Miljødirektoratet

Sedimentene i Oslofjorden består av opptil tre prosent bildekk

Del

Miljøovervåkning bekrefter at bildekkpartikler er den største kilden til mikroplast i norsk natur.

Bilde av mikroplast i mikroskop
Mikroplast fra Oslofjordsediment. Foto: Niva

Bildekkpartikler er et stort miljøproblem. Nivåene er høyest nært de store byene, men lokale renseløsninger kan bidra til å forhindre videre spredning ut til miljøet.

– Mikroplast er uønsket i miljøet, og når vi vet at bildekk også inneholder miljøskadelige stoffer, er disse funnene alvorlige, sier Hilde Singsaas, direktør for Miljødirektoratet.

Bildekkpartikler viser seg igjen som en dominerende kilde til mikroplast

De nyeste resultatene fra Mikronor-programmet, som forskere ved NIVA gjennomfører på oppdrag fra Miljødirektoratet, viser at den mest utbredte mikroplasttypen i norsk natur er bildekkpartikler. Partiklene slites løs fra bildekkene under kjøring og inneholder både syntetisk gummi og miljøskadelige kjemikalier som kan være giftige for dyrelivet og som kan transporteres langt med luft og vann. Årets resultater viser at opptil tre prosent av sedimentene i indre Oslofjord består av bildekkpartikler, målt etter vekt. Dette er blant de høyeste nivåene som er målt i norsk natur og gir grunn til bekymring for miljøpåvirkning. De høyeste nivåene var nær havneområdene.

Blåskjell får i seg bildekkpartikler

Blåskjell fra seks stasjoner – blant annet Oslo, Ålesund og Varangerfjorden – ble undersøkt for bildekkpartikler. Nivåene i skjellene varierte, men det ble funnet bildekkpartikler i blåskjell fra alle stasjoner. Dette gir grunn til bekymring for biologiske effekter og mulig overføring i næringskjeden.

Bildekkpartikler i 95 prosent av luftprøvene fra Oslo

De nye resultatene viste også at bildekkpartikler dominerer i luftprøver fra urbane områder. 68 prosent av mikroplastpartiklene i lufta i Sofienbergparken i Oslo var bildekkpartikler. Nivåene i storbylufta er ti ganger høyere enn ved den mindre urbane overvåkingsstasjonen i Agder.  I Oslo ble bildekkpartikler påvist i hele 95 prosent av prøvene, mens det på Svalbard ble funnet i 9 prosent av prøvene. Selv om det er betydelig høyere nivåer av mikroplast i lufta i Oslo enn på Svalbard, bekrefter årets funn fjorårets resultater som viste langtransport av mikroplast til avsidesliggende strøk. Langtransportert forurensning av bildekkpartikler til Arktis er bekymringsfullt.

Bekymringsverdige kjemikalier slippes ut i miljøet

For at bildekk skal oppnå ulike egenskaper, blant annet gripeevne, tilsettes ulike kjemiske stoffer. Noen av disse stoffene er bekymringsverdige kjemikalier som vi ikke ønsker i miljøet, som for eksempel 6PPD. Tidligere miljøovervåking har vist høye nivåer av 6PPD i norske miljøprøver. Siden vi vet at bildekk inneholder 6PPD er mikroplastutslipp fra bildekk en mulig kilde til dette.  

Tiltak mot spredning av mikroplast fra bildekk

Avrenning fra tette overflater og veier i byene er en av de viktigste kildene for bildekkpartikler til miljøet. De gode nyhetene er at noe av spredningen til miljøet kan begrenses. Kummer med sandfang som samler opp partikler fra regnvann kan holde tilbake noe av mikroplasten. Bare i Oslo kommune er det omtrent 30 000 sandfang.

I Mikronor-undersøkelsen ble det samlet inn vann- og sedimentmasser fra 13 sandfang i Oslo. Resultatene viser at bildekkpartikler utgjør en stor andel av mikroplasten i sandfangene. Dette viser at det er avgjørende å rense overvann fra by før det slippes ut i naturen. Det er viktig at disse sandfangene vedlikeholdes for å opprette funksjonen. Andre aktuelle tiltak som kan minske spredningen av bildekkpartikler er regnbed og andre tiltak for overvann i byer, og rensedammer for vegvann og tunnelvaskevann.

Det jobbes også med regelverk på selve bildekkutformingen med kommende EU-regelverk for partikkelutslipp Euro7-regelverket og kommende økodesignkrav for bildekk.

Fakta

  • Bildekk består av naturgummi, syntetisk gummi og en rekke kjemikalier. Syntetisk gummi bidrar til mikroplast. Noen av kjemikaliene som er tilsatt bildekk, som for eksempel stabilisatorer og antioksidanter, kan være skadelige for miljøet og er derfor uønsket.
  • Friksjonen mellom dekket og veien fører til slitasje og utslipp av mikroplast. Dekket må ha kontakt med vegbanen for å få gripeevne og være trafikksikkert.
  • Ett bildekk slipper ut store mengder mikroplast per år og det er stor variasjon mellom type dekk og kjøretøy. Eksempelvis så er et tyngre kjøretøy beregnet å slite mer enn 12 kg per dekk per år, mens for personbiler er det beregnet å være 8-11 ganger mindre enn for tyngre kjøretøy.
  • Vinterdekk kan slippe mer mikroplast enn sommerdekk siden gummien er mykere, spesielt ved bruk i høyere temperaturer. Vinterdekk anbefales ikke brukt om sommeren.
  • Mengde mikroplast som avgis fra dekk avhenger av dekktype, kvalitet og gripeevne. Det er vist seg å være stor forskjell i hvor mye som slites av dekket, selv innenfor sommer- og vinterdekk.

Kontakter

PressevaktPressevakta svarer på førespurnader frå pressa

Bemanna mellom klokka 8 og 15.45 frå 15. september til 14. mai, mellom klokka 8 og 15 frå 15. mai til 14. september.

Tel:40 10 38 00presse@miljodir.no

Om oss

Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø
Våre hovedoppgaver er å redusere utslipp av klimagasser, forvalte norsk natur og hindre forurensning. Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet. Vi har i underkant av 700 ansatte ved våre to kontorer i Trondheim og Oslo, og ved Statens naturoppsyn (SNO) sine lokalkontor.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Miljødirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljødirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Miljødirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye