Gjennomslag i Høviktunnelen på E18 Vestkorridoren
Det er rett over tusen dager siden første salve gikk av for Høviktunnelen. I dag var det gjennomslag i begge løp i den nye E18-tunnelen i Bærum.

– Dette er en viktig milepæl for E18 Vestkorridoren, og det er med stolthet jeg også kan si at vi ligger godt an innenfor både kostnad, tid, sikkerhet og kvalitet, sier assisterende vegdirektør Ove Myrvåg.
Siden første salve ble avfyrt fra Ramstadsletta i januar 2023 og fra Strand i april 2024, har det blitt jobbet for fullt med den nye E18-tunnelen i Bærum. Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd frem hverandre.
Det var leder i ungdomsrådet i Bærum, Karianne Kirksæther, som fikk æren av å trykke på utløserknappen for gjennomslagssalven sammen med bergsprenger hos entreprenør Skanska.
Utfordrende fjell og tett på naboer
Arbeidet med Høviktunnelen har pågått døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. Det er mer enn 5000 naboer innenfor 100 meter fra anleggsområdet.
– Vi vet det kan være krevende å bo så tett på et anleggsområde over så lang tid. Vi takker alle som har stått ut med oss så langt – og som må stå ut med oss noen år til, sier Myrvåg.
Fjellkvaliteten på strekningen mellom Ramstadsletta og Strand har vært varierende, og flere steder er det lite fjell mellom tunneltaket og bakken ovenfor. Det kombinert med å være i et tettbebygd område gjør tunnelarbeidet komplekst.
Fortsatt gjenstår mye arbeid
Tunnelen blir i underkant av to kilometer lang, og bygges som en toløpstunnel med tre felt i hver retning. Tunnelen vil flytte en av landets mest trafikkerte veier under bakken. Selv om det har vært gjennomslag i dag, gjenstår det mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk.
Vestgående løp i Høviktunnelen planlegges åpnet våren 2027, mens tunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av sommeren 2028.
Fakta om Høviktunnelen
- 1 950 meter E18-tunnel i to løp med tre kjørefelt i hver retning. Ett felt i hver retning planlegges som kollektiv-/sambruksfelt.
- Det meste av tunnelen (ca. 1 650 meter i hvert løp) går i berg. Resten er betongtunnel og -portal.
- 14 havarinisjer der kjøretøy kan stoppe ved ev. problemer.
- Teknisk bygg felt inn i et bergrom på 3 600 m3
- To pumpestasjoner for å behandle vannet i tunnelen under drift.
- 28 nødstasjonsnisjer til bruk i nødstilfelle
- Syv tverrforbindelser
- Ett sedimenteringsbasseng
Nøkkelord
Kontakter
Tom HedalenStatens vegvesen Utbygging, Prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Tel:90959433tom.hedalen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
Arbeid i Strindheimtunnelen4.12.2025 12:36:40 CET | Pressemelding
Statens vegvesen må utføre nødvendig arbeid på de elektriske installasjonene i Strindheimtunnelen i uke 50 og 51.
Tar i bruk bilskilt av resirkulert aluminium4.12.2025 11:56:37 CET | Pressemelding
I desember ruller de første bilene med skilt av resirkulert aluminium ut på norske veier. Dette bidrar til lavere utslipp og mer bærekraftig ressursbruk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom