Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
— Jeg er glad for at utenlandske bilister som tidligere slapp unna fordi kjøretøyene deres ikke lot seg identifisere, nå må betale bompenger. Dette har vært en viktig sak for oss. Det handler om tillit til bompengeordningen og om tapte inntekter til å finansiere norske veier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fra i sommer gjelder det såkalte EETS-direktivet også i Norge. Dermed er det gjennom det europeiske datautvekslingssystem EUCARIS mulig å identifisere alle EU-/EØS-kjøretøy som ikke betaler bompenger. Bompengeselskapene kan nå kreve inn disse pengene, noe som før ikke var mulig.
— Jeg er svært fornøyd med at Statens vegvesen raskt fikk på plass systemene som gjør det lettere for bompengeselskapene å kreve inn ubetalte bompenger, sier samferdselsministeren.
Bakgrunn
Totalt beregnet tap for alle bompengeselskapene på grunn av manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre var på om lag 117 millioner kroner i 2024. I 2023 var beløpet på 140 millioner kroner.
Tapet gjelder i all hovedsak lette kjøretøy, siden det er et obligatorisk krav om betalingsbrikke og gyldig avtale for alle tunge kjøretøy, også utenlandske.
For de lette kjøretøyene stammer ca. 70 prosent av det totale tapet fra landene Tyskland (38 pst.), Polen (18 pst.) og Romania (13 pst.).
Bompengeselskapene legger opp til å kreve inn også forfalte krav som ikke er foreldet. Foreldelsesfristen er tre år.
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Bompengebrikker: Endrer regelverket for å sikre bedre AutoPASS-avtaler for brukerne7.11.2025 14:05:00 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har vedtatt en endring av utstederforskriften. Endringen presiserer at brukeren skal tilbys en avtale der gebyr for bompengebrikke kun dekker kostnaden utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Kravet vil gjelde for utstederselskap med en vesentlig markedsandel i Norge.
Høring: Ny postlov skal sikre trygge og fremtidsrettede posttjenester7.11.2025 09:02:40 CET | Pressemelding
– Vi får stadig færre brev i posten og stadig færre papiraviser blir levert. Samtidig sendes det mange flere pakker. Regjeringen vil sørge for at folk i hele landet fortsatt får gode og forutsigbare posttjenester og foreslår nå endringer i postloven. Det vil være postombæring en dag i uken sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Første spadestikk på E39 Veibustkrysset i Møre og Romsdal3.11.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
E39 Veibustkrysset har vore eit ulykkesutsett kryss, og har lenge vore ein flaskehals for trafikken av og på E39. No skal vegen blir tryggare og få betre framkome. Måndag 3. november sette statssekretær Tom Kalsås det første spadestikket for utbetringar av vegen.
Samferdselsministeren vil fjerne flaskehals for å gi bedre togtilbud i Oslo31.10.2025 11:03:12 CET | Pressemelding
Jernbaneprosjektet i Brynsbakken i Oslo vil gi store gevinster som et bedre togtilbud og færre forsinkelser. Nå har regjeringen besluttet den videre prosessen for planlegging av prosjektet.
Skal leie fire lokomotiver til Nordlandsbanen: Samferdselsministeren er glad for at de reisende får togtilbudet tilbake28.10.2025 13:22:26 CET | Pressemelding
Norske tog AS har nå signert avtale med Grenland Rail om leie av fire diesellokomotiver som SJ Norge skal bruke på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom