Vintersesongen begynte 25. oktober: Dette var turisttrendene i sommerhalvåret
Flertallet av turistene kommer fortsatt til Norge for å oppleve fjorder, fjell og ikoniske severdigheter. Likevel er trenden at flere også ønsker det nære og hverdagslige som en del av reiseopplevelsen.

Haman Group har gjennom hele sommersesongen hatt tusenvis av samtaler med turister om Norge som reisemål. Nå oppsummerer selskapet fire tydelige trender som preget turistsommeren 2025. Et mer personlig og opplevelsesdrevet reiseliv
– De aller fleste som besøker Norge vil fortsatt se fjordene, oppleve naturen og besøke de mest kjente attraksjonene. Men vi så tydelig i sommer at enda flere enn tidligere ønsket seg noe mer i tillegg. Noe ekte, nært og lokalt. Det handler om interesse for mennesker, livsstil og hverdagskultur, sier administrerende direktør i Haman Group, Anette Karlsson.
1. Autentisitet og ekte historier
De klassiske høydepunktene står støtt, men at det i økende grad etterspørres tillegg som gir reisen dybde og mening.
– Turistene ville ikke bare se landet. De vil også forstå det. Hvem bor her? Hva spiser de? Hva tror de på? Hvordan feirer de? Det handler ikke lenger bare om å observere, men å delta, sier Karlsson.
Reisende velger gårdsbesøk, langbord og fjøskvelder fremfor fornøyelsesparker. Hverdagslige detaljer som matpakker, skolestart og vedhogst vekker oppriktig interesse.
– Spørsmålene våre lokalt ansatte får fra de reisende handler ofte om hvordan vi faktisk lever. De tilreisende ønsker de klassiske severdighetene, men perspektivet er kanskje litt annerledes enn tidligere. Ikke minst gir dette utslag i økt etterspørsel etter aktiviteter som involverer lokalbefolkningen, sier Karlsson.
2. Bort fra de store folkemengdene
Sommeren viste også helt tydelig at stadig flere turister søker opplevelser utenfor de mest besøkte stedene. Skjulte stier, rolige bygder og naturnære aktiviteter med lavt tempo blir stadig mer ettertraktet.
– Det handlet ikke om å velge bort ikoniske attraksjoner, men om å finne det som også gir en mer personlig og eksklusiv ramme rundt reisen.
3.Trygghet og stabilitet som reisemotiv
Mange turister trakker frem at Norge – og Norden generelt – er et attraktivt reisemål på grunn av trygghet, samfunnsstruktur og stabilitet.
– Det ble tydelig at enkelte reisende bevisst søkte destinasjoner preget av lav kriminalitet, forutsigbarhet og høy tillit. Dette var ikke det dominerende reisebehovet, men en utvikling vi så oftere i år enn tidligere.
4. Coolcation: Klimaet som konkurransefortrinn
Været blir stadig meravgjørende reiseargument for de som kommer til Norge,. Reisende fra varmere strøk valgte Norge for å få en pause fra hetebølger og ekstremvær.
– Det var tydelig at klimaet spilte en viktig rolle for mange. En grønn, sval og frisk sommer ble etterspurt av flere enn før. Å kunne sove godt, bevege seg komfortabelt og nyte naturen uten risiko for overoppheting blir sett på som en luksus, sier Karlsson som forteller at for mange tilreisende er været noe mer enn bare fint eller dårlig, varmt eller kaldt.
– Store deler av Europa er etterhvert så varmt i perioder, at det faktisk dreier seg om helse og sikkerhet. For mange går dette lenger enn å ha det best mulig på ferie.
Nye muligheter for små lokalsamfunn
Karlsson mener sommerhalvårets trender også gjør seg gjeldende for vinterturismen, og mener dette åpner døren for nye reisemål og lokale aktører som tidligere ikke har tenkt på seg selv som turistmål.
– Etterspørselen vi ser er enkel, bærekraftig og voksende. Lokale miljøer som klarer å samarbeide om en helhetlig opplevelse, har et stort potensial. Klarer vi som bransje å samle oss rundt dette, kan det bli en langsiktig styrke for reiselivet i Norge, sier Karlsson.
Nøkkelord
Kontakter
Roger SolheimKommunikasjonsansvarlig
Tel:+47 992 26 638rs@solkom.noAnette KarlssonCEO
Tel:+46 8 677 17 51Tel:+46 70 2120010anette.karlsson@hamangroup.comBilder


Haman Group
Med over 60 års erfaring samler Haman Group fire spesialist-reisebyråer under ett tak. Som en ledende incoming-turoperatør i Norden skaper vi både ferdige reiser og skreddersydde reiseruter for kunder over hele verden — vi jobber både med bransjefolk og direkte kunder.
Følg pressemeldinger fra Haman Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Haman Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Haman Group
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom