Statens vegvesen

Lokker med gratis strøm i nord

Del

Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.

Bildet er et dronebilde av den trangeste delen av E45 kløfta. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel. Erik Larssuen / Statens vegvesen

Prosjektet er delt i tre kontrakter, entreprise 1 (E1), entreprise 2 (E2) og entreprise 3 (E3).

E1 som nå er utlyst i Doffin ligger i retning Alta, altså nord i prosjektområdet. Det er en utførelsesentreprise med tilbudsfrist 02.12.2025, og prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Det skal blant annet bygges 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet og bygges en adkomstbru til tunnelområdet.

Byggetrinn E2 er 4,2 kilometer tunnelen og 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Mens E3 er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn. E2 og E3 klargjøres nå for utlysning.

Se dronefilm fra Kløfta her

Strenge klimakrav

Stortinget har vedtatt at 30 prosent av kostnaden i vegprosjektene Vegvesenet bygger skal vøre knyttet til klima og miljøtiltak. Da dette somregel er vanskelig å oppnå gjennom konkurransekrav er klima og miljøtiltakene i dette prosjektet lagt inn som obligatoriske krav entreprenør må levere på for å kunne vinne kontrakten. Fra 20 august 2026 skal all massetransport og massehåndtering inne på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri.

– Vi tvinger dermed de som vinner våre kontrakter til å stille med elektriske lastebiler eller annet egent utstyr for transport med null utslipp, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.

Fristen for å ha utstyret på plass er satt et stykke ut i anleggsperioden for å gi entreprenørene tid til å skaffe seg rett utstyr.  Men fristen ar absolutt og kan ikke forhandles.

–  Dersom kravet ikke er innfridd innen 20. august vil all massetransport og massehåndtering bli stoppet.

I tillegg skal alle kjøretøy for persontransport og alle varebiler under 3,5 tonn som brukes inne på anlegget være utslippsfrie

I E1 skal det flyttes opp mot 130 000 kubikkmeter (m3) masse og i E2 med tunneldrift skal omkring en million kubikkmeter flyttes. Prosjektledelsen i Finnmark har god erfaring med å bruke el-kjøretøy  til massetransport fra utbyggingen på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes.

–  Vi regner med å kunne spare naturen og klimaet for et direkte utslipp av 330 kilo Co2 ved å får det meste av utkjøring, og transport av massene gjort med utslippsfrie kjøretøy.

Vegvesenet tar regninga

Statens vegvesen har alle rede fått høyspentkabler strukket frem til anleggsområdet og vil etablere trafo og fire ladestasjoner som skal være klar til anleggsstart. To ladestasjoner for tyngre kjøretøy og to for mindre kjøretøy.

– Vi betaler til og med strømmen som går med til å transportere massene gjennom anleggsperioden. For den som vinner oppdraget blir det dermed både enkelt og ganske lukrativt å ta i bruk el-kjøretøy så fort som mulig. Det må kunne kalles en klimagulrot, sier Thomassen.

Den største entreprisen med tunnelen (E2) er planlagt utlyst sommeren 2026, og E3 senere samme år. Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet er et dronebilde av den trangeste delen av E45 kløfta. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Flaskehalsen: Dagens E45 gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt veg. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Erik Larssuen / Statens vegvesen
Last ned bilde
Kart som viser hvor Kløfta ligger i landet vårt. Bildeteksten sier, Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark.
Kløfta : Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en svært viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet viser de tre entreprisenes ulike områder i et kart. Bildeteksten sier, Inndeling i tre kotrakter: E1 Forberedende arbeid. Dagsone nord, strøm, interimsbru og massedepot,  E2 Tunnel, dagsone sør og dagsone nord fra tunnel til bru , E3 Eibyelva bru
Inndeling i tre kotrakter: E1 Forberedende arbeid. Dagsone nord, strøm, interimsbru og massedepot, E2 Tunnel, dagsone sør og dagsone nord fra tunnel til bru , E3 Eibyelva bru
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye