Verdens første støp med “karbonfangst”-betong
For første gang skal betong med karbonfangst brukes i et byggeprosjekt. Når Skanska støper deler av den nye Skøyen stasjon på Fornebubanen, skjer det med EvoZero karbonfangst-betong fra Heidelberg Materials. Etter flere år med innovasjon og utvikling markerer støpen en viktig milepæl i arbeidet med å fjerne klimagassutslipp fra betongproduksjon.

EvoZero er verdens første industrielle betong der CO₂-utslippene fra produksjonen fanges og lagres permanent, uten behov for tradisjonelle klimakompensasjonstiltak. Karbondioksiden fanges direkte fra produksjonen av sement, før den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Resultatet er en betong med et dramatisk lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det går på bekostning av kvalitet eller styrke.
Effektivt virkemiddel
– Vi har jobbet målrettet gjennom planlegging og prosjektering for å redusere vårt klimagassfotavtrykk. Det handler både om å bruke mindre materialer og å velge løsninger med lavere utslipp. Når betongproduksjonen nå blir renere – og til og med kan gi netto null utslipp takket være karbonfangst – er det noe vi i Fornebubanen ser på med stor interesse. Betong står for den største delen av utslippene fra byggingen vår, og derfor er tiltak på dette området blant de mest effektive vi kan gjøre for å kutte utslipp, sier direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval.
-evoZero er resultatet av langsiktig innovasjon og samarbeid på tvers av landegrenser. Med karbonfangstprosjektet ved vår sementfabrikk i Brevik viser vi at det er mulig å kombinere industriell styrke med klimahensyn. Dette er en løsning som setter en ny standard. Vi er stolte av å være først ute i verden, og har vist at vi er klare til å skalere opp produksjonen i konsernet, og med det nylig oppstartede karbonfangstprosjektet vårt i UK, så tar vi et steg videre. Anlegget i Wales planlegger å fange dobbelt så mye CO₂ som i Brevik, sier Giv Brantenberg, General Manager i Heidelberg Materials Northern Europe
Stor effekt
Bruken av CCS-betong markerer et viktig steg i arbeidet med å redusere utslipp fra bygg- og anleggssektoren. Betong står i dag for om lag 7% av verdens klimagassutslipp. Ved å ta i bruk betong som er renset for CO₂ kan utslippene fra konstruksjoner reduseres kraftig, og teknologien viser hvordan fremtidens bygg kan kombineres med reelle utslippskutt.
For å støtte klimaomstillingen har Skanska utviklet et klimaveikart som viser hvor de største kuttene kan tas. Hoveddelen av utslippene kan spores tilbake til materialene som brukes i prosjektene, og betong alene står for omtrent halvparten av klimagassutslippene.
– Skal vi nå de nasjonale klimamålene vi som samfunn har forpliktet oss til, må bygg- og anleggsbransjen bidra med store utslippskutt. Da er det avgjørende at vi får tilgang på klimasmarte materialer med lavt fotavtrykk. Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som vi vet at produksjonen står for en svært stor del av utslippene i våre bygge- og anleggsprosjekter. Vi skal ta en lederrolle i næringslivets arbeid med utslippskutt, og er derfor svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Fornebubanen kutter utslipp fra betong her på Skøyen stasjon, sier konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad.
Fornebubanen er en av Norges største samferdselsutbygginger. Prosjektet binder sammen Fornebu og Majorstuen med en ny T-banelinje og vil bidra til mer bærekraftig transport i hovedstadsområdet. Samtidig er utbyggingen en viktig arena for å ta i bruk nye, klimasmarte løsninger i stor skala.
Skøyen stasjon blir et sentralt knutepunkt på Fornebubanen og bygges av Skanska. Prosjektet omfatter blant annet en ny underjordisk T-banestasjon og komplekse konstruksjoner som stiller høye krav til både teknologi og gjennomføring. Bruken av karbonfangst-betong på denne delen av stasjonen gjør prosjektet til en internasjonal referanse for klimasmart utbygging.
Arbeidene omfatter byggingen av en ny tospors undergrunnsstasjon rundt 45 meter under bakken, med to adkomster på hver side av Hoffsveien på Skøyen. I tillegg skal det bygges stasjonshall, adkomstbygg, sjakter og tekniske installasjoner som ventilasjon, elektroinstallasjon og heiser samt utenomhusarbeider og torgområde.
Kontakter
Christopher GriffithsSenior kommunikasjonsrådgiverSkanska
Tel:47 93 03 35 42Tel:47 93 03 35 42christopher.griffiths@skanska.noLine Fredriksenkommunikasjonsdirektør, Fornebubanen
Tel:+47 913 62 254Tel:+47 913 62 254line.fredriksen@fob.oslo.kommune.noTor HalvorsrudCommunication ManagerHeidelberg Materials Northern Europe
Communication Manager, Heidelberg Materials Northern Europe
Bilder





Lenker
- Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår.
- K10 Skøyen stasjon er en del av utbyggingen av Fornebubanen og omfatter bygging av en underjordisk tospors stasjon med to publikumsadkomster på hver side av Hoffsveien
- byggenaeringens-storste-revolusjon-pa-200-ar-er-norsk
Om Heidelberg Materials
Heidelberg Materials er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 51 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land

Følg pressemeldinger fra Heidelberg Materials
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Heidelberg Materials på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Heidelberg Materials
Verdens første karbonfangede sement er her – evoZero setter en ny standard17.10.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Etter mange år med målrettet utvikling og banebrytende teknologi er nå evoZero: verdens første karbonfangede sement tilgjengelig på markedet
Ny milepæl for karbonfangst: Heidelberg Materials investerer i fullskala CCS i Storbritannia1.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Anlegget i Padeswood er designet for å fange rundt 800 000 tonn CO₂ årlig, tilsvarende nesten alt utslipp fra fabrikken. Det er dobbelt så mye som fanges ved Brevik CCS, og anlegget skal være operativt innen 2029.
CO2-lagring i drift – snart er produktene i markedet25.8.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Northern Lights JV melder at de første CO₂-volumene fra Heidelberg Materials sementfabrikk i Brevik er injisert i grunnen for permanent lagring. Karbondioksidet har blitt transportert med båt fra Brevik, og har deretter blitt pumpet ned dypt under havbunnen gjennom en 110 kilometer lang rørledning fra Øygarden utenfor Bergen.
Reduserer utslipp og øker sirkulæriteten: Heidelberg Materials introduserer evoBuild5.12.2024 12:04:42 CET | Aktuelt
Noen måneder etter lanseringen av nettonull-produktet evoZero, kompletterer Heidelberg Materials evo-familien med evoBuild: et globalt varemerke for produkter som gir et unikt bidrag til avkarbonisering og økt sirkularitet.
Heidelberg Materials mekanisk ferdigstilt med byggingen av karbonfangstprosjektet Brevik CCS2.12.2024 17:03:09 CET | Pressemelding
1.desember nådde Heidelberg Materials den siste store milepælen som innebærer at karbonfangstanlegget er ferdig bygget. Nå gjenstår det en fase med testing før anlegget er ventet å åpne i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom