NAF

NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral

Del

Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.

Kvinne som venter på en bussholdeplass
Færre avganger og høyere priser kan gjøre at flere bytter bort kollektivtransport med bilen, advarer NAF NAF

KS har varslet at det er krise i kollektivtransporten. Syv fylker melder om en 30 % kostnadsøkning i deres kontrakter, ifølge Dagsrevyen 09.oktober. Det kan bety færre avganger og dyrere billetter.

Samtidig viser NAFs Trafikantbarometer 2025 at mange gjerne skulle reist mer med kollektivtransport hvis tilbudet blir bedre. Hele 56 prosent oppgir at de gjerne setter seg på buss, trikk og bane. Den landsomfattende undersøkelsen er utført av Norstat for NAF.

– Et dårligere kollektivtilbud, spesielt i byer og tettsteder der tilbudet allerede er svakt, kan bety at flere setter seg i bilen, sier Handagard. – Dette er stikk i strid med målsettingene i mange byer som har bypakker og byvekstavtaler. For mange kan dette bety mer køkjøring og høyere bompengeregning. Men hvis bussen ikke går, blir bilen alternativet, sier hun.  

Lavere pris høyt etterspurt

I undersøkelsen er folk tydelige på hvilke tiltak som vil få dem til å reise mer med kollektivtransport. Det er lavere pris på billetter, kortere reisetid og flere avganger. Også tilgang på pendlerparkering er høyt etterspurt. Tallene viser at kutt i rutetilbud og høyere priser kan gjøre det mindre aktuelt for folk å bruke kollektivtilbudet. 

– Vi ser at folk er absolutt positive til å bruke mer kollektivtransport. Men det må passe med hverdagen, og et tilbud som bygges ned vil bli stadig mindre attraktivt, advarer Handagard.

Hun mener at kollektivkrisa kan få varige følger dersom ikke fylkene får økte tilskudd som gjør at de kan opprettholde tilbudet.

– Det tar tid å endre reisevaner. Hvis folk først må bytte tilbake til bil, fordi tilbudet forsvinner, kan det bli enda vanskeligere å overtale folk til å bruke kollektivtransporten fremover. Da får du en ond spiral der tilbudet blir mindre og mindre attraktivt, sier hun.

Bakgrunn:

NAF Trafikantbarometer 2025. Undersøkelsen er landsrepresentativ og utført av Norstat på oppdrag fra NAF. Spørsmålet «Ville du reist mer med kollektivtransport dersom det var…» er stilt til 3098 personer som i dag bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen.

N=3098

Lavere pris på enkeltbilletter

44 %

Kortere reisetid

41 %

Flere avganger

39 %

Tilgang på pendlerparkering

35 %

Et fleksibelt månedskort hvor du betaler etter hvor mange ganger du reiser

34 %

Færre forsinkelser

33 %

Et månedskort med flere transporttjenester (taxi, elsparkesykkel, bysykkel ol.)

26 %

Mindre trengsel

26 %

Dårligere tilgang på parkering

17 %

Økte bompenger

12 %

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. NAF er en landsomfattende organisasjon med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye