HELP Forsikring

Sammen mot digital svindel - Møt Økokrim, Telenor, Sparebank 1 og HELP

Del

Tirsdag 21. oktober inviterer Sparebank 1 Utvikling og HELP Forsikring til et felles arrangement mot digital svindel. Samme dag kan du få juridiske råd om svindel fra HELPs advokater og frivillige fra Jussbuss og JURK. 

21. oktober møter du sentrale aktører i antisvindelarbeidet. Meld deg på digitalt eller møt opp fysisk hos Sparebank 1 i Oslo sentrum. Påmelding nedenfor.
21. oktober møter du sentrale aktører i antisvindelarbeidet. Meld deg på digitalt eller møt opp fysisk hos Sparebank 1 i Oslo sentrum. Påmelding nedenfor. HELP Forsikring

Antall svindler øker

Antall anmeldelser etter bedrageri på nett har økt med over 100 prosent de siste fem årene.
(Økokrim: «Beregnet utbytte fra bedragerier i Norge 2024»).

HELPs advokater har så langt i år mottatt mer enn 1.000 henvendelser om svindel av ulik type og omfang, og ligger an til å passere fjorårets tall (1.200). Såkalte investeringssvindler øker mest, der enkeltpersoner manipuleres til å «investere» pengene sine mot løfter om astronomisk gevinst.

21. oktober kl 8.30-9.30 arrangerer Sparebank 1 og HELP Forsikring live-sending om kampen mot digital svindel. Her møter du

  • Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling
    Svindeltrender og hva banken gjør for å stoppe svindel
  • Henrik Ekholt, forebyggende tiltakskoordinator i Økokrim
    Slik tenker svindlerne – statusbilde sett fra Økokrims side
  • Bjørn Ingeborgrud, Head of Product, Consumer Security, Telenor
    Hvordan bruke teknologi for å beskytte kunder og stoppe svindel
  • Ingvild Stjernen Tisløv – psykologspesialist i «Godt investert» - Hjelper finansinstitusjoner å identifisere og støtte kunder i sårbare situasjoner. Har møtt flere svindelofre, og vil blant annet fortelle om hvorfor vi lar oss manipulere, til tross for mange advarsler.
  • Petter Dines Olsen, advokat og fagansvarlig for svindelsaker i HELP
    Hvilke rettigheter har du hvis du blir svindlet

Påmelding 

Meld deg på til digital sending her:

Vil du være publikum under live-sendingen hos Sparebank 1 i Oslo sentrum? Meld deg på her.

HELP-dagen - Få gratis rådgivning mot svindel 

Etter live-sendingen fra Oslo sentrum kan du få svar på dine spørsmål om svindel fra advokatene i HELP Forsikring, i samarbeid med frivillige fra Jussbuss og JURK. Vi svarer på dine spørsmål i tidsrommet 11-15. Da kan du ringe oss på 22 99 99 90, men du kan allerede nå sende dine spørsmål til helpdagen@help.no, så skal vi svare så mange vi rekker i ovennevnte tidsrom.

For mer informasjon, kontakt
kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen 
HELP Forsikring, Tlf. 402 450 66 eller e-post: dab@help.no

kommunikasjonsdirektør Christine Meling Christensen
Sparebank 1 Utvikling, Tlf. 951 96 466 eller e-post: christine.meling.christensen@sparebank1.no

Om Sparebank 1 Utvikling
SpareBank 1 Utvikling er et eget teknologiselskap som de 12 SpareBank 1-bankene eier sammen. Selskapet skal gi bankene fart og styrke innen teknologisk innovasjon, faglig tyngde på tvers av en rekke områder og sørge for at de er helt i front når det gjelder brukeropplevelser, kundeverdi og konkurransekraft.

Om HELP Forsikring
HELP er landets største advokatselskap for privatpersoner med mer enn 200 ansatte advokater. Vi tilbyr advokathjelp innenfor privatlivets viktigste rettsområder: familie- og barnerett, arverett, kjøpsrett, fast eiendoms rettsforhold og id-tyveri. Advokathjelp fra HELP er dekket gjennom våre forsikringer. Hos oss betaler du aldri timepris - fordi rett skal være rett. For alle.

Nøkkelord

Kontakter

Dag Are Børresenkommunikasjonsdirektør/advokatHELP Forsikring

Dag Are er kommunikasjonsdirektør og advokat, og har ansvar for kommunikasjon, medie- og myndighetskontakt.

Tel:40245066dab@help.no

Lenker

Nordens spesialist på advokatforsikring for privatpersoner

HELP er landets største advokatselskap for privatpersoner med mer enn 200 ansatte advokater. Vi tilbyr advokathjelp innenfor privatlivets viktigste rettsområder: familie- og barnerett, arverett, kjøpsrett, fast eiendoms rettsforhold og id-tyveri. 

Våre kunder har LOfavør Advokatforsikring gjennom LO-forbundet sitt, eller kjøper HELP Boligkjøperforsikring hos eiendomsmegler. Kunder hos Telenor har advokatforsikring ved id-tyveri og netthets gjennom mobilabonnementet sitt. Mer enn 1 million nordmenn har rett til advokathjelp fra våre advokater. 

Vi løser dine juridiske utfordringer, skriver juridiske brev og avtaler, svarer på spørsmål om lov og rett, og forhandler på dine vegne. Og hvis saken må løses i retten, fører vi saken for deg. Les mer om hva HELPs advokater kan gjøre for deg på help.no.

HELP har kontorer i Stockholm, København og Helsinki. Hovedkontoret er på Majorstua i Oslo. 

Advokathjelp fra HELP er dekket av forsikringen. Hos oss betaler du aldri timepris - fordi rett skal være rett. For alle.

Følg pressemeldinger fra HELP Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra HELP Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra HELP Forsikring

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye