Nye tall: Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil
Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.

Det viser en pilotstudie i regi av Statens vegvesen og Kystrederiene. De nye beregningene er basert på grundige livsløpsanalyser av hele transportkjeden og oppdaterte standarder for miljødeklarasjon (EPD).
Mer klimavennlig enn tidligere beregnet
De nye og mer presise analysene dokumenterer at sjøtransport kommer enda bedre ut sammenlignet med vegtransport enn det som er lagt til grunn i tidligere beregninger.
Utslipp fra skip er mellom 30 og 45 prosent lavere sammenlignet med de gamle beregningene. For noen fartøy er tallene enda lavere.
For eksempel vil et skip med 1500 tonn last som går 100 kilometer, ha et CO2-utslipp på 5,5 tonn. Tidligere ville utslippene vært beregnet til 12,1 tonn.
– Dette er et gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Nå kan vi slå fast at skip, og særlig nyere og mer miljøvennlige skip, har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn, sier Tor Arne Borge, som er administrerende direktør for Kystrederiene.
Pilotstudien er gjennomført i regi av Grønt Skipsfartsprogram.
Dokumenterer utslippskutt
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland gleder seg over de nye tallene, som viser enda høyere reduksjon i CO2-utslipp enn det som er anslått tidligere. Statens vegvesen vekter utslippskutt sammen med pris ved tildeling av asfaltkontrakter. Dette har ført til en halvering i CO2-utslippene fra asfalt fra 2020 til 2025, særlig knyttet til endringer i råstoff og produksjon.
– For at vi skal lykkes med utslippskutt også innenfor transport av asfalt, er det viktig å dokumentere hva som virker. Disse nye analysene viser at leverandørene våre vil tjene på å investere i nye og mer klimavennlige fartøy, sier Ingrid Dahl Hovland.
Statens vegvesens krav til utslippskutt har også ført til at det er inngått kontrakt om bygging av verdens første hydrogendrevne lasteskip, som skal frakte asfalt og masser langs norskekysten.
Den nye pilotstudien dokumenterer at det også er en betydelig klimagevinst ved å velge tradisjonelle dieseldrevne fartøy framfor lastebiltransport.
Enklere å velge klimavennlig
Fra 2024 skal klima og miljø vektes med minst 30 prosent ved alle offentlige anskaffelser. Riktige og oppdaterte EPD-verdier gir dermed sjøtransport en reell konkurransefordel. Dermed kan lavutslippsskip dokumentere sin miljøgevinst og konkurrere på like vilkår.
Entreprenører, kommuner, fylkeskommuner og andre som bruker bulktransport av blant annet asfalt, tilslag og andre masser, får nå et bedre beslutningsgrunnlag. Mer presise utslippsberegninger gjør det enklere å velge klimavennlige transportløsninger.
– Dette viser at det grønne skiftet også handler om riktige data. Nå har vi tall som tydelig dokumenterer at sjøveien er et klimavennlig alternativ til lastebilen, sier direktør for Grønt Skipsfartsprogram Eirill Bachmann Mehammer.
Fakta
- EPD (Environmental Product Declaration) gir et standardisert grunnlag for å sammenligne miljøpåvirkning.
- Tidligere EPD-data for skip var upresise og ga et feilaktig bilde i sjøtransportens disfavør.
- Nye tall viser at utslippene fra skip er mellom 30 og 45 prosent av de gamle beregningene – og i svært mange tilfeller mye lavere enn lastebiltransport.
- Transportavstand og mulighet for å anvende skip er parametere som inngår i EPD-kalkylene.
- Grønt Skipsfartsprogram har samlet aktører fra rederinæringen, byggenæringen, forskningsmiljøer og offentlige etater i prosjektet.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Asbjørn LunaasTeamleder asfaltStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:41596911thor.lunaas@vegvesen.noKenneth ErdalKystrederiene
Tel:95140509kenneth@kystrederiene.noPer Wiggo RichardsenkommunikasjonsdirektørGrønt Skipsfartsprogram
Tel:90777829per.wiggo.richardsen@dnv.comDokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ryfylke - offisiell opning av Juvo rasteplass14.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Tysdag 11. november opna Statens vegvesen ein ny rasteplass i Brattlandsdalen langs Nasjonal turistveg Ryfylke. Torbjørn Indrebø, varaordførar i Suldal kommune, stod for den offisielle opninga.
Veioppmerking vil gi kø på E18 fra fredag til lørdag13.11.2025 14:08:03 CET | Pressemelding
Fra fredag kveld til lørdag formiddag blir det arbeidet med veioppmerking på E18, det vil gi innsnevringer og kø også denne helgen.
Testar eigen kolonne for tungbilar over E134 Haukelifjell13.11.2025 14:00:28 CET | Pressemelding
Kommande vinter vil Statens vegvesen prøva ut eigen tungbilkolonne når Haukelifjellet blir stengd for vanlege køyretøy. Det blir strenge krav for å bli med.
Vil du prøvekjøre ny riksveg 3 forbi Messeltsvingene?12.11.2025 11:16:08 CET | Presseinvitasjon
Statens vegvesen åpner ny veg forbi de ulykkesutsatte Messeltsvingene på rv. 3, onsdag 26. november. Onsdag 19. november 10:00-12:00 kan media prøvekjøre den nye vegstrekningen sammen med Olsbakk transport og Vegvesenet.
Øving i Skogafjellstunnelen12.11.2025 07:56:34 CET | Pressemelding
Måndag 17. og 24. november held Statens vegvesen brannvernøving i E39 Skogafjellstunnelen i Bjørnafjorden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom