Google Norge

Nå trender disse matrettene på Google i Norge

Del

Høsten farger naturen, og på kjøkkenet skjer det spennende ting i norske hjem. Ferske søketrender fra Google avslører hva nordmenn spiser og drikker når bladene faller. Tradisjoner består, men nyere sesongtrender dukker også opp.

Generert med Google Gemini.
Generert med Google Gemini.

Høstens ubestridte konge er tilbake! Søkene etter fårikål har skutt i været med hele 1700 prosent den siste måneden. Kombinasjonen av lam, kål, vann, salt og pepper er tydeligvis den ultimate smaken av norsk høst. Også lam og kål som ingredienser dominerer søkelistene.

Men det er ikke bare den klassiske gryta som blir laget i norske hjem. Modige kokker og nysgjerrige førstegangsprøvere søker også på hvordan man lager smalahove.

– Matvanene våre endrer seg med årstidene, og søketallene viser tydelig at nordmenn nå vender tilbake til det kjente, kjære og varme. Like sikkert som at høsten kommer, er det at fårikål får en søketopp akkurat nå. Det skjer hvert år, forteller kommunikasjonssjef i Google Norge, Sondre Ronander.

Din digitale sous chef er her
Fårikålen er populær, men får konkurranse fra kontinentet. Den franske gryteklassikeren boeuf bourguignon har økt med over 150 prosent den siste måneden. Det er tydelig at flere er klare for nye høstsmaker.

Har du lyst til å prøve deg på en boeuf bourguignon, men føler deg ikke som en fransk mesterkokk? Googles nye AI-modus i Søk er din personlige sous chef. I stedet for å bla gjennom utallige oppskrifter, kan du nå spørre Google:

  • Vis meg hvordan jeg lager boeuf bourguignon, trinn for trinn.

  • Tilpass oppskriften til fire personer.

  • Gi meg en kjappere variant for hverdagen.

Og skulle noe gå galt? Du kan stille oppfølgingsspørsmål og få umiddelbare tips.

– Med AI-modus blir Søk mer som en samtale, forklarer Ronander. Du kan stille spørsmål akkurat som du ville gjort til en ekspert – for eksempel be om den enkleste måten å lage en rett på, eller hvordan du justerer oppskriften etter det du har i kjøleskapet. Målet er å gjøre søket mer personlig og relevant.

Høsten i en kopp
Fra Frankrike til kaffebaren – høsten byr også på spennende drikketrender fra hele verden.

Når det blir kaldere ute trenger vi noe som varmer, og det gjenspeiles tydelig i søkene. Interessen for pumpkin spice latte har økt med hele 130 prosent den siste måneden, og med Halloween rett rundt hjørnet, har også søkene på gresskar økt med 160 prosent. 

Men er det jul allerede? Det kan virke sånn! Varme klassikere som toddy (+80%) og gløgg (+60%) spirer. Kanskje julestemningen sniker seg inn litt ekstra tidlig i år?

Her er nordmenns søk på mat denne høsten

Matretter som har trendet den siste måneden

  1. Fårikål (+1,700%)

  2. Potetkake (+900%)

  3. Boeuf bourguignon (+150 %)

  4. Surkål (+90 %)

  5. Potetmos (+70 %)

Varme drikker som trender

  1. Pumpkin Spice Latte (+130%)

  2. Toddy (+80%)

  3. Gløgg (+60%)

  4. Masala Chai (+20%)

  5. Caffe Mocha (+20%)

Ingredienser som har trendet den siste måneden

  1. Svineknoke (+250 %)

  2. Lam (+250 %)

  3. Gresskar (+160 %)

  4. Kål (+80 %)

  5. Stekt reinsdyr (+70 %)

Mest søkte matretter sammen med «hvordan» den siste måneden

  1. Hvordan lager man smalahove

  2. Hvordan lager man risotto

  3. Hvordan lager man butter chicken

  4. Hvordan lager man makaronistuing

  5. Hvordan lager man ertesuppe

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Generert med Google Gemini.
Generert med Google Gemini.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye