Norsk Scania

Første bil og ladeanlegg for MCS

Del

VESTBY: ASKO åpner Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading på Vestby. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden, er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.

FØRSTE: Denne Scania 40 R elektriske lastebilen med MCS-lading er den første i verden som skal gå ute hos kunde. ASKO Øst er første kunde som tar den i bruk, og det er Scania Pilot Partner som leverer bilen.
FØRSTE: Denne Scania 40 R elektriske lastebilen med MCS-lading er den første i verden som skal gå ute hos kunde. ASKO Øst er første kunde som tar den i bruk, og det er Scania Pilot Partner som leverer bilen.

Det nye ladeanlegget som Kempower nå har bygd for ASKO, vil åpne helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger med høyere totalvekter. Anlegget har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2. 

Scania viste for første gang sin Megawatt Charging System (MCS) løsning på en messe i juni i år. Scanias elektriske lastebiler av siste generasjon har kunnet lade med inntil 375 kW med CCS2-tilkoboblingen som har vært bransjestandarden for hurtiglading av både person- og nyttekjøretøy så langt. 

Førpremiere 

Den nye lastebilen som ASKO nå skal ta i bruk, kan lade med både den nye MCS- og den eksisterende CCS2-standarden. Den er en førpremiere og den første i verden levert i kundeoperasjon. Det er Scanias eget selskap Pilot Partner som står for leveransen. Bilen er en Scania 40 R med 400 kW i kontinuerlig effekt og er levert med de største batteriene på 624 kWh. 

NY KONTAKT: Den nye MCS-ladekontakten er trekantet og kan levere inntil 1,2 megawatt (MW).

Scania Pilot Partners oppgave er sammen med kunder å teste ut og videreutvikle ny teknologi før den går i serieproduksjon. Pilot Partner har også et særskilt og overordnet ansvar for support og dialog med kunden som bruker bilene. 

Kommer neste år

Scania åpner for å konfigurere og bestille nye elektriske lastebiler med MCS neste år. Det store fremskrittet med MCS-lading er ladehastigheten. Når leveransene av biler med MCS-lading starter, vil de kunne lade med inntil 1000 ampere eller 750 kW. Etter hvert vil ladehastigheten for hvor stor effekt bilene kan ta imot økes. 

TO KONTAKTER: På lastebilene med både MCS og CCS2-kontakt blir sistnevnte plassert bak batteripakken på passasjersiden av bilen.

Med ladehastigheten som er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, vil Scanias lastebiler med de største batteripakkene kunne lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. Det åpner for å kunne kjøre med større totalvekter over lengre distanser også med elektriske lastebiler uten å bruke mer enn de lovpålagte pausene til å lade. 

Valgmuligheter 

Bilene som skal leveres fra lanseringen av MCS og fremover, vil få MCS-kontakten plassert rett bak forhjulet på førersiden av bilen. Det er den samme plasseringen som CCS2-kontakten har hatt, og for disse bilene vil CCS2-kontakten bli flyttet i bakkant av batteripakken på høyre side av bilen. I fremtiden til det komme en kombinert kontakt som passer både MCS og CCS2 og være plassert bak forhjulet på førersiden. 

NYE HASTIGHETER: Det nye landeanlegget til ASKO på Vestby har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2. Totalt kan fire lastebiler lade om gangen.

Den nye elektriske Scaniaen som ASKO nå tar i bruk, er en Scania 40 R med boggi og styrbar sisteaksling. Bilen er bygget med den nye enmotors drivlinjen med den største effekten på 400 kW, og den har en firetrinns girkasse. Bilen er bygget med et skappåbygg med 20 pallplasser levert av SKAB, mens Thermo King leverer kjølemaskinen. 

Det nye ladeanlegget som ASKO har etablert, har til sammen to ladepunkter for MCS og fire ladepunkter for CCS2. De to for MCS har en maksimal ladehastighet på 1,2 megawatt, hver mens de fire CC2-kontaktene er på 560 kW.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye