Gjennomslag i Høviktunnelen på E18 Vestkorridoren
Det er rett over tusen dager siden første salve gikk av for Høviktunnelen. I dag var det gjennomslag i begge løp i den nye E18-tunnelen i Bærum.

– Dette er en viktig milepæl for E18 Vestkorridoren, og det er med stolthet jeg også kan si at vi ligger godt an innenfor både kostnad, tid, sikkerhet og kvalitet, sier assisterende vegdirektør Ove Myrvåg.
Siden første salve ble avfyrt fra Ramstadsletta i januar 2023 og fra Strand i april 2024, har det blitt jobbet for fullt med den nye E18-tunnelen i Bærum. Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd frem hverandre.
Det var leder i ungdomsrådet i Bærum, Karianne Kirksæther, som fikk æren av å trykke på utløserknappen for gjennomslagssalven sammen med bergsprenger hos entreprenør Skanska.
Utfordrende fjell og tett på naboer
Arbeidet med Høviktunnelen har pågått døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. Det er mer enn 5000 naboer innenfor 100 meter fra anleggsområdet.
– Vi vet det kan være krevende å bo så tett på et anleggsområde over så lang tid. Vi takker alle som har stått ut med oss så langt – og som må stå ut med oss noen år til, sier Myrvåg.
Fjellkvaliteten på strekningen mellom Ramstadsletta og Strand har vært varierende, og flere steder er det lite fjell mellom tunneltaket og bakken ovenfor. Det kombinert med å være i et tettbebygd område gjør tunnelarbeidet komplekst.
Fortsatt gjenstår mye arbeid
Tunnelen blir i underkant av to kilometer lang, og bygges som en toløpstunnel med tre felt i hver retning. Tunnelen vil flytte en av landets mest trafikkerte veier under bakken. Selv om det har vært gjennomslag i dag, gjenstår det mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk.
Vestgående løp i Høviktunnelen planlegges åpnet våren 2027, mens tunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av sommeren 2028.
Fakta om Høviktunnelen
- 1 950 meter E18-tunnel i to løp med tre kjørefelt i hver retning. Ett felt i hver retning planlegges som kollektiv-/sambruksfelt.
- Det meste av tunnelen (ca. 1 650 meter i hvert løp) går i berg. Resten er betongtunnel og -portal.
- 14 havarinisjer der kjøretøy kan stoppe ved ev. problemer.
- Teknisk bygg felt inn i et bergrom på 3 600 m3
- To pumpestasjoner for å behandle vannet i tunnelen under drift.
- 28 nødstasjonsnisjer til bruk i nødstilfelle
- Syv tverrforbindelser
- Ett sedimenteringsbasseng
Nøkkelord
Kontakter
Tom HedalenStatens vegvesen Utbygging, Prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Tel:90959433tom.hedalen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Anleggsarbeidet fortsetter på E18 i Bærum, og vil gi lange køer også denne helgen6.11.2025 15:08:49 CET | Pressemelding
Statens vegvesen fortsetter arbeidet på E18 ved Fornebu. Denne helgen blir det også innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker.
Den midlertidige E6 i Levanger åpner lørdag5.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Til helgen er det slutt på lange omkjøringer. Den midlertidige vegen forbi rasstedet åpner lørdag 8. november, én uke før annonsert dato.
Har sikra dei fire mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Dei mest skredutsette fjellovergangane i Sør-Noreg har fått nye skredtårn på plass før vinteren, for å hindre ukontrollerte snøskred mot open veg.
Markerte oppstart på E39 Veibustkrysset3.11.2025 16:26:45 CET | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås og Sula-ordførar Turid Humlen tok mandag første spadestikk for utbetring av E39 Veibustkrysset.
Statens vegvesen tar i bruk opsjon i fem av åtte driftskontrakter3.11.2025 11:51:30 CET | Pressemelding
Fem av åtte vegdriftskontrakter som går ut i 2026, forlenges med to eller tre år, etter at Statens vegvesen har blitt enig med entreprenørene om å ta ut opsjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom