Landbruksdirektoratet

Vil øke forbruket av reinkjøtt

Del

Markedsutvalget for reinkjøtt fikk nytt mandat og ny sammensetning i sommer. Nå jobbes det med å forstå hvordan næringen kan øke salgstallene med et produkt mange har et positivt forhold til.

Markedsutvalget for reinkjøtt skal øke salget av reinkjøtt. Her er to av markedsutvalgets medlemmer, Oda Skarstad (t.v) og Elle Sáve Gaup-Oskal, sammen med leder av utvalget Jørn Rolfsen. Foto: Landbruksdirektoratet
Markedsutvalget for reinkjøtt skal øke salget av reinkjøtt. Her er to av markedsutvalgets medlemmer, Oda Skarstad (t.v) og Elle Sáve Gaup-Oskal, sammen med leder av utvalget Jørn Rolfsen. Foto: Landbruksdirektoratet

Det nye mandatet legger vekt på å sikre reinkjøtt oppmerksomhet, og bidra til kjøpsutløsende adferd hos forbruker.

– Vi har hatt møte med Matprat og fått viktig innsikt i hvordan næringen kan øke salget av reinkjøtt. Matprat er som opplysningskontor en viktig samarbeidspartner for utvalget, og har gode analyser av både forbruker og markedet, sier Jørn Rolfsen, som er leder i Markedsutvalget for reinkjøtt.

På møtet kom det frem at nordmenn vurderer reinsdyr som bedre enn storfe og lam med tanke på matgleder og nytelse. Likevel er det en vei å gå før reinkjøtt har samme salgstall som andre kjøttprodukter. Nordmenn forbinder reinkjøtt med kvalitet, norsk og ansvarlig, som er et godt utgangspunkt. 

Andre funn fra Matprat er:

  • Nordmenn er positive til reinsdyrkjøtt som råvare, og er åpne for spise mer av det. Mange menn ønsker å spise kjøttet oftere enn kvinner.
  • De største barrierene for spise reinsdyrkjøtt er høy pris, at det er lite tilgjengelig i butikk og manglende kunnskap om å tilberede det.
  • En del forbrukere kjenner ikke til utvalget av reinkjøtt der de bor.

Matprat har mange gode oppskrifter på reinkjøtt som er lette å tilberede. Finnbiff er den suverent mest populære reinkjøtt-oppskriften hos Matprat, mens reinsdyrskav i varianter som Brioche, Pasta og Wraps også når høyt opp. På Matprats nettsider er det økende interesse for reinkjøtt i forbindelse med reinsdyrskav og lørdagsmiddag.

Senere i høst vil det kjøres kampanjer for reinkjøtt, bestilt av Markedsutvalget. Utvalget har også utarbeidet en markedsplan for å komme med treffsikre aktiviteter framover.

– Det er interessant å se at kampanjer på Matprat har en direkte salgsutløsende effekt i butikk. Vi ønsker at flere skal oppleve reinkjøtt og de mange mulighetene denne sunne råvaren gir til enkle og velsmakende matretter, sier Rolfsen.

Avtalepartene har i Reindriftsavtalen 2025/2026 definert at Markedsutvalget skal samarbeide tett med flere aktører.

Det er Landbruksdirektoratet som er sekretariat for Markedsutvalget.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Matprat har mange gode oppskrifter på reinkjøtt, som er lette å tilberede. Hamburger laget av reinskav er en av dem. Foto: Landbruksdirektoratet.
Matprat har mange gode oppskrifter på reinkjøtt, som er lette å tilberede. Hamburger laget av reinskav er en av dem. Foto: Landbruksdirektoratet.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Landbruksdirektoratet gir faglige råd, iverksetter landbrukspolitikken og legger til rette for landbruket og matindustrien.

Følg pressemeldinger fra Landbruksdirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Landbruksdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Landbruksdirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye