Statens vegvesen

Gjennomslag i Høviktunnelen på E18 Vestkorridoren

Del

Det er rett over tusen dager siden første salve gikk av for Høviktunnelen. I dag var det gjennomslag i begge løp i den nye E18-tunnelen i Bærum.

Bilde av ansatt i Skanska som peker opp til åpningen mot den andre siden av Høviktunnelen.
Der oppe, øverst i steinhaugen skimtes og høres lyden den andre siden av Høviktunnelen etter gjennomslagssalven ble avfyrt. Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

– Dette er en viktig milepæl for E18 Vestkorridoren, og det er med stolthet jeg også kan si at vi ligger godt an innenfor både kostnad, tid, sikkerhet og kvalitet, sier assisterende vegdirektør Ove Myrvåg.

Siden første salve ble avfyrt fra Ramstadsletta i januar 2023 og fra Strand i april 2024, har det blitt jobbet for fullt med den nye E18-tunnelen i Bærum. Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd frem hverandre.

Det var leder i ungdomsrådet i Bærum, Karianne Kirksæther, som fikk æren av å trykke på utløserknappen for gjennomslagssalven sammen med bergsprenger hos entreprenør Skanska.

Utfordrende fjell og tett på naboer

Arbeidet med Høviktunnelen har pågått døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. Det er mer enn 5000 naboer innenfor 100 meter fra anleggsområdet.

 – Vi vet det kan være krevende å bo så tett på et anleggsområde over så lang tid. Vi takker alle som har stått ut med oss så langt – og som må stå ut med oss noen år til, sier Myrvåg.

Fjellkvaliteten på strekningen mellom Ramstadsletta og Strand har vært varierende, og flere steder er det lite fjell mellom tunneltaket og bakken ovenfor. Det kombinert med å være i et tettbebygd område gjør tunnelarbeidet komplekst.

Fortsatt gjenstår mye arbeid

Tunnelen blir i underkant av to kilometer lang, og bygges som en toløpstunnel med tre felt i hver retning. Tunnelen vil flytte en av landets mest trafikkerte veier under bakken. Selv om det har vært gjennomslag i dag, gjenstår det mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk.

Vestgående løp i Høviktunnelen planlegges åpnet våren 2027, mens tunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av sommeren 2028.

Fakta om Høviktunnelen

  • 1 950 meter E18-tunnel i to løp med tre kjørefelt i hver retning. Ett felt i hver retning planlegges som kollektiv-/sambruksfelt.
  • Det meste av tunnelen (ca. 1 650 meter i hvert løp) går i berg. Resten er betongtunnel og -portal.
  • 14 havarinisjer der kjøretøy kan stoppe ved ev. problemer.
  • Teknisk bygg felt inn i et bergrom på 3 600 m3
  • To pumpestasjoner for å behandle vannet i tunnelen under drift.
  • 28 nødstasjonsnisjer til bruk i nødstilfelle
  • Syv tverrforbindelser
  • Ett sedimenteringsbasseng

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Illustrasjon av inngang til Høviktunnelen sett fra Ramstadsletta.
Illustrasjon av inngang til Høviktunnelen sett fra Ramstadsletta.
Statens vegvesen
Last ned bilde
Illustrasjon av inngangsportal til Høviktunnelen sett fra Strand. Her blir det tunnneler på tre nivåer, Høviktunnelen nederst, Gjønnestunnelen over og lokalvei under lokk øverst.
Illustrasjon av inngangsportal til Høviktunnelen sett fra Strand. Her blir det tunnneler på tre nivåer, Høviktunnelen nederst, Gjønnestunnelen over og lokalvei under lokk øverst.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye