Lokker med gratis strøm i nord
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.

Prosjektet er delt i tre kontrakter, entreprise 1 (E1), entreprise 2 (E2) og entreprise 3 (E3).
E1 som nå er utlyst i Doffin ligger i retning Alta, altså nord i prosjektområdet. Det er en utførelsesentreprise med tilbudsfrist 02.12.2025, og prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Det skal blant annet bygges 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet og bygges en adkomstbru til tunnelområdet.
Byggetrinn E2 er 4,2 kilometer tunnelen og 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Mens E3 er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn. E2 og E3 klargjøres nå for utlysning.
Strenge klimakrav
Vegvesenet er pålagt å vekte klima og miljø med 30 % ved tildeling av oppdrag. Det er vanskelig å oppnå kun gjennom konkurransekrav. I dette prosjektet er derfor er klima og miljøtiltakene lagt inn som obligatoriske krav. Det vil si krav entreprenør må levere på for å kunne vinne kontrakten. Fra 20 august 2026 skal all massetransport og massehåndtering inne på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri.
– Vi tvinger dermed de som vinner våre kontrakter til å stille med elektriske lastebiler eller annet egent utstyr for transport med null utslipp, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.
Fristen for å ha utstyret på plass er satt et stykke ut i anleggsperioden for å gi entreprenørene tid til å skaffe seg rett utstyr. Men fristen ar absolutt og kan ikke forhandles.
– Dersom kravet ikke er innfridd innen 20. august vil all massetransport og massehåndtering bli stoppet.
I tillegg skal alle kjøretøy for persontransport og alle varebiler under 3,5 tonn som brukes inne på anlegget være utslippsfrie
I E1 skal det flyttes opp mot 130 000 kubikkmeter (m3) masse og i E2 med tunneldrift skal omkring en million kubikkmeter flyttes. Prosjektledelsen i Finnmark har god erfaring med å bruke el-kjøretøy til massetransport fra utbyggingen på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes.
– Vi regner med å kunne spare naturen og klimaet for ca 47 tonn Co2-ekvivalenter ved å få 80 % av utkjøring, og transport av massene gjort med utslippsfrie kjøretøy.
Vegvesenet tar regninga
Statens vegvesen har alle rede fått høyspentkabler strukket frem til anleggsområdet og vil etablere trafo og fire ladestasjoner som skal være klar til anleggsstart. To ladestasjoner for tyngre kjøretøy og to for mindre kjøretøy.
– Vi betaler til og med strømmen som går med til å transportere massene gjennom anleggsperioden. For den som vinner oppdraget blir det dermed både enkelt og ganske lukrativt å ta i bruk el-kjøretøy så fort som mulig. Det må kunne kalles en klimagulrot, sier Thomassen.
Den største entreprisen med tunnelen (E2) er planlagt utlyst sommeren 2026, og E3 senere samme år. Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.
Nøkkelord
Kontakter
Stig Roger ThomassenPlan- og prosjekteringslederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:95915193stig.thomassen@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
Arbeid i Strindheimtunnelen4.12.2025 12:36:40 CET | Pressemelding
Statens vegvesen må utføre nødvendig arbeid på de elektriske installasjonene i Strindheimtunnelen i uke 50 og 51.
Tar i bruk bilskilt av resirkulert aluminium4.12.2025 11:56:37 CET | Pressemelding
I desember ruller de første bilene med skilt av resirkulert aluminium ut på norske veier. Dette bidrar til lavere utslipp og mer bærekraftig ressursbruk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom