Lastebileiernes fem krav til ny regjering

– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling.
– NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk.
Flere døgnhvileplasser
NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg til å følge opp med ressurser.
– Veiene er sjåførenes fabrikkgulv. For at sjåførene skal ha anstendige arbeidsforhold og bedriftene gode konkurransevilkår, er transportnæringa avhengig av gode døgnhvileplasser, service- og sanitærtilbud langs veiene, sier Gravråk.
Vedlikehold av fylkesveinettet
Tilstanden på fylkesveinettet er av svært varierende kvalitet. En stor andel av veiene er grusveier, og dekketilstanden er ofte dårlig. Alvoret blir understreket av at det ifølge tallgrunnlaget for statsbudsjettet for 2025 var 85 prosent høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei sammenlignet med riks- eller europavei.
– Norsk næringsliv er helt avhengig av transportnæringa, og transportnæringa er avhengig av trafikksikre og effektive veier. Myndighetene må se på bygging, vedlikehold og drift av vei som en investering og ikke en utgift, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering kartlegger tilstanden på fylkesveinettet og legger en forpliktende plan for å hente inn vedlikeholdsetterslepet. Fylkesveiene må inn i nasjonal transportplan og finansieringen må sikres mellom stat og fylke. Viktige næringsveier og de mest rasfarlige veiene må prioriteres først.
Økte vekter og dimensjoner
Et effektivt tiltak for å kutte klimagassutslippene er å øke tillate vekter og dimensjoner for lastebiler på veiene.
– Å frakte mer last i hver bil vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt og gi vesentlige utslippsreduksjoner. Når økte vekter og dimensjoner tillates på riksveiene må det også sørges for at fylkene og kommunene åpner sine veinett slik at det ikke oppstår unødige flaskehalser, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering tillater en økning fra 4 til 6 tonn totalvekt innenfor dagens tillate aksellaster på veinettet som allerede er åpent for tømmertransport, og økt tillatt totalvekt på 28 tonn for 3-akslede biler.
Ny ordning for kjøretøysgodkjenning
Å få godkjent nytt kjøretøy oppleves av lastebileiere som byråkratisk og lite effektivt.
– Lastebilnæringa taper millioner mens ferdigbygde kjøretøy står parkert ubrukt og uten skilter. Tilbakemeldinger er manglende veiledning i søknadsprosessene og ved feil havner man bakerst i køa, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering rydder opp og innfører mer moderne og effektive løsninger på godkjenning av nye kjøretøy. Det bør gjeninnføres fysisk kontroll og et mer brukervennlig system for godkjenning.
Bedre støtteordninger for grønn omstilling
NLFs medlemsbedrifter peker på manglende lade- og fylleinfrastruktur som den største barrieren for å investere i utslippsfrie lastebiler.
– Mange har tomt og plass til å etablere egen ladeinfrastruktur, noen ved bygging av egen ladeinfrastruktur eller ved plassering av ladecontainer. Det de mangler er økonomiske midler og tilstrekkelig strømkapasitet til å gjøre det, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering sikrer en støtteordning for depotlading og innkjøp av ladecontainere, som gjør at transportører raskere kan ta fatt på det grønne skiftet.
Nøkkelord
Kontakter
Renate TårnesKommunikasjonssjef og pressekontakt
Tel:+47 95993101rt@lastebil.noNLFs pressetelefon
Tel:415 44 200post@lastebil.noBilder


Norges Lastebileier-Forbund (NLF) en politisk uavhengig nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for lastebileiere som driver yrkesmessig godstransport i Norge og utlandet. Forbundets formål er å utvikle den lovlige godstransport på vei på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. Samtidig skal medlemmenes økonomiske, faglige og sosiale interesser ivaretas. For å påvirke internasjonalt er NLF også medlemmer av International Road and Transport Union (IRU) og Nordic Logistics Association (NLA).
Vi har 3 000 medlemmer som representerer ca. 20 000 lastebiler. NLF er landsdekkende, med fylkesavdelinger, regioner og lokalavdelinger. Hovedkontoret ligger i Oslo og forbundet har 7 regioner med avdelingskontorer. Aktive tillitsvalgte jobber for medlemmenes ve og vel, samt 54 kollegahjelpere.
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding
Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.
Lykke til med skolestart – slik ferdes barna dine trygt rundt lastebilen!18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund håper foreldre og lærere tar praten med barna om hvordan de ferdes trygt rundt lastebiler. – Trafikksikkerhet starter med holdninger, og vi som sitter i lastebilen vil gjerne se flere barn bruke stopp, se og vink når de møter en lastebil, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund. "Stopp, se og vink" er en huskeregel for barn slik at de gjør lastebilsjåførene oppmerksom på dem og sørger for at de kan ferdes tryggere i trafikken. NLFs forbundsleder sender en påminnelse til oss alle som er ute på veien om å være våkne og ansvarlige i trafikken. – Når vi alle tar hensyn, ser hverandre og gir rom på veien, skaper vi trygghet for de mest sårbare trafikantene, sier Velten som i mange år har tatt imot skoleelever for å lære de om trafikksikkerhet. Venner på veien lærer elever om trafikksikkerhet Trafikksikkerhetskampanjen "Venner på veien" retter seg mot barn i 1. og 2. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund, og gjenno
NLF-gjennomslag: Støtteordning for bedriftslading kommer tilbake11.8.2025 14:55:00 CEST | Pressemelding
Mangel på ladeinfrastruktur og store variasjoner i strømpris gjør overgangen til elektrisk tungtransport krevende. – Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
NLFs Transportturné: Vil ha politisk debatt rundt lastebilen29.7.2025 13:51:00 CEST | Pressemelding
Lær om trafikksikkerhet med barna, sjekk ut de nyeste lastebilene og se politikerne bli utfordra på hva de vil gjøre for transportnæringa under Norges Lastebileier-Forbunds (NLFs) transportturné.
Fem råd til sommersjåføren fra yrkessjåføren!27.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien starter og veiene fylles opp med glade, men kanskje noe rustne sommersjåfører på langtur. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kommer derfor med fem råd til sommersjåføren fra en erfaren langtransportsjåfør!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom