Økte levekostnader påvirker nordmenns økonomi og helse
6 av 10 nordmenn har kuttet eller planlegger å kutte kostnader på grunn av økte levekostnader. Flere blant de som planlegger å kutte utgifter plages av stress og dårligere søvn.

En undersøkelse fra Opinion viser at 34 prosent av nordmenn har redusert utgifter de siste månedene, mens 23 prosent aktivt planlegger å kutte kostnader i nær fremtid. 35 prosent svarer at de ikke planlegger noen endringer i økonomien sin. 8 prosent svarer vet ikke.
Undersøkelsen er gjennomført i 39 land, som del av Worldviews Survey.
Målt mot de andre landene i undersøkelsen ligger Norge nesten på bunn over andel som planlegger eller har kuttet kostnader. Det er kun færre i Slovenia, Kina og Nederland som planlegger eller har kuttet kostnader. Andre europeiske land som Hellas, Irland, Kroatia og Italia er i toppen blant landene som skal eller har kuttet utgifter med en andel på nesten 8 av 10. I Europa totalt er det 39 prosent som har redusert utgifter de siste månedene og 28 prosent som planlegger å gjøre det.
Færre menn og eldre som kutter kostnader
Blant de som ikke planlegger å gjøre endringer er det en større andel menn enn kvinner, viser den norske undersøkelsen. Det er også færre blant de over 55 år som planlegger å kutte kostnader enn i øvrige aldersgrupper.
Motsatt finner vi at flere i alderen 15-24 år og 35-44 år som planlegger kostnadskutt og at det er flere i alderen 25-34 år som allerede har kuttet kostnader. Nesten halvparten av deltidsarbeidere (44%) har allerede kuttet utgifter.
-Unge voksne er ofte i en fase av livet der økonomien er mer usikker, med studielån, etableringskostnader og varierende inntektsnivåer. Det er derfor ikke overraskende at de er blant de første til å redusere utgiftene sine, sier Elise Oseid, analytiker i Opinion.
Fysisk og mental helse påvirkes av økonomisk usikkerhet
Den norske undersøkelsen viser også en korrelasjon mellom stress og søvn og om man planlegger å kutte i utgifter eller ikke. De som ikke planlegger å kutte kostnader rapporterer lavere stressnivåer og bedre søvn. Blant de som planlegger å kutte kostnader er det dobbelt så mange som rapporterer at de ofte opplever stress (42%) enn de som ikke planlegger å kutte (21%). I tillegg er det færre i denne gruppen som sier at de som oftest sover godt (58%) mot 72 prosent blant de som ikke skal kutte i utgifter.
Blant de som planlegger å kutte kostnader er det flere som svarer at de ofte bekymrer seg for om de lever sunt. Flere i denne gruppen (28%) svarer at de ofte er bekymret for om de lever en sunn livsstil, sammenlignet med de som ikke planlegger økonomiske endringer (15%).
Det er også flere blant de som planlegger å kutte i kostnadene sine som rapportere at de ofte føler seg bekymret, trøtt/energiløs, har hatt søvnproblemer, føler seg overveldet, irritert og er bekymret for sine barns mentale helse enn befolkningen som helhet.
-Stress og dårlig søvn kan være en direkte konsekvens av økonomisk usikkerhet. Når man bekymrer seg for hvordan man skal få endene til å møtes, kan det gå utover både den mentale og fysiske helsen. De som har klart å kutte i utgiftene sine ser ikke ut til å påvirkes helsemessig i samme grad som de som ikke har klart å redusere enda, mens de som ikke behøver å kutte utgifter rapporterer gjennomgående om bedre helse, sier Elise Oseid.
Opinion har gjennomført en undersøkelse som en del av Worldviews Survey av The Worldwide Independent Network of MR (WIN), den ledende globale organisasjonen for uavhengige markedsundersøkelses- og meningsmålingsfirmaer. Opinion har ansvaret for den norske undersøkelsen som er landrepresentativ og gjennomført mellom 13-21. januar 2025 med 1031 respondenter. Årets Worldwiew Survey fanger opp meningene til 34,946 individer fra 39 land.
Følgende land er inkludert i studien: Argentina, Australia, Brasil, Canada, Chile, Kina, Tyskland, Ecuador, Spania, Finland, Frankrike, Storbritannia, Hellas, Hongkong, Kroatia, Indonesia, Irland, India, Italia, Japan, Sør-Korea, Marokko, Mexico, Malaysia, Nederland, Norge, Peru, Filippinene, Pakistan, Polen, Paraguay, Serbia, Sverige, Slovenia, Slovakia, Thailand, Tyrkia, USA, Vietnam.
Nøkkelord
Kontakter
Elise OseidAnalytiker/kommunikasjonsrådgiverOpinion AS
Analytiker og kommunikasjonsrådgiver i Opinion. Jobber i hovedsak med kommunikasjon, markedsføring, event og synlighet for Opinion.
Bilder

Lenker
Opinion AS
Opinion er Norges største byrå innen samfunns- og markedsanalyse. Opinion er et fullservice markedsanalysebyrå, og gjennomfører intervjubaserte undersøkelser for norske og utenlandske oppdragsgivere innenfor privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra Opinion
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opinion på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opinion
Et flertall av nordmenn mener mediene og politikere overser det som er viktig for folk flest16.9.2025 21:20:07 CEST | Pressemelding
Over halvparten av nordmenn mener mediene og politikerne ofte overser det som er viktig for folk flest, viser en fersk ettervalgsundersøkelse fra Opinion. Samtidig henter én av tre unge valginformasjon fra sosiale medier. Helse er viktigste sak for velgerne, men har fått lite oppmerksomhet i valgkampens mediedekning.
Et flertall av nordmenn er usikre på om de vil ta nye mRNA-vaksiner11.9.2025 11:09:11 CEST | Pressemelding
Nordmenn er mer skeptiske til mRNA-vaksiner enn tradisjonelle vaksiner. Bare 1 av 3 sier definitivt ja til nye mRNA-vaksiner, mens aksepten for nye tradisjonelle vaksiner er betydelig høyere, viser en undersøkelse fra Opinion.
Valg og meningsmålinger – alt avhenger av gode utvalg2.9.2025 11:04:06 CEST | Pressemelding
Som vanlig før et stortingsvalg er det stor spenning om meningsmålingene vil treffe eller ikke. Norske meningsmålinger har truffet rimelig godt i de siste valgene. Likevel er det visse ting å se opp for som kan være greit å minne om nå i forkant av valget.
Et stort flertall av forbrukere ønsker merkeordning for ultraprosessert mat2.9.2025 10:58:53 CEST | Pressemelding
6 av 10 støtter en merkeordning for ultraprosessert mat og tror at en merkeordning vil hjelpe dem å ta sunnere valg i butikk, viser en undersøkelse fra Opinion. Tallene er et uttrykk for folks ønske om å velge mindre ultraprosesserte matvarer, og behov for tilgjengelig og troverdig informasjon.
Klima eller olje: Ja takk, begge deler2.9.2025 10:54:36 CEST | Pressemelding
Hvordan kan det ha seg at nordmenn erkjenner klimakrisen, men nesten alle støtter likevel fortsatt norsk olje- og gassproduksjon? Opinions rapport Forbruker og bærekraft 2025 viser at nordmenns syn på olje- og gassaktivitet er usedvanlig stabil, tross klimaadvarsler og erkjennelse av krise.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom