Utdanningsforbundet

Ny rapport: Kontaktlærernes tid strekker ikke til

Del

Over halvparten av norske lærere rekker ikke å gjøre oppgavene sine. Presset er størst på de som også er kontaktlærere. Mange må velge mellom å planlegge undervisning eller følge opp elever viser en ny rapport fra AFI.

Over halvparten av lærerne opplever tidspress og å komme på etterskudd i jobben. Spesielt kontaktlærerne har for mye å gjøre viser en ny rapport.
Over halvparten av lærerne opplever tidspress og å komme på etterskudd i jobben. Spesielt kontaktlærerne har for mye å gjøre viser en ny rapport. Foto:Utdanningsforbundet

En ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) viser at lærerne opplever stadig større tidspress og økende arbeidsmengde. Spesielt kontaktlærerne forteller om en rolle som har blitt mer omfattende og mer krevende. Kontaktlærere har et spesielt ansvar for oppfølging av enkeltelever og kontakt med hjemmet. I dag har kontaktlærere med ansvar for over 20 elever redusert 1,5 time undervisningstid i uka.  

– Denne rapporten gjentar det vi har sett i flere undersøkelser: Lærerne har ikke den tiden de trenger til å gjøre de oppgavene de er satt til.  

– Over halvparten av lærerne opplever tidspress og å komme på etterskudd. Spesielt kontaktlærerne har for mye å gjøre, og omfanget har økt, sier Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll. 

– Går utover elevene 

Røsvoll minner om at presset på lærerne rammer elevene. 

– Jeg frykter at skolen blir ikke bedre slik situasjonen er nå. Lærerne, spesielt kontaktlærerne, har fått en svært krevende oppgave som går utover elevene.  

– Årsakene er komplekse: elevgruppen har endret seg og er mer sammensatt både faglig og sosialt, og behovet for mer tilrettelagt undervisning har økt betydelig.  

Kontaktlærerrollen tar langt mer tid enn det som er kompensert for i dagens avtale. Mange forteller at de må velge mellom å forberede undervisning eller å følge opp elever sosialt og emosjonelt. Undersøkelsen viser også at to av tre lærere blir kontaktet av elever og foresatte utenfor arbeidstid. 

– Rammebetingelsene er vesentlig forverret. Noe må gjøres: enten må arbeidspresset reduseres, for eksempel med færre oppgaver eller mindre grupper, eller så må tidsressursen økes.  

Skal forhandle arbeidstid 

I høst skal lærernes arbeidstid forhandles. Utdanningsforbundets leder mener det er en god anledning for arbeidsgiver KS til å forsøke å gjøre læreryrket mer attraktivt.  

– Jeg opplever at det er betydelig politisk bekymring for at lærerens tid ikke strekker til, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lærerne har ikke den tiden de trenger til å gjøre de oppgavene de er satt til, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll
Lærerne har ikke den tiden de trenger til å gjøre de oppgavene de er satt til, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll
Harald Åker / Utdanningsforbundet. Utdanningsforbundet
Last ned bilde

Lenker

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Ny TALIS-undersøkelse fra OECD: Lærere liker jobben, men opplever seg mindre verdsatt i samfunnet7.10.2025 09:03:06 CEST | Pressemelding

Årets TALIS-undersøkelse viser at mange lærere er fornøyd med jobben, har gode relasjoner til elevene og samarbeider godt på skolen. Samtidig opplever mange et høyere stressnivå i jobben. Flere mener at lærerprofesjonen er mindre verdsatt av samfunnet og færre svarer at de ville valgt å bli lærere hvis de kunne velge yrke om igjen. Bare 18 prosent svarer at lærerprofesjonen er verdsatt av samfunnet, mot 35 prosent i 2018. – Bildet rapporten gir er urovekkende og forteller meg at det er en stor ubalanse mellom de økonomiske rammene som skal til for å gjøre en god jobb og det oppdraget vi som lærer og ledere i skolen har, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye