Lokker med gratis strøm i nord
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.

Prosjektet er delt i tre kontrakter, entreprise 1 (E1), entreprise 2 (E2) og entreprise 3 (E3).
E1 som nå er utlyst i Doffin ligger i retning Alta, altså nord i prosjektområdet. Det er en utførelsesentreprise med tilbudsfrist 02.12.2025, og prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Det skal blant annet bygges 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet og bygges en adkomstbru til tunnelområdet.
Byggetrinn E2 er 4,2 kilometer tunnelen og 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Mens E3 er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn. E2 og E3 klargjøres nå for utlysning.
Strenge klimakrav
Vegvesenet er pålagt å vekte klima og miljø med 30 % ved tildeling av oppdrag. Det er vanskelig å oppnå kun gjennom konkurransekrav. I dette prosjektet er derfor er klima og miljøtiltakene lagt inn som obligatoriske krav. Det vil si krav entreprenør må levere på for å kunne vinne kontrakten. Fra 20 august 2026 skal all massetransport og massehåndtering inne på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri.
– Vi tvinger dermed de som vinner våre kontrakter til å stille med elektriske lastebiler eller annet egent utstyr for transport med null utslipp, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.
Fristen for å ha utstyret på plass er satt et stykke ut i anleggsperioden for å gi entreprenørene tid til å skaffe seg rett utstyr. Men fristen ar absolutt og kan ikke forhandles.
– Dersom kravet ikke er innfridd innen 20. august vil all massetransport og massehåndtering bli stoppet.
I tillegg skal alle kjøretøy for persontransport og alle varebiler under 3,5 tonn som brukes inne på anlegget være utslippsfrie
I E1 skal det flyttes opp mot 130 000 kubikkmeter (m3) masse og i E2 med tunneldrift skal omkring en million kubikkmeter flyttes. Prosjektledelsen i Finnmark har god erfaring med å bruke el-kjøretøy til massetransport fra utbyggingen på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes.
– Vi regner med å kunne spare naturen og klimaet for ca 47 tonn Co2-ekvivalenter ved å få 80 % av utkjøring, og transport av massene gjort med utslippsfrie kjøretøy.
Vegvesenet tar regninga
Statens vegvesen har alle rede fått høyspentkabler strukket frem til anleggsområdet og vil etablere trafo og fire ladestasjoner som skal være klar til anleggsstart. To ladestasjoner for tyngre kjøretøy og to for mindre kjøretøy.
– Vi betaler til og med strømmen som går med til å transportere massene gjennom anleggsperioden. For den som vinner oppdraget blir det dermed både enkelt og ganske lukrativt å ta i bruk el-kjøretøy så fort som mulig. Det må kunne kalles en klimagulrot, sier Thomassen.
Den største entreprisen med tunnelen (E2) er planlagt utlyst sommeren 2026, og E3 senere samme år. Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.
Nøkkelord
Kontakter
Stig Roger ThomassenPlan- og prosjekteringslederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:95915193stig.thomassen@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ryfylke - offisiell opning av Juvo rasteplass14.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Tysdag 11. november opna Statens vegvesen ein ny rasteplass i Brattlandsdalen langs Nasjonal turistveg Ryfylke. Torbjørn Indrebø, varaordførar i Suldal kommune, stod for den offisielle opninga.
Veioppmerking vil gi kø på E18 fra fredag til lørdag13.11.2025 14:08:03 CET | Pressemelding
Fra fredag kveld til lørdag formiddag blir det arbeidet med veioppmerking på E18, det vil gi innsnevringer og kø også denne helgen.
Testar eigen kolonne for tungbilar over E134 Haukelifjell13.11.2025 14:00:28 CET | Pressemelding
Kommande vinter vil Statens vegvesen prøva ut eigen tungbilkolonne når Haukelifjellet blir stengd for vanlege køyretøy. Det blir strenge krav for å bli med.
Vil du prøvekjøre ny riksveg 3 forbi Messeltsvingene?12.11.2025 11:16:08 CET | Presseinvitasjon
Statens vegvesen åpner ny veg forbi de ulykkesutsatte Messeltsvingene på rv. 3, onsdag 26. november. Onsdag 19. november 10:00-12:00 kan media prøvekjøre den nye vegstrekningen sammen med Olsbakk transport og Vegvesenet.
Øving i Skogafjellstunnelen12.11.2025 07:56:34 CET | Pressemelding
Måndag 17. og 24. november held Statens vegvesen brannvernøving i E39 Skogafjellstunnelen i Bjørnafjorden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom