Første bil og ladeanlegg for MCS
VESTBY: ASKO åpner Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading på Vestby. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden, er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.

Det nye ladeanlegget som Kempower nå har bygd for ASKO, vil åpne helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger med høyere totalvekter. Anlegget har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2.
Scania viste for første gang sin Megawatt Charging System (MCS) løsning på en messe i juni i år. Scanias elektriske lastebiler av siste generasjon har kunnet lade med inntil 375 kW med CCS2-tilkoboblingen som har vært bransjestandarden for hurtiglading av både person- og nyttekjøretøy så langt.
Førpremiere
Den nye lastebilen som ASKO nå skal ta i bruk, kan lade med både den nye MCS- og den eksisterende CCS2-standarden. Den er en førpremiere og den første i verden levert i kundeoperasjon. Det er Scanias eget selskap Pilot Partner som står for leveransen. Bilen er en Scania 40 R med 400 kW i kontinuerlig effekt og er levert med de største batteriene på 624 kWh.

Scania Pilot Partners oppgave er sammen med kunder å teste ut og videreutvikle ny teknologi før den går i serieproduksjon. Pilot Partner har også et særskilt og overordnet ansvar for support og dialog med kunden som bruker bilene.
Kommer neste år
Scania åpner for å konfigurere og bestille nye elektriske lastebiler med MCS neste år. Det store fremskrittet med MCS-lading er ladehastigheten. Når leveransene av biler med MCS-lading starter, vil de kunne lade med inntil 1000 ampere eller 750 kW. Etter hvert vil ladehastigheten for hvor stor effekt bilene kan ta imot økes.

Med ladehastigheten som er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, vil Scanias lastebiler med de største batteripakkene kunne lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. Det åpner for å kunne kjøre med større totalvekter over lengre distanser også med elektriske lastebiler uten å bruke mer enn de lovpålagte pausene til å lade.
Valgmuligheter
Bilene som skal leveres fra lanseringen av MCS og fremover, vil få MCS-kontakten plassert rett bak forhjulet på førersiden av bilen. Det er den samme plasseringen som CCS2-kontakten har hatt, og for disse bilene vil CCS2-kontakten bli flyttet i bakkant av batteripakken på høyre side av bilen. I fremtiden til det komme en kombinert kontakt som passer både MCS og CCS2 og være plassert bak forhjulet på førersiden.

Den nye elektriske Scaniaen som ASKO nå tar i bruk, er en Scania 40 R med boggi og styrbar sisteaksling. Bilen er bygget med den nye enmotors drivlinjen med den største effekten på 400 kW, og den har en firetrinns girkasse. Bilen er bygget med et skappåbygg med 20 pallplasser levert av SKAB, mens Thermo King leverer kjølemaskinen.
Det nye ladeanlegget som ASKO har etablert, har til sammen to ladepunkter for MCS og fire ladepunkter for CCS2. De to for MCS har en maksimal ladehastighet på 1,2 megawatt, hver mens de fire CC2-kontaktene er på 560 kW.
Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom