Over 60 000 Elvia-kunder var berørt av Amy
62 000 Elvia-kunder ble berørt av ekstremværet «Amy» lørdag 4. oktober. På det meste var rundt 20 000 kunder uten strøm samtidig. Dette er nå redusert til om lag 1200 kunder. De fleste fikk strømmen tilbake i løpet av kvelden og natten, men noen er fremdeles strømløse. Elvia opprettholder økt beredskap søndag 5. oktober.

- Elvias mannskaper jobbet så lenge det var forsvarlig lørdag kveld, men noen feil måtte vente til det lysnet søndag morgen. Feilene som gjenstår er i hovedsak feil i lavspentnettet, altså det siste strekket av strømlinja som går inn til huset til kunden, sier direktør for nettdrift i Elvia, Erik Jansen.
I skrivende stund er om lag 1200 kunder fremdeles uten strøm. Elvia vil også befare linjene med helikopter for å avdekke feil eller situasjoner som kan føre til feil.
Fremdeles økt beredskap
Elvia økte beredskapen ytterligere lørdag formiddag, og har hatt alt tilgjengelig mannskap i sving for å rette feil som har oppstått. Elvia opprettholder det økte beredskapsnivået gjennom søndagen på grunn av mange feil som fremdeles gjenstår.
- Noen kunder har vært uten strøm siden lørdag morgen, og vi har stor forståelse for at det er krevende for dem som er rammet. Vi har et mål om å få rettet alle feil i løpet av søndagen, men kan ikke utelukke at et fåtall feil må vente til mandag. Våre mannskaper jobber så raskt som mulig, sier Jansen.
Dine rettigheter ved langvarige strømbrudd
Hvis du har hatt flere strømbrudd på rad, regnes det som sammenhengende dersom det har gått mindre enn to timer mellom hvert strømbrudd.
-Ved langvarige strømbrudd over 12 timer får kundene automatisk kompensasjon fra nettselskapet. Dersom strømbruddet skulle føre til skader på mat i kjøleskap og fryser, kan dette i mange tilfeller dekkes av den enkeltes innboforsikring, sier Jansen.
Flere tips ved strømbrudd og oppdatert informasjon finnes på elvia.no
Nøkkelord
Kontakter
PressevakttelefonPressevakt
Våre pressevakter svarer deg utenfor normal åpningstid (16-07, helg og helligdag). For beredskap og plutselige hendelser.
Bilder

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”4.10.2025 17:18:57 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
Kundestormen kom – Elvia leverte da kundeportalen for Norgespris åpnet24.9.2025 19:14:22 CEST | Pressemelding
Da kundeportalen for Norgespris åpnet onsdag 24. september, var Elvia forberedt på stor pågang – og fikk rett. Som Norges største nettselskap med rundt én million kunder, har Elvia lang erfaring med effektiv kundeservice og god kommunikasjon i forkant av større endringer.
Stor usikkerhet om Norgespris28.8.2025 06:54:00 CEST | Pressemelding
HAMAR: En ny spørreundersøkelse viser at selv befolkningen i områder med høyest strømpris er usikre på om de vil velge Norgespris. Bare 16 % av de som bor sør for Trøndelag sier at de helt sikkert kommer til å velge fastprisordningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom