Gibraltartunnelen på skolebenken hos Statens vegvesen
Spania og Marokko vil bygge en 40 kilometer jernbanetunnel under Gibraltarstredet. Nå ser de til Statens vegvesen og E39 Rogfast når de planlegger det som blir verdens dypeste undersjøiske tunnel.

Sist uke satt toppledelsen i marokkanske SNED og spanske SECEGSA på skolebenken på anleggsriggen til prosjektet nord for Stavanger. Den marokkanske ambassadøren i Norge deltok også.
På timeplanen til prosjektsjef Kjell Håvard Belsvik og prosjektleder Anne Merete Gilje, stod planlegging og bygging av verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
Inviterte seg til Rogfast
Gibraltarprosjektet ba om få komme til Stavanger. Det mener Rogfast er det tunnelprosjektet under arbeid, som har størst overføringsverdi til Gibraltartunnelen.
Det er bare 15 kilometer mellom Spania og Marokko der Gibraltarstredet er på det smaleste. Krevende geologi og sjødybde gjør at den 40 kilometer lange togtunnelen planlegges litt lenger vest. 28 kilometer vil gå under vann. På det dypeste vil den gå 400 - 450 meter under havoverflaten.
To enorme luftetårn ute på Kvitsøy, skal sikre god ventilasjon for den 27 kilometer lange vegtunnelen under Boknafjorden. Dette er ikke en mulighet mellom Spania og Marokko. Derfor jobber de med en to- løps jernbanetunnel.
Det har lenge vært snakket om å binde Europa og Afrika sammen ved Gibraltar. I 2023 gjenopptok de to statene tunnelsamarbeidet etter flere år med stillstand. Planleggingen er finansiert av transportdepartementene i Marokko og Spania. Det har også fått EU midler.
Krevende geologi
Direktør Jose Luis Goberna i spanske SECEGSA sier geologien er den største utfordringen i prosjektet.
- Berget er av varierende kvalitet. Tunnelen vil gå gjennom to geologiske plater mellom Afrika og Europa. Det lar seg løse. Dere har en enklere jobb her på Vestlandet, selv om det er krevende nok, sier Goberna.
Det er gjennomført undersøkelser av fjellet under stredet både med seismikk og boring. Gibraltartunnelen har tidligere også hatt et samarbeid med Norges Geotekniske Institutt.
- Flott at dere deler
Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, er imponert over organiseringen av prosjektet og arbeidet nede i tunnelen.
- Det er flott at Statens vegvesen deler av sin tunnelkompetanse, sier ambassadøren.
Stor interesse
Mange vil gjerne besøke Rogfast for å få informasjon om den undersjøiske tunnelen. De to statseide selskapene, er to av mange grupper fra inn- og utland som har besøkt prosjektet. Det har også vært gjester fra Canada, Serbia, Frankrike, Tyskland og USA. I november kommer en delegasjon fra Japan.
Det er også stor politisk og faglig interesse i Norge. I tillegg er det naturlig nok stor interesse lokalt i Stavanger.
- Deler gjerne kompetansen
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier det er spennende at interessen for Rogfast er så stor, også internasjonalt.
- Det er historiske dimensjoner når Spania og Marokko vil binde sammen to kontinenter på tvers av Middelhavet. Vi deler gjerne vår kompetanse om tunnelbygging. Der er vi gode, sier Davik.
God framdrift
Det er god framdrift i alle tre kontraktene i E39 Rogfast.
-
Fra Stavanger har JVIS drevet 4600 meter av 8600 meter
-
Fra nord har Skanska drevet 6230 meter av 9200 meter
-
I midten er JVIS ferdige med det enorme planfrie motorvegkrysset 200 meter under Kvitsøy. Nå driver entreprenøren to-løpstunnelen mot nord og sør.
Nøkkelord
Kontakter
Kjell-Håvard BelsvikProsjektsjef E39 RogfastStatens vegvesen/utbyggingsdivisjonen
Tel:95 15 49 93Kjell.havard.belsvik@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
Erstattar ferjebru på E39 Lote ferjekai27.10.2025 11:55:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal erstatte eksisterande ferjebru på Lote ferjekai.
Ulykkesøvelse i Byrebergtunnelen mellom Vågå og Lom27.10.2025 11:04:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykke i Byrebergtunnelen på riksveg 15 mellom Vågåmo og Lom om kvelden onsdag 29. oktober.
Tar høringsinnspill til følge på E39 Vegsund-Breivika27.10.2025 10:05:05 CET | Pressemelding
Statens vegvesen tar innspill og innsigelser til kommunedelplanen til følge. Prosjektet går nå videre med kun traséalternativ 1, som er lang tunnel fra Blindheim til Breivika, og skrinlegger dermed alternativ 2.
Bedre lys i rundkjøringer i Åsane24.10.2025 11:07:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen oppgraderer lysanlegget i rundkjøringene ved Ikea og Gullgruven i Åsane.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom