Lokker med gratis strøm i nord
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.

Prosjektet er delt i tre kontrakter, entreprise 1 (E1), entreprise 2 (E2) og entreprise 3 (E3).
E1 som nå er utlyst i Doffin ligger i retning Alta, altså nord i prosjektområdet. Det er en utførelsesentreprise med tilbudsfrist 02.12.2025, og prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Det skal blant annet bygges 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet og bygges en adkomstbru til tunnelområdet.
Byggetrinn E2 er 4,2 kilometer tunnelen og 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Mens E3 er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn. E2 og E3 klargjøres nå for utlysning.
Strenge klimakrav
Stortinget har vedtatt at 30 prosent av kostnaden i vegprosjektene Vegvesenet bygger skal vøre knyttet til klima og miljøtiltak. Da dette somregel er vanskelig å oppnå gjennom konkurransekrav er klima og miljøtiltakene i dette prosjektet lagt inn som obligatoriske krav entreprenør må levere på for å kunne vinne kontrakten. Fra 20 august 2026 skal all massetransport og massehåndtering inne på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri.
– Vi tvinger dermed de som vinner våre kontrakter til å stille med elektriske lastebiler eller annet egent utstyr for transport med null utslipp, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.
Fristen for å ha utstyret på plass er satt et stykke ut i anleggsperioden for å gi entreprenørene tid til å skaffe seg rett utstyr. Men fristen ar absolutt og kan ikke forhandles.
– Dersom kravet ikke er innfridd innen 20. august vil all massetransport og massehåndtering bli stoppet.
I tillegg skal alle kjøretøy for persontransport og alle varebiler under 3,5 tonn som brukes inne på anlegget være utslippsfrie
I E1 skal det flyttes opp mot 130 000 kubikkmeter (m3) masse og i E2 med tunneldrift skal omkring en million kubikkmeter flyttes. Prosjektledelsen i Finnmark har god erfaring med å bruke el-kjøretøy til massetransport fra utbyggingen på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes.
– Vi regner med å kunne spare naturen og klimaet for et direkte utslipp av 330 kilo Co2 ved å får det meste av utkjøring, og transport av massene gjort med utslippsfrie kjøretøy.
Vegvesenet tar regninga
Statens vegvesen har alle rede fått høyspentkabler strukket frem til anleggsområdet og vil etablere trafo og fire ladestasjoner som skal være klar til anleggsstart. To ladestasjoner for tyngre kjøretøy og to for mindre kjøretøy.
– Vi betaler til og med strømmen som går med til å transportere massene gjennom anleggsperioden. For den som vinner oppdraget blir det dermed både enkelt og ganske lukrativt å ta i bruk el-kjøretøy så fort som mulig. Det må kunne kalles en klimagulrot, sier Thomassen.
Den største entreprisen med tunnelen (E2) er planlagt utlyst sommeren 2026, og E3 senere samme år. Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.
Nøkkelord
Kontakter
Stig Roger ThomassenPlan- og prosjekteringslederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:95915193stig.thomassen@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Kontrakt signert for tunnel og skredsikring på rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane - byggestart nærmer seg10.10.2025 09:35:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS om bygging av tunnel og skredsikring på riksveg 13 i Suldal. Prosjektet skal lede trafikken forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane, og vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold på en viktig transportåre gjennom Ryfylke.
– Gjorde fleire utbetringar på tunnel når vi likevel var inne og gjorde vedlikehald9.10.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben med Vågstunnelen viser kor mykje vi kan gjera i ein tunnel når vi likevel er inne, med god planlegging og godt samarbeid med ein dyktig og framoverlent entreprenør.
Vegvesenet og fylkeskommunen går sammen om driftskontrakt for Telemark vest9.10.2025 10:57:39 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.
Aukar køyrehøgda i E16 Knoltatunnelen9.10.2025 08:22:00 CEST | Pressemelding
For å betra tilhøva for transportnæringa, aukar Statens vegvesen no køyrehøgda i E16 Knoltatunnelen mellom Evanger og Bulken i Voss herad.
Gjennomslag i Høviktunnelen på E18 Vestkorridoren8.10.2025 16:56:03 CEST | Pressemelding
Det er rett over tusen dager siden første salve gikk av for Høviktunnelen. I dag var det gjennomslag i begge løp i den nye E18-tunnelen i Bærum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom