Smartere betalingshåndtering: – Kunder skal ikke behandles likt!

Del

Med Smart Dunning presenterer Billogram en løsning som bruker innsikt og KI for å gjøre betalingsoppfølging smartere og mer effektiv for den enkelte.

Prinsippene for dagens fakturaer er akkurat som de var for 100 år siden.  Billogram har arbeidet for nye løsninger siden 2013, og ved hjelp av KI blir hver  eneste faktura tilpasset kundehistorikken til den betalende.
Prinsippene for dagens fakturaer er akkurat som de var for 100 år siden. Billogram har arbeidet for nye løsninger siden 2013, og ved hjelp av KI blir hver eneste faktura tilpasset kundehistorikken til den betalende. Foto: Billogram

Flere norske selskaper, inkludert Trollfjord Bredbånd, Sector Alarm og Enduser, bruker allerede løsningen for å skape en mer effektiv og kundevennlig håndtering av betalingsprosesser, og vil nå få muligheten til å teste den nyeste videreutviklingen av systemet.

I over 100 år har sene betalinger blitt håndtert på samme måte – med gebyrer og inkassokrav, uavhengig av kundens betalingshistorikk. CEO og grunnlegger av Billogram, Jonas Suijkerbuijk, mener dette skaper unødvendig friksjon og svekker kundeforholdene.

– Kunder skal ikke behandles likt. Betalingsvaner er individuelle, og måten vi håndterer sene betalinger på bør reflektere det. Gjennom Smart Dunning, utviklet ved hjelp av KI, har vi videreutviklet vår eksisterende plattform for å gjøre den enda mer presis og brukervennlig. Nå ser vi at våre kunder får betalt raskere og samtidig beholder flere av sine egne kunder, sier Suijkerbuijk.

En mer presis betalingsoppfølging
Ifølge Suijkerbuijk har utgangspunktet alltid vært å sikre at kundene behandles på en mer personlig og effektiv måte.

– Våre analyser viser at smartere håndtering av sene betalinger kan redusere inkassosaker med opptil 80 % uten tap av inntekter. Når betalingspåminnelser og oppfølging tilpasses individuelt, øker kundelojaliteten, samtidig som økonomien til selskapene blir mer forutsigbar, sier Suijkerbuijk. En av de viktigste forbedringene med Smart Dunning er at den skaper en mer åpen dialog mellom bedrifter og kunder. Billogram deler betalingspåminnelser i tre kategorier:

  • Vennlige påminnelser til kunder som vanligvis betaler i tide, men som har 
    glemt en faktura.
  • Målrettede påminnelser til kunder som ofte betaler etter en påminnelse.
  • Skreddersydde løsninger for kunder med vedvarende betalingsutfordringer, for
    eksempel betalingsplaner.

– Vi har justert systemet slik at det ikke bare hjelper bedrifter med å få betalt raskere, men også skaper bedre kundeopplevelser. Smart Dunning gir bedrifter bedre innsikt i kundenes betalingsvaner, slik at de kan handle proaktivt og bygge sterkere kundeforhold, legger Suijkerbuijk til.

– Inkasso kan koste bedrifter mer enn de tror
Inkasso handler ikke bare om å drive inn sene betalinger – det påvirker også kundelojalitet og langsiktig lønnsomhet.

– Våre analyser viser at betalingspåminnelser kan doble risikoen for churn, mens inkassokrav kan femdoble den. Selskaper som automatisk sender sene betalere til inkasso, risikerer ikke bare å miste en ubetalt faktura, men også en kunde som ellers kunne vært lønnsom over tid, sier Suijkerbuijk.

En studie Billogram gjennomførte sammen med en større aktør innen abonnementstjenester viste at churn var 50 % lavere blant kunder som betalte uten å sendes til inkasso. Ved å bruke data til å identifisere betalingsvilje og betalingsmuligheter, kan selskaper få betalt raskere, redusere inkassokostnader og  beholde flere kunder.

– Å behandle alle sene betalere likt er en kostbar strategi. Med Smart Dunning finnes det en bedre vei – en der selskaper både får betalt og styrker kundelojaliteten, avslutter Suijkerbuijk.

Billogram fortsetter arbeidet med å utvikle mer presise og brukervennlige betalingsløsninger. I tiden fremover vil selskapet fokusere på ytterligere forbedringer innen personalisert betalingskommunikasjon og AI-drevet innsikt for å gi bedrifter enda bedre kontroll over betalingsflyten.

Kontakter

Bilder

– Kunder skal ikke behandles likt. Betalingsvaner er individuelle, og måten vi  håndterer sene betalinger på bør reflektere det, sier CEO Jonas Suijkerbuijk
– Kunder skal ikke behandles likt. Betalingsvaner er individuelle, og måten vi håndterer sene betalinger på bør reflektere det, sier CEO Jonas Suijkerbuijk
Foto: Billogram
Last ned bilde

Om Billogram

Billogram er en ledende aktør innen fakturering og betalingsløsninger. Selskapet er  kjent for sin innovative tilnærming til digital betalingsflyt og utvikler løsninger som forenkler betalinger for både bedrifter og sluttbrukere. Billogram leverer fakturaløsninger for blant annet abonnementstjenester, medlemskap, strømregninger og telefonregninger, og samarbeider med selskaper i en rekke bransjer, inkludert telekom, energi og medlemsorganisasjoner. Billogram setter en ny standard for betalingsløsninger som kombinerer teknologi og kundeservice.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye