Statens vegvesen

Riksveg 2 får ny vinterstandard – trygg veg med mindre salt og smartere drift

Del

Fra og med denne vintersesongen endrer Statens vegvesen vinterdriftsklasse på riksveg 2 fra DkB til DkC. Det betyr at vegen fortsatt skal være trygg og fremkommelig, men med mindre bruk av salt og smartere drift.

Når riksveg 2 får ny vinterdriftsklasse blir kravene til friksjon de samme som før - sikkerheten for bilistene blir ikke påvirket av endringen. (Illustrasjonsfoto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen)
Når riksveg 2 får ny vinterdriftsklasse blir kravene til friksjon de samme som før - sikkerheten for bilistene blir ikke påvirket av endringen. (Illustrasjonsfoto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen)

– Dette er en standard vi har lang og god erfaring med, som gir både trygghet og mer miljøvennlig drift, sier seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.

Riksveg 2 går mellom Morokulien på riksgrensa i sør og Elverum i nord.

Dk står for driftsklasse.

Hva betyr det for deg som kjører på riksveg 2?

Tidligere har riksveg 2 hatt vinterdriftsklasse DkB, som innebærer at veien skal være bar –tørr eller våt – mesteparten av tiden, men at hard snø og is er tillatt utenom hjulsporene i et begrenset tidsrom.

– Nå går vi over til klasse DkC. Det innebærer at i perioder med lite nedbør eller rimdannelse, og ved temperaturer rundt null grader, skal vegbanen være fri for is og snø. I kalde perioder og ved større snøfall, kan vegbanen ha et hardt og jevnt snø- og isdekke, sier Løvseth.

Hun understreker at kravene til friksjon – altså hvor godt dekkene får tak – er de samme som før. Det betyr at sikkerheten for bilistene ikke blir påvirket av endringen.

Hvorfor gjør vi dette?

Erfaringer fra andre veger i Innlandet viser at DkC gir god fremkommelighet og trygg ferdsel med mindre saltbruk. Det er den vanligste vinterdriftsklassen i Innlandet, og brukes blant annet på riksveg 3 gjennom Østerdalen, E6 Otta-Lillehammer og E16 gjennom Valdres.

For at saltet skal virke, kreves det en ganske stor mengde kjøretøy som passerer.

– Klimaet i Innlandet gjør at det kreves uforholdsmessig mye salt for å holde veger med middels til lav trafikk bare. Med DkC får vi en mer tilpasset standard som gir trygg veg uten å bruke mer ressurser enn nødvendig, sier Marthe Tøsse Løvseth.

Smartere drift med ny teknologi

– Samtidig som vi endrer vinterdriftsklasse, tar Statens vegvesen og våre entreprenører i bruk digitale og sensorbaserte løsninger som gir bedre oversikt over vær og føreforhold. Det gjør at vi kan bruke riktig mengde salt til riktig tid og sikre god fremkommelighet uansett vær, sier Løvseth.

Streknings-ATK ved Sigernessjøen – for tryggere fart

I tillegg etableres det streknings-ATK ved Sigernessjøen på riksveg 2. Dette er en automatisk fartskontroll som måler gjennomsnittsfarten over en lengre strekning, ikke bare ved ett punkt.

– Erfaringer fra andre steder i landet viser at streknings-ATK gir varig fartsreduksjon og færre ulykker. Det er et effektivt tiltak for tryggere trafikk, sier Marte Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.

Strekningen har hatt utfordringer med høy fart, og ATK-tiltaket kommer som en del av en bredere innsats for å gjøre riksveg 2 tryggere – både gjennom bedre vinterdrift og teknologiske løsninger.

Les mer om vinterdrift og de ulike vinterdriftsklassene:
Brøyting, strøing og salting | Statens vegvesen

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Når riksveg 2 får ny vinterdriftsklasse blir kravene til friksjon de samme som før - sikkerheten for bilistene blir ikke påvirket av endringen. (Illustrasjonsfoto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen)
Når riksveg 2 får ny vinterdriftsklasse blir kravene til friksjon de samme som før - sikkerheten for bilistene blir ikke påvirket av endringen. (Illustrasjonsfoto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen)
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye