Statens vegvesen

Kontrakt signert for tunnel og skredsikring på rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane - byggestart nærmer seg

Del

Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS om bygging av tunnel og skredsikring på riksveg 13 i Suldal. Prosjektet skal lede trafikken forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane, og vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold på en viktig transportåre gjennom Ryfylke.

Bilde av prosjektleder i Statens vegvesen Geir Strømstad, viseadministrerende direktør i Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) Dag Rindal Brox, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik og anleggssjef i Risa Kato Risa som i dag har signert kontrakten på riksvei 13 Lovraeidet-Rødsliane
Fra venstre prosjektleder i Statens vegvesen Geir Strømstad, viseadministrerende direktør i Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) Dag Rindal Brox, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik og anleggssjef i Risa Kato Risa har i dag signert kontrakten på riksvei 13 Lovraeidet-Rødsliane Kathrine Hausken Kase Statens vegvesen

Skredsikringsprosjektet ble lyst ut 7. november 2024, og etter prekvalifisering ble fem entreprenører invitert til å levere tilbud. Statens vegvesen mottok flere gode tilbud, og etter en grundig evaluering av disse ble det klart at arbeidsfellesskapet JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS (LNS) ble innstilt til tildeling av kontrakten. 
 
Tunnel forbi skredutsatt strekning 
Kontrakten er inngått som en totalentreprise med forhandling, og omfatter detaljprosjektering og bygging av en om lag tre kilometer lang tunnel forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane. Entreprisen inkluderer også tilhørende konstruksjoner, elektro- og sikkerhetsinstallasjoner, samt etablering av nytt kryssområde og kollektivknutepunkt på Lovraeidet. Kontraktens verdi er estimert til rundt 900 millioner kroner eksklusive merverdiavgift. 
 
Viktig for lokalsamfunn og næringsliv 
Riksvei 13 er en sentral transportåre gjennom Ryfylke og har status som nasjonal turistveg.  
Strekningen mellom Lovraeidet og Rødsliane har lenge vært preget av stein- og snøskred, noe som har skapt utfordringer for både lokalbefolkning, næringsliv og reisende. 
 
- Dette er et etterlengtet prosjekt som vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold, og styrke forbindelsen mellom bygdene i Suldal og resten av regionen, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik. 
 
Oppstart og framdrift 
Anleggsarbeidene vil starte i løpet av vinteren 2025, og prosjektet har en forventet byggetid på rundt tre år. Målet er ferdigstillelse i slutten av 2029. 
 
- Nå starter bygging av tunnel og skredsikring på strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal. Det vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet for både fastboende og næringslivet på riksveg 13 gjennom Ryfylke, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. 
 
- Anleggsarbeidene vil by på utfordringer undervegs der påhuggsområdet ved Lovrafjorden er nok den mest utfordrende anleggsteknisk, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tunnelinnslaget, kulverten og sjøfyllingen ved Lovraeidet
Tunnelinnslaget, kulverten og sjøfyllingen ved Lovraeidet
Illustrasjon Multiconsult Multiconsult / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye