Schibsted

Skatteetaten vurderer ileggelse av moms på VG+: – Vanskelig å forstå

Del

Vend Marketplaces ASA (“Vend”), tidligere eier av Schibsteds medievirksomhet, har mottatt et varsel fra Skatteetaten om potensiell ileggelse av merverdiavgift på VG+ for perioden 2020 til 2024. – Må bero på en uriktig forståelse av hva VG+ er, sier Stine Halla, finansdirektør i Schibsted.

Bakgrunnen for at Schibsted kommenterer dette nå, før Skatteetaten har fattet et endelig vedtak, er at Vend ønsker å informere markedet om varselet.

– Vi er uenige i Skatteetatens foreløpige konklusjon. Dette må bero på en uriktig forståelse av hva VG+ er, og det rokker ved den forutsigbarheten som er nødvendig for å opprettholde bærekraftige forretningsmodeller for redaktørstyrte medier. VG, inkludert VG+, oppfyller etter vårt syn klart de kriteriene som ligger til grunn for nullmomsordningen, sier finansdirektør Stine Halla i Schibsted, som er nåværende eier av VG.

Ettersom Skatteetatens varsel dreier seg om perioden juli 2020 til desember 2024, er det Vend som har mottatt varselet. Selskapets medievirksomhet ble i sin helhet solgt og skilt ut i et selvstendig mediekonsern sommeren 2024. Det nye mediekonsernet beholdt navnet Schibsted, mens det børsnoterte selskapet skiftet navn til Vend.

Ikke i tråd med intensjonen med momsfritaket

Halla påpeker videre at det er vanskelig å forstå hvordan Skatteetaten har kommet frem til sin foreløpige konklusjon, ettersom varselet ikke inneholder en konkret begrunnelse. Vend har derfor i sitt svar til Skatteetaten bedt om en grundigere redegjørelse som del av den videre saksgangen.

– Vi vil legge frem dokumentasjon og opplyse saken best mulig, men trenger først en bedre forståelse av hvorfor Skatteetaten nå mener at VG over natten skal ilegges full moms. Den foreløpige konklusjonen vil ikke være i tråd med Stortingets intensjon da momsfritaket ble innført i 2016, som var å sikre likebehandling av papir- og digitale aviser, sier Halla.

For mer informasjon, kontakt:

Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikasjonssjef Schibsted i Norge, på telefon 977 00 019 eller e-post bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.

Kontakter

Uavhengig journalistikk - det er vårt oppdrag

Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted er heleid av Stiftelsen Tinius og har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen.

Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre avhenger av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.

I 2025 ble Schibsted også eier av svenske TV4 og strømmetjenesten TV4 Play, samt finske MTV og strømmetjenesten MTV Katsomo. Til sammen har disse virksomhetene rundt 1200 ansatte i Sverige og Finland.

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye