve fastsatte øvingsmål. Slike øvelser har som mål å være så realistiske som mulig og gjennomføres i sanntid, slik at man øver i det tempoet som hendelsen har.
– Denne gangen velger vi å fokusere på elementer rundt utrykning, slik som kommunikasjon og situasjonsforståelse, sier Hans Are Dahl, praktisk tunnelforvalter og brannvernleder i Statens vegvesen.
– Vi ønsker ikke å beskrive scenarioet på forhånd denne gangen, men holde det skjult for mannskapene. De skal oppleve at det er så nært opp til en realistisk situasjon som mulig, sier Dahl.
Øvelse gjør mester
Statens vegvesen holder jevnlig beredskapsøvelser i riksvegtunneler sammen med nødetatene. Hovedformålet med slike øvelser er å holde nødetatene og VTS oppdatert på den aktuelle tunnelen og sikkerhetsutstyret i den, trene samhandling og kommunikasjon, og øve ferdigheter og innsats. I tillegg danner slike øvelser utgangspunktet for å justere beredskapsplaner.
– Ved slike øvelser blir nødetatene bedre rustet til å håndtere en reell hendelse i tunnelen på en effektiv og trygg måte, sier Hans Are Dahl.
Denne gangen skal aktørene øve på håndtering av trafikkulykker. I hovedsak er det Asker og Bærum brann og redning, med 110-sentralen og Vegtrafikksentralen som skal øve, men det blir også noe deltakelse fra politi og ambulanse.
Blålys – vær oppmerksom
– Under øvelsen vil det være en del kjøretøy med blålys i området, så det gjelder å være oppmerksom og slippe utrykningskjøretøyene frem på en trygg måte, sier Hans Are Dahl i Statens vegvesen.
Kontakter
Hans Are DahlPraktisk tunnelforvalter og brannvernlederDrift og vedlikehold Statens vegvesen
Tel:90726065hans.dahl@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Erstattar ferjebru på E39 Lote ferjekai27.10.2025 11:55:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal erstatte eksisterande ferjebru på Lote ferjekai.
Ulykkesøvelse i Byrebergtunnelen mellom Vågå og Lom27.10.2025 11:04:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykke i Byrebergtunnelen på riksveg 15 mellom Vågåmo og Lom om kvelden onsdag 29. oktober.
Gibraltartunnelen på skolebenken hos Statens vegvesen27.10.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Spania og Marokko vil bygge en 40 kilometer jernbanetunnel under Gibraltarstredet. Nå ser de til Statens vegvesen og E39 Rogfast når de planlegger det som blir verdens dypeste undersjøiske tunnel.
Tar høringsinnspill til følge på E39 Vegsund-Breivika27.10.2025 10:05:05 CET | Pressemelding
Statens vegvesen tar innspill og innsigelser til kommunedelplanen til følge. Prosjektet går nå videre med kun traséalternativ 1, som er lang tunnel fra Blindheim til Breivika, og skrinlegger dermed alternativ 2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom