Lykkehjul og bildemanipulering i markedsføring kan bli forbudt
Bruk av lykkehjul, tidsbegrensede tilbud med nedtelling og automatisk påmeldinger kan bli forbudt med nytt regelverk. – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.

Den nye digitaltjenesteloven (Digital Services Act-DSA) strammer inn på hvilke digitale verktøy det er lov til å bruke på digitale plattformer for å påvirke brukere, for eksempel til å kjøpe et produkt.
Bilder eller videoer som vises så raskt at vi ikke bevisst legger merke til dem, lykkehjul og spill-mekanismer og tidsbegrensede tilbud med nedtellinger, som gir inntrykk av at vi må handle raskt, er blant annonseringsmetoder som kan bli forbudt, dersom loven blir vedtatt. Reglene skal bidra til å styrke brukernes rettigheter og gjelder alle digitale plattformer, uavhengig av hvor de befinner seg.
- Dette er manipulerende design, som fører forbrukere bak lyset og begrenser mulighetene til å ta frie og informerte valg. Derfor kan dette bli ulovlig, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Avanserte metoder for påvirkning
Ifølge Sharma er manipulerende design en utbredt praksis som påvirke brukerne på en måte som er vanskelig å avdekke, og vanskelig å motstå for brukerne.
– Mange blir forledet eller lurt av manipulerende design, ikke fordi de er kunnskapsløse, men fordi teknologien er svært avansert, bruker store mengder data om oss og utnytter vår sårbarhet, sier Sharma.
Mindreårige og sårbare ekstra beskyttet
DSA pålegger også de største digitale plattformene, som Meta, Snapchat, Amazon og Temu, større ansvar for hvordan tredjepartsaktører annonserer på deres plattformer.
Det er særlig sårbare grupper, som barn og ungdom, som skal beskyttes mot denne formen for påvirkning.
– Teknologi som utnytter svakheter hos sårbare grupper, særlig mindreårige, bryter med våre rettigheter til blant annet likebehandling og forbrukervern. Barn og ungdom skal også beskyttes mot atferdsbasert markedsføring, som innebærer at plattformene samler inn de mindreåriges informasjon om deres atferd på nett, og bruker denne i annonsering for å nå dem, sier Sharma
De digitale annonseinvesteringene i Norge var 2024 estimert til cirka 19 milliarder kroner, ifølge Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noKamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noFølg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier10.10.2025 08:12:37 CEST | Pressemelding
Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.
Slik forbereder du deg på høststorm2.10.2025 13:12:59 CEST | Pressemelding
Årets første høststorm er ventet å treffe store deler av landet på fredag. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer om at både mobil- og internett kan ryke.
Ønsker strenge KI-regler1.10.2025 11:02:16 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn ønsker strenge regler for hvordan kunstig intelligens skal kunne brukes. – Vi skal beskytte brukerne, uten å kvele muligheter for innovasjon, sier Nkom.
Stor tro på egen beredskap: - Menn mer naive enn kvinner1.10.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Halve Norge mener de er forberedt på å miste mobil og internett i flere dager. – Det er en falsk trygghet, mener sikkerhetsdirektør.
Advarer mot å stole blindt på GPS – lær deg kart og kompass17.9.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
GPS er en tjeneste de fleste tar for gitt – men den og andre navigasjonssystemer er langt mer sårbare enn mange er klar over. Nå oppfordrer myndighetene til at du børster støv av gamle kunnskaper om bruk av kart og kompass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom