Utdanningsforbundet

Ny TALIS-undersøkelse fra OECD: Lærere liker jobben, men opplever seg mindre verdsatt i samfunnet

Del

Årets TALIS-undersøkelse viser at mange lærere er fornøyd med jobben, har gode relasjoner til elevene og samarbeider godt på skolen. Samtidig opplever mange et høyere stressnivå i jobben. Flere mener at lærerprofesjonen er mindre verdsatt av samfunnet og færre svarer at de ville valgt å bli lærere hvis de kunne velge yrke om igjen. Bare 18 prosent svarer at lærerprofesjonen er verdsatt av samfunnet, mot 35 prosent i 2018.

– Bildet rapporten gir er urovekkende og forteller meg at det er en stor ubalanse mellom de økonomiske rammene som skal til for å gjøre en god jobb og det oppdraget vi som lærer og ledere i skolen har, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.

Bra at lærere er fornøyd med jobben sin, men urovekkenbde at flere opplever stress og et mer sammensatt klasserom, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Bra at lærere er fornøyd med jobben sin, men urovekkenbde at flere opplever stress og et mer sammensatt klasserom, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet. Foto: Harald Åker, Utdanningsforbundet

TALIS 24 viser at det har vært en positiv økning i antall nyutdannede lærere som får veiledning eller har en mentor og som får oppfølging når de er nye i jobben.

– Det er veldig bra. Bedre oppfølging er et viktig grep for å hindre at unge lærere slutter og gir opp læreryrket, mener Røsvoll. Men vi har fortsatt en jobb å gjøre for at alle at alle nyutdannede skal omfattes av en veiledningsording.

Det er verdt å merke seg at årets TALIS-undersøkelse har noe lavere svarprosent enn tidligere og dermed må svarene tolkes med varsomhet. Samtidig stemmer mange funn med andre undersøkelser om lærernes og elevenes arbeidshverdag, mener Røsvoll.

Sammenlignet med 2018, da den forrige TALIS-undersøkelsen kom, oppgir flere lærere å ha blitt truet eller verbalt krenket av elever. Det er også færre som svarer at de ville valgt å bli lærere hvis de kunne velge om igjen. Mens 75 prosent av lærerne ville valgt å bli lærer på nytt i 2018, oppgir bare 55 prosent av lærerne det samme i årets undersøkelse.

– Dette er et alvorlig varsko som bør lyttes til av alle som har et ansvar for situasjonen i dagens skole, sier Røsvoll.

Lærerne rapporterer også om en mer sammensatt elevgruppe der det er flere faglig svake og færre faglig sterke elever. Klasserommet er også mer sammensatt med tanke på kultur og språk, og det er blitt økt behov for tilpasning av undervisningen til et bredt spekter av elevforutsetninger. Det er også blitt mer uro i klasserommet. Sammenlignet med forrige TALIS-undersøkelse så går det mer tid til å få ro i klasserommet.
– Dette er dessverre ikke ukjent og noe både lærere og skoleledere forteller om daglig. Det er ikke bra at det kuttes i skolebudsjetter i nesten alle kommuner samtidig som det er flere elever som trenger ekstra oppfølging. Jeg mener det er åpenbart at skolene ikke får tilstrekkelige med ressurser til å klare å løse de oppdragene og ambisjonen politikerne har for skolen, sier Røsvoll.


FAKTA TALIS:
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en stor undersøkelse OECD gjennomfører blant lærere og skoleledere hvert femte/sjette år. Norge har vært med i alle TALIS-undersøkelsene. Den forrige var i 2018.

TALIS skal gi et bilde av hvordan lærere og skoleledere har det i de ulike OECD-landene. Undersøkelsen tar opp forhold som trivsel, tidsbruk, arbeidsbelastning, organisering, undervisningsformer, kompetanse, samarbeid og en rekke andre skolerelaterte anliggender. Nytt av året er at bruk av kunstig intelligens også er med, det samme er bærekraft og mangfold.

Kontakter

Bilder

Bra at lærere er fornøyd med jobben sin, men urovekkenbde at flere opplever stress og et mer sammensatt klasserom, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Bra at lærere er fornøyd med jobben sin, men urovekkenbde at flere opplever stress og et mer sammensatt klasserom, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Foto: Harald Åker, Utdanningsforbundet
Last ned bilde

Lenker

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye